תחקיר 'כיכר'

חיוב בקרה במים? בבריכות כן - במקוואות לא

תוצאות הבדיקה במקוואות שהעלו כי רבים מהם לא עמדו בתקן, ועלולים להעביר חלילה וירוסים במים - העלו תמיהה בקרב העוסקים בתחום: מדוע לא מקפידים כמו בבריכה? (ארץ)

שלומי זייבלד | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

רבנים רבים הורו בימים האחרונים לסגור את מקוואות הגברים בהתאם להנחיות משרד הבריאות, בשל התפשטות נגיף הקורונה. תחקיר 'כיכר השבת' העלה כי למרות שמים מטופלים לא מעבירים וירוסים, מקוואות הגברים בישראל, לא כולם עומדים בתקנים של משרד הבריאות - ולכן הם מסוכנים.

מדוע המקוואות בישראל לא מטופלים כראוי? בכתבה הבאה, נתייחס בעיקר למקוואות הגברים, שם, בכל בור, נכנסים מידי יום עשרות ומאות אנשים - כאשר בערב שבת המספר עולה משמעותית.

על מנת לחסוך בעלויות, לא מחליפים את המים בבור הטבילה מידי יום, שכן עיקר העלויות הם של החשמל לחימום כמות כה גדולה של מים קרים. כך, בפועל, יוצא שבאותם מים נכנסים לפעמים אלפי אנשים לטבול.

הסכנה במקווה: הפרופסור מסביר באולפן 'כיכר'

לפי הנחיות משרד הבריאות, המים יחוטאו באמצעות כלור, ברום או חומר חיטוי אחר שאישר המנהל. עוד נקבע לגבי חיטוי הבורות, כי ריכוז הכלור החופשי הנותר במים יהיה בין 1.5 ל-3 מיליגרם לליטר (מג"ל); ריכוז הברום החופשי הנותר יהיה בין 3 ל-6 מג"ל.

אך בפועל, כפי שעלה מתוצאות הבדיקות שנחשפו ב'כיכר השבת', מקוואות רבים אינם עומדים בתקן. מדוע? גורמים שעוסקים בתחום אומרים לנו כי קשה, עד בלתי אפשרי, להגיע לכמות הנדרשת בכל רגע נתון, כאשר מגיעים אנשים רבים כל כך לתוך אותו בור מים קטן יחסית.

אותם גורמים, מביעים ביקורת כלפי משרד הבריאות. "בבריכות שחייה, שם נכנסים הרבה פחות אנשים, המשרד מחייב התקנת בקרה דיגיטלית. אבל במקוואות, אין כל פיקוח". הבדיקות אם עומדים בתקן, נעשות בצורה ידנית - אך כאמור, התוצאות אינן מדויקות, כאשר לאחר מכן נכנסים מאות ואלפי אנשים לאותו בור.

המערכת הדיגיטלית, מנטרת באופן רציף את איכות המים בכל הפרמטרים הנדרשים: כלור, HP ,טמפרטורה, עכירות, ומאזנת את כמויות הכימיקלים הנדרשות באופן מדויק ובתזמון הנכון.

אך המערכת, הפעילה כאמור בבריכות השחייה בהתאם להנחיות משרד הבריאות, אינה מחויבת להפעלה גם במקוואות הגברים - שנשארים בלי פיקוח מספק.

"ר' אשר זעם; "הרגע תסגור את המקוואות"

במהלך השנים, הסיבה לכך הייתה בשל בעיות הלכתיות, אך באחרונה, חברת i BLUE, הכניסה מעט שינויים הלכתיים נדרשים להתאמה למקוואות, והכינה את בקר "סמארט מקווה".

הבקר הפועל לפי שיטת ה'חזון איש' קיבל את אישורם של הרבנים: הראש"ל הרב יצחק יוסף,הרב הראשי לישראל; הראשל"צ הרב שלמה משה עמאר, הרב הראשי של ירושלים; הרב משה יהודה ליב לנדא זצ"ל, הרב הראשי של בני ברק; ועוד.

אז מדוע משרד הבריאות מחייב את התקנת המערכת בבריכות שחיה ולא במקואוות? בתגובה לביקורת, אומר ל'כיכר השבת' בכיר במשרד הבריאות, בשיחה שלא לייחוס, כי הם החלו בתקופה האחרונה בפיילוט על מנת לבחון את הבקר, לקראת הכנסתו למקוואות, קודם של טהרת המשפחה ואז למקוואות גברים.

תגובת משרד הבריאות, לא התקבלה עד לשעת פרסום הידיעה. היא תפורסם במלואה כאשר תתקבל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר