רוסיה מפתיעה

הקרב על ספריית חב"ד: צו מעצר ראשון בפרשה

מזה שנים שמשלחת של חסידי חב"ד מקיימת את הוראתו של הרבי ומנהלת קרב לשחרור מלא של ספריית אדמו"רי החסידות מידיה של רוסיה; ההתפתחות בפרשה: המדינה הוציאה צו מעצר למנהל החב"די (בעולם)

דוד הכהן | כיכר השבת |
ה'ספרייה'. ברוסיה (צילום: לוי נאזרוב)

רשויות האכיפה ברוסיה הוציאו אתמול (רביעי) צו מעצר לרב שלום בער לוין, מנהל ספריית 'אגודת חסידי חב"ד ליובאויטש' - ספריה של הרבי מליובאוויטש, הנחשבת לאחת מהספריות היהודיות החשובות בעולם, וכוללת כמיליון ספרים ישנים, כתבי יד נדירים וחפצים של אדמו"רי חב"ד וגדולי החסידות לדורותיה.

לפי הפרסום בערוץ 7, הסיבה להנפקת הצו נגד לוין, בעוד הוא שוהה בארה"ב כאזרח אמריקני, הינה אי החזרת שבעה ספרים מ'אוסף שניאורסאהן' מתוך ספריית לנין במוסקבה.

תחילה, מעט רקע היסטורי: אוסף הספרים הנדיר של אדמו"רי חב"ד, הולאם בעבר על ידי השלטון הבולשביקי ואוכסן בספריית לנין, ובהמשך הושאל על ידי רוסיה לסגן נשיא ארצות הברית לשעבר אל גור, כמחווה מיוחדת.

גור מצידו העביר את הספרים לספרייתו של הרבי מליובאוויטש, וזו סירבה להשיב שבעה ספרים מתוך ספריה זו, ואף פתחה בזמנו תביעת ענק נגד רוסיה בבית המשפט העליון בוושינגטון, בדרישה לקבל את כל 'אוסף שניאורסון' שלטענת החב"דניקים שייך לרבי מליובאוויטש.

רוסיה, בתגובה, שכרה את אחד ממשרדי עורכי הדין הטובים בארה"ב, אך במהלך הדיון בבית המשפט האמריקני, כשהבינה שדעת השופטים נוטה לרעתה, החליטה להודיע חד צדדית כי לבית המשפט העליון בארה"ב אין סמכות לפסוק בסוגיה.

למרות כך, בית המשפט המשיך בדיוניו ופסק כי האוסף כולו חייב אכן לעבור באופן מיידי לספריית חב"ד, שליד 'מרכז חב"ד העולמי 770' בניו יורק, והוסיף: בכל יום שבו לא יוחזרו הספרים, תחויב רוסיה בקנס של 50 אלף דולר.

הנשיא ריבלין, בביקור בספרייה המדוברת. ארכיון (צילום: רועי אברהם, לע"מ)

גורמים המעורים בנושא הסבירו לערוץ 7: "המשמעות היא, שכעבור שמונה שנים מפסק הדין, רוסיה כבר חייבת לחב"ד סכום של כ-150 מליון דולר!. לא פלא, אם כן, שספריית חב"ד נמנעה מלהחזיר לרוסיה את שבעת הספרים שקיבל סגן הנשיא מתוך אוסף שניאורסון".

לדבריהם, פסק הדין בעניין הספרים יצר מתיחות דיפלומטית בין שתי המעצמות, רוסיה וארה"ב, והמהלך הבא שיעשה בית המשפט העליון הוא ככל הנראה החרמת נכסי רוסיה במדינה - מה שיכול להוביל למשבר חמור שבעתיים והפסקת סחר בין שתי המעצמות"...

יצוין, כי כבר מזה זמן רב שארבעת חברי המשלחת, עליה הטיל הרבי מליובאוויטש בתחילת שנות ה-90 את המשימה להחזיר את אלפי הספרים החב"דיים מרוסיה, נתונים תחת איום רוסי במעצר, אך עד אתמול האיום לא מומש.

במקביל, קיימת הערכה כי העילה האמיתית לצו המעצר הטרי הינו המשפט שאמור להיפתח בוושינגטון בשבוע הבא, באשר לחילוט נכסי רוסיה לשם תשלום הקנס שהוטל עליה.

בחב"ד מבהירים היום: "חברי המשלחת נחשבים לשלוחים הראשיים של חב"ד בעולם; הם שומרים על חשאיות בכל ההליך המשפטי, ונזהרים לא להוציא את פרטי הדיונים החוצה. גם להם לא נעים המצב שנוצר, הם לא מעוניינים בכספי הקנסות ולא במשבר הבין מדינתי. מה שעומד לנגד עיניהם זו אך ורק השליחות להחזרת הספרים האבודים".

"לפי ההערכות", מוסיפים בחב"ד, "הרב לוין לא יהיה היחיד שיצא נגדו צו המעצר. לא ירחק היום, ויצטרפו לצו המעצר חברים נוספים - ביניהם הרב חיים שלמה קונין, השליח הראשי של חב"ד לקליפורניה, הנחשב לאחד השלוחים של חב"ד הבולטים בעולם". חבר משלחת נוסף, שנמצא כעת ברוסיה ויתכן שאף הוא בסיכון, הוא הרב יצחק קוגן, 'הצדיק מלניגרד', שמנהל מרכז חב"ד מפואר ושוקק פעילות במרכז מוסקבה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר