כתבה שניה בסדרה

ה'פייק ניוז' על חיסוני הקורונה; כל התשובות

איך אושר החיסון כל כך מהר והאם יתכנו סיכונים? מה הקשר בין חיסונים לאוטיזם (רמז: אין) ומהי התסמונת ה"מסוכנת"? וגם, איך מצא עצמו ד"ר אורי נוב חתום נגד החיסון (אקטואליה)

אלי דן | כיכר השבת |
חיסוני קורונה : סכנה או פיתוח מדעי מבורך (צילום: שאטרסטוק)

לאחר שעסקנו בסקירת החיסון נגד הקורונה, בכתבה הראשונה בסדרה, כעת אנו רוצים להתעכב על השמועות המתרוצצות בנוגע לחיסון החדש. לצורך כך שוחחנו עם ד"ר אור נוב, איתו בדקנו את השמועות שמתרוצצות, בעיקר נגד החיסון.

איך קוצר התהליך של אישור החיסון ב-FDA, זה לא פגע בבטיחות?

"בדרך כלל אישור חיסון לוקח שנים רבות, בגלל איטיות תהליכי הבקרה. הפעם, תהליכי הבקרה לא השתנו כלל, הם פשוט הואצו מאוד, היה אפשר להאיץ אותם בעקבות כך שהנגיף מאוד נפוץ ומאפשר לבחון את היעילות על הרבה מאוד נסיינים. בנוסף, הרבה מאוד כסף זרם לפיתוח בגלל המצוקה העולמית, אך לא היו קיצורי דרך.

"בכלל, כל התהליך שקוף מאוד. ההרכב של החיסון ידוע, ואין שום מרכיבים משמעותיים חסויים, דיוני הוועדה לאישור החיסון התנהלו בשידור חי על מנת למנוע את אותן שמועות".

האם הייתה תמימות דעים בקרב הוועדה שאישרה את החיסון?

"לא, היו שלושה חברי ועדה שהתנגדו - אבל הם לא התנגדו לעצם החיסון, היו להם הסתייגויות מסוימות בשולי הדיון, לדוגמא, אחת מחברות הוועדה התנגדה לאישור מהסיבה שהחיסון מאושר גם לגילאים צעירים שלא נבחנו בקבוצת הביקורת בצורה מקיפה מספיק לטעמה. אבל אף אחד מהחבורה המאוד רצינית של ה-FDA לא העלה את הטענות שמסתובבות היום ברשת.

"אז נכון, החיסון לא מושלם, כי יש עוד דברים שאנחנו לא יודעים, לדוגמא, אנחנו לא יודעים האם מי שחוסן יכול להדביק אחרים. כמו כן לא הוכח מעל לכל ספק שהחיסון מונע תחלואה קשה, כלומר החיסון מונע תחלואה רגילה בוודאות, אבל לא הוכח בצורה חד משמעית כי הוא מונע תחלואה קשה.

"צריך להבין שבמדע הרפואה, האמירות הן מאוד זהירות, וכל עוד לא הוכח משהו בוודאות של מעל 90% עדיין הוא יוגדר כמוטל בספק.

"בשורה התחתונה, 95% ממי שחוסנו לא ידבקו ואם ידבקו יפתחו מחלה קלה בלבד. אפשר לומר שהסיכוי היותר גדול הוא שהחיסון לא ממש ישפיע ולא ייצר נוגדנים, מאשר שיגרום נזק למתחסן".

מתנגדי חיסונים מוכרים כבר שנים רבות, למה הצטרפו אליהם עכשיו "אנשים מן השורה"?

"מי שהתחיל או אולי העצים את התופעה של 'מתנגדי חיסונים' בכסות מדעית, היה רופא אנגלי בשם ויקפילד שפרסם ב-1998 מאמר בכתב עת מדעי שקושר בין חיסונים לאוטיזם, המאמר עורר סערה גדולה בזמנו.

"אך מאוחר יותר התברר כי המאמר היה תרמית אחת גדולה ומתוכננת היטב, שנרקחה ומומנה על ידי קבוצת הורים לילדים עם אוטיזם שתכננו תביעה נגד חברות תרופות. מחקרים רבים נערכו בנושא והפריכו כל קשר בין החיסונים לאוטיזם. המאמר המדובר נזרק מכתב העת בו פורסם ומהכותב נשלל רישיונו כרופא, אבל הנזק כבר נגרם".

טוב, אלו היו החששות של מתנגדי חיסונים ותיקים, אבל ממה חוששים כעת המתנגדים החדשים?

"כאמור החיסון החדש פועל בשיטה חדשה ובטוחה יותר בה 'מלמדים' את מערכת החיסון לייצר נוגדנים נגד נגיף הקורונה. החששות שמהם מתריעים 'מומחים' שונים הן מתסמונת 'כשל חיסוני - ADE, בה הגוף יתקוף את עצמו. החשש הזה הופרך והוא לא מציאותי, כפי שכבר אמרתי, ה-RNA שהוא החומר המוזרק בחיסון, איננו יכול להגיע לגרעין התא ואל ה-DNA והוא מתפוגג מהגוף תוך זמן קצר מאוד. לא תיתכן השפעה שלו על מערכת החיסון מלבד העידוד ליצור נוגדנים נגד נגיף הקורונה".

תשמע ד"ר נוב, אני מאוד מופתע מהדברים שאתה אומר כאן, לאור העובדה ששמך מתנוסס ברשימת רופאים שחתומה נגד החיסון...

"(צוחק) כן זה סיפור עצוב, הסיפור הוא כזה, אני חבר בפורום של 'מודל היגיון בריא' שמציע אלטרנטיבה להתמודדות עם הנגיף במקום שיטת הסגרים הנהוגה בארץ. מדובר בקבוצת מומחים שבכלל לא התעסקה עם נושא החיסונים, ואין שם למיטב ידיעתי מתנגדי חיסונים.

"מה שעשו מתנגדי החיסונים הוא להעתיק את רשימת כל המומחים החברים בפורום ולהדביק אותה תחת מודעה המתנגדת לחיסון נגד הקורונה, זה כמובן זיוף ושערורייה, פרסמתי על כך בדף הפייסבוק שלי, וזו אולי רק דוגמא למניפולציות שעושים מתנגדי החיסונים בתעמולה שלהם".

בכתבה הבאה ננסה אי"ה לחקור מעט יותר בנושא הפצת הפייק ניוז בכלל ונגד חיסונים בפרט.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר