מרפא או מזיק?

העולם מתעניין: הד"ר החרדי ריפא מקורונה

ד"ר זאב (ולדימיר) זלנקו, חסיד חב"ד ומקורב לחסידות סאטמר, דיווח כי הצליח לרפאות מאות חולי קורונה • הנשיא טראמפ התלהב - המומחים פחות: "התרופות עלולות להזיק" (חדשות)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
(צילום: מתוך טוויטר)

האם יש תרופה לנגיף הקורונה? זאב (ולדימיר) זלנקו, ד"ר חסיד חב"ד המתגורר בקריית יואל, עלה לכותרות בתקשורת הבינלאומית כאשר דיווח על ממצאים שביכולתם לעצור את התפשטות הנגיף ולרפאות את החולים בהם.

בסרטון שפרסם, צילם את עצמו בפנייה ישירה אל הנשיא דונלד טראמפ, בקריאה להתגייס ולאפשר את השימוש בתרופה. בתגובה, אכן הורה נשיא ארה"ב, שהתלהב מהד"ר החרדי, לקצר הליכים בירוקרטיים של אישור תרופות וטיפולים, דברים שבזמנים רגילים עלולים להמשך אפילו שנים רבות.

בראיון לעיתון כפר חב"ד סיפר ד"ר זלנקו, "הבעיה הדחופה ביותר כעת, היא לעשות מאמצי על בכדי שאנשים שחולים בנגיף לא יגיעו לאשפוז. זאת כיוון שבעת שהמחלה גוברת ויש בעיות בנשימה, צריך לפעמים להנשים את החולים ואין בכל בתי הרפואה מספיק מכונות הנשמה בכדי לטפל בכמות גדולה של חולים, חלילה.

"ההמלצה שלי היא אם כן ליטול בו זמנית שלוש תרופות - כל אחת במינון מתאים: 'זינק', 'אזיטרומצין' ו'פלאק ויטנל', כשהאחרונה ידועה ומוכרת כתרופה לחולי מלריה.

"הניסיון הוכיח שטיפול בשלושת התרופות הללו יחד מחולל שינוי של ממש במצבם של החולים וברוב המקרים ההשפעה ניכרת אפילו בתוך שש שעות. וזה חיוני לגבי אנשים מבוגרים, בני שישים ומעלה ולגבי חולים שסובלים מקשיי נשימה, חולים בסוכרת, סרטן ומחלות רציניות אחרות.

"המציאות היא, וכך הצגתי בפני ראש הצוות של הנשיא, כי טיפלתי במאות רבות של חולים כאן במונרו בימים האחרונים, ואף לא אחד מהם אובחן כמי שהתדרדר מצבו והוזקק לאשפוז".

הוא הסביר, "אני לא המצאתי את התרופות הללו ואני גם לא המצאתי את הרעיון להשתמש בשילוב של שלושתן. זה משהו שנעשה כבר ביחידות לטיפול נמרץ בכמה מקומות. החידוש שלי הוא ההמלצה להשתמש בזה גם כטיפול מונע, במטרה לחסוך סיבוכים ולחסוך אשפוז. הניסיון הוכיח שזה עובד ברוך השם".

כאמור, הנשיא טראמפ התלהב מהתרופה ומקורות בממשל סיפרו ל"וושינגטון פוסט", כי התרופה מנוסה על אלפי חולים במצב קשה, סגן הנשיא מייק פנס, אף הכריז כי הנחה את ה־FDA לזרז את האישורים כדי שאפשר יהיה לטפל במרשם שפירסם זלנקו.

בנוסף, חברת טבע, יצרנית הידרוקסיכלורוקווין אשר תרמה לפני שבועיים יותר מ־6 מיליון טבליות של הידרוקסיכלורוקווין לבית חולים בארה"ב, כי תתרום 2 מיליון טבליות של התרופה לישראל, לבקשת מנכ"ל משרד הבריאות, משה סימן טוב. הטבליות צפויות להגיע לישראל בשבועות הקרובים.

"אנו מחויבים לעזור לספק כמה שיותר טבליות, ללא עלות, בעת שהביקוש לטיפול זה ממשיך לגדול", אמר ברנדן או'גריידי, סמנכ"ל בכיר בטבע, חטיבה מסחרית לצפון אמריקה. "מייד לאחר שנודע לנו על היתרון הפוטנציאלי של ההיורוקסיכלורוקווין, טבע החלה לבחון את המלאי ​​ולרכוש בדחיפות חומרים נוספים כדי לייצר יותר מוצרים תוך הכנות להפצה מיידית של מה שכבר ברשותנו".

אך בחברת טבע מדגישים כי טבליות הידרוקסיכלורוקווין גופרתי המיוצרות על ידי טבע מאושרות על ידי מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) לטיפול במלריה, זאבת אריתמטוס, ודלקת מפרקים שגרונית. אף על פי שהמוצר אינו מאושר כיום לשימוש בטיפול בנגיף הקורונה (COVID-19), הוא נמצא כעת בבדיקה של יעילות כנגד נגיף הקורונה והתבקש על ידי גורמים בממשל האמריקני להעמידו לשימוש באופן מיידי.

אך האם התרופות אכן יעילות? ד"ר גל חיימוביץ' מסביר באתר של מכון דוידסון מבית מכון ויצמן כי כדאי להתייחס לנושא בזהירות, עד לביצוע מחקרים מקיפים. כבר כיום מתחילות לעלות עדויות גם על הנזק העלול להגרם מהתרופות הללו.

ד"ר חיימוביץ' מספר על ניסוי קליני שנערך בצרפת. תוצאות המחקר מראות שיפור אצל הנדבקים שטופלו בהידרוקסיכלורוקווין, ושיפור טוב יותר אצל נדבקים שטופלו בתרופה בשילוב עם אנטיביוטיקה.

אך מתברר כי קבוצת הנבדקים שקיבלו טיפול כללה שישה נוספים שלא נכללו בסוף במחקר, כי לא סיימו את הטיפול: מטופל אחד מת, שלושה עברו לטיפול נמרץ, אחד הפסיק את הטיפול בשל תופעות לוואי, ואחרון עזב את בית החולים.

בנוסף, מתוך 14 הנדבקים שטופלו בהידרוקסיכלורוקווין, שניים הראו עליה בכמות הנגיף לאחר שישה ימי טיפול. כלומר נראה שאצל אחוז מסוים מהמטופלים התרופה לא מסייעת, ואולי עשויה אף להרע את המצב. זאת, כאמור בנוסף למטופל שמת ולשלושה שעברו לטיפול נמרץ ולא ניתן מידע מספרי לגבי העומס הנגיפי שלהם - אם השתפר או החמיר.

בסופו של דבר, מנתח ד"ר חיימוביץ' על פי נתוני הניסוי, מדובר על שיפור של פי שניים בהחלמה, אך הרעה במצב של שליש מהמטופלים לעומת קבוצת הביקורת.

לכן, במדינות רבות אסרו את מענק תרופות אלו לחולים בנגיף הקורונה, לפחות עד לסיום המחקר הקליני שנערך על ידי ארגון הבריאות הבינלאומי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר