היסטוריה ואקטואליה

כך נלחמו גדולי ישראל ב'כת השבתאית'

גדולי ישראל יצאו בחרמות כנגד הקהילה השבתאית בראשות ר' יהודה חסיד וחיים מלאך לפני 321 שנים טרם עלייתם לארץ ישראל שם הקימו את בית כנסת ה"חורבה"; פרק ב' (היסטורי)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
החכם צבי, ר' שמואל אופנהיימר ור' רבי דוד אופנהיים (צילום: מתוך ויקיפדיה)

פרק ב': אנו עסוקים בהחרמות של גדולי ישראל כנגד הקהילה השבתאית בראשות ר' יהודה חסיד וחיים מלאך לפני 321 שנים טרם עלייתם לארץ ישראל שם הקימו את בית כנסת ה"חורבה".

החבורה המשיחית התאכסנה בעיר קראקא, שם רבה של העיר רבי שאול בר' העשיל בעידוד החכם צבי ורבה של לבוב רבי פנחס משה רדפו אחרי החבורה עד שהם ברחו מפולין.

החכם צבי שרדף את חבורתו של ר' יהודה חסיד (מתוך ויקיפדיה)

לפי החוקר הרב בנימין המבורגר, החכם צבי סבר על ר' יהודה חסיד חוות דעת שלילית, ולבסוף לאחר שהוא הבחין שהוא וחבורתו עוברים על ההלכה בהיותם בעיר אלטונה הוא איים להטיל עליו חרם.

טרם עלייתם לארץ ישראל הזהירם אב"ד פראנקפורט רבי יוסף שמואל שמזימתם לעלות לירושלים לא תצליח "מטעם הכמוס" ואכן כך הווה.

נפל ברשתם של החבורה המשיחית הבנקאי העשיר ר' שמואל אופנהיימר ומימן להם שתי ספינות לעלות לארץ ישראל, ומיד עם עלייתם וכניסתם לעיר ירושלים ר' יהודה חסיד הלך לעולמו בחטף, וחשך עליהם עולמם של בני הקהילה. תלמידיו ניסו להשתקם, ולוו כספים מערביי ירושלים ובנו בית כנסת מפואר שלימים הוכר בשם "החורבה".

ר' שמואל אופנהיימר (מאת Josef Kriehuber - Eigenes Foto einer Originallithographie der Albertina (Wien), מתוך ויקיפדיה)

לאחר שהקהילה לא הצליחה לקבל תרומות מיהודי התפוצות מחמת שיהודי העולם סברו שהם שבתאים, לא יכלו בני הקהילה להחזיר את כספי ההלוואות. או אז התנפלו ערביי ירושלים הנושים, שרפו את בית הכנסת, הרגו וטימאו את חברי וחברות הקהילה, והנותרים ברחו מירושלים, ומאותו היום לא התגוררו אשכנזים בירושלים.

חלק מבני הקהילה שנותרו בחיים - השתמדו, חלק נותרו יהודים מאמינים בשבתאי צבי, מסופר ששנים רבות לאחר מותו, הם רקדו מסביב תמונתו אותה גילפו מעץ משובח כיאה למשיח תחת קריאות נואשות 'היכונו לביאת המשיח'...

מסתבר שיהודי העולם לא תרמו להם עקב כך שרבני ירושלים שלחו אגרות ליהודי התפוצות בהם הם גילו את קלונם ברבים וטענו שהם: "נבלו בנבליהם באמרם חיים יוסף להם, מלאך רע יענה אמן.. ואין כח ידינו משגת פה עיר הקודש לייסר אותם, או לדון אותם בגירושין וכו'". החוקר הרב בנימין המבורגר סבור שחכמי ירושלים השתמשו באיגרת במילים מרמזות לתאר את מעללי חיים מלאך כפי שכתבו מפורש "כי אי אפשר להאריך במקום שאמרו לקצר בשבר שכיח היזקא, והמשכילים יבינו וישכילו".

מי שעזר לרבני ירושלים למגר את אותה קבוצת השבתאים היה לא אחר מאחיינו של ר' שמואל אופנהיים (שנפטר בינתיים) שהעלה בכספו את בני הקהילה - הגאון רבי דוד אופנהיים רבה של הקהילות ניקלשבורג ופראג שתגייס במסירות נפש למחוק את אותה כת שבתאית, ואכן לבסוף חיים מלאך עזב את ארץ ישראל לכיון תורכיה.

הגאון רבי דוד אופנהיים שלחם נגד הכת השבתאית (מאת Johann Balzer - 87 Abbildungen Böhmischer und Mährischer Gelehrten und Künstler, in Kupfer gestochen und verlegt von Johann Balzer, Prag 1772, S.32, מתוך ויקיפדיה)
  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר