לקראת פורים ואסיפת הכספים

דאגה בעולם הישיבות: "הת"תים בגירעון שלא היה מעולם"

לקראת מגביות הת"תים בפורים, מספרים מנהלי הת"תים ל'כיכר', על השנה הבלתי אפשרית שעברו ועל עשרות הטיפולים שבחורים נזקקו ומבהירים; זו התוכנית שלנו, לפורים - בצל הקורונה (ישיבות)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
אילוסטרציה. בחורי ישיבות בפורים בבני ברק - בשנה שעברה (צילום: יהודה פרקוביץ)

מנהלי הת"תים בישיבות בלחץ - השנה יש להם גירעון כספי עצום - בשל הקורונה, אך ככל הנראה בשל מגבלות הקורונה, הם לא יוכלו השנה לאסוף כסף, "מדובר במשבר הגדול שידענו", הם מתארים בשיחה עם 'כיכר השבת'.

כדי להבין את המצוקה, נתחיל בהתחלה: בעשרות השנים האחרונות, בחורי הישיבות אוספים כסף למען הת"ת (תומכי תורה) של הישיבה, כדי שהת"ת יוכל לספק לבחורים הנצרכים - את כל צורכם.

בשנים רגילות, הת"ת מאופיין בעיקר הענקת כל צורכם של הבחורים - לרגל חתונתם, הכולל; ביגוד, מוצרי חשמל, תכשיטים, הנחה ברשתות הגדולות וכן כל מה שבחור שאין ביכולתם של הוריו לדאוג לו - הת"ת דואג.

בשנה האחרונה, מאז פרוץ הקורונה, נאלץ הת"ת להרחיב את התמיכה לבחורים הנזקקים לטיפולים רגשיים או פסיכולוגים, בעקבות אובדן שחוו מאחד מבני משפחתם, או בשל קשיים נפשיים שהצטברו - בשל הקורונה.

מנהל ת"ת באחת הישיבות הגדולות, מספר ל'כיכר השבת': "ההוצאות שלנו השנה גדלו באופן שאין לתאר, מדובר בעשרות טיפולים שבחורים נזקקים להם ואין אפשרות לדחות את הבחורים - כי המצב באמת קשה".

"אנחנו התפללנו, שהשנה, נצליח לפתוח את ליבם של נדיבי עם ולספר להם על המצב ובעקבות כך, הגירעון שצברנו בנוסף לכסף הרב שאנחנו צריכים עוד - נוכל לכסות עם התרומות שהיו אמורות להגיע".

הבחור, מנהל הת"ת, מספר בכאב: "ככל שהזמן נוקף, הולך ומתברר, כי ככל הנראה פורים השנה, יתקיים רק בתוככי הישיבות ולא נוכל לצאת ולאסוף כסף".

מנהל ת"ת נוסף, מחזק את דברי חברו ומוסיף: "הכנו תוכנית מסודרת, שכל הבחורים יציגו בכניסה לבתים את הדרכון הירוק - כלומר - בחורים שהתחסנו או שכבר בוגרי קורונה, ובכך נוכל לחדור לכל הבתים בישראל ולזכות אותם בתרומה לת"ת".

הגרי"ג אדלשטיין - בפורים שנה שעברה (צילום: מוטי גרין)

"אך אם לא די בכל ההוצאות, כעת אנחנו מבינים, שהבחורים יצטרכו להישאר בישיבה ולא יוכלו לצאת ולאסוף כסף, מדובר בשבר כפול עבורינו".

"אנחנו לא נאיביים", מוסיף מנהל הת"ת, "וגם אם נשקיע את מרבית המאמצים בלאסוף כסף דרך הטלפון, אנחנו נביא חצי מהסכום, שהיינו מביאים אם היינו הולכים לבתים עצמם".

מנהל ת"ת נוסף מספר: "התחלנו לגבש תוכנית בישיבה, שכל בחור יצטרך להביא לכל הפחות 1,000 ש"ח באמצעות הטלפון (בדומה למצ'ינג). את הכסף שהשקענו בהסעות והמוניות וכו', נשקיע בארוחות חגיגיות לבחורים שיעברו את הרף שייקבע".

עוד הוא מוסיף: "באם המצב לא הולך להשתנות, הציבור החרדי הולך להיות מוצף בטלפונים, החל מראש חודש אדר, שבו יכריזו רשמית על פתיחת המגביות ברוב הת"תים".

במקביל, ל'כיכר השבת' נודע, כי יש ישיבות שעדיין מחכים להכרעת משרד הבריאות - בתקווה שהבחורים יורשו לצאת ולאסוף כספים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר