היסטוריה ואקטואליה

מה שמותר לג"ר נח חיים מקאברין אסור לרבי מראדזין?

חמש שנים לפני פרסום ה"סדרי טהרות" של הרבי מראדזין, הדפיס בוורשה הגאון רבי נח חיים מקאברין "מסכת אבות עם תלמוד בבלי וירושלמי", העשויה כ"מתכונת הש"ס" (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הדף הראשון של "מסכת אבות עם תלמוד בבלי וירושלמי", (צילום: אוצר החכמה)

פרק ו': הסערה שעורר הספר 'תלמוד בתרא' מאת מחבר בן זמננו, הרב ישראל נתנאל רובין, שחיבר גמרא על מסכת עוקצין, ובסגנון ועימוד הספר חיקה באופן מדויק את צורת הגמרות הנדפסות, החזירה אותנו לפולמוס שסער לפני כמאה וחמישים שנה סביב ספר דומה – 'סדרי טהרות' מאת הרבי מראדזין, ר' גרשון חנוך הניך ליינר, אשר נאסר בידי רבני וילנה.

כפי שכתבנו בכתבות הקודמות, המסתורין סביב פולמוס 'סדרי טהרות' הוא גדול. הגאון רבי בצלאל הכהן, למשל, האיש שעמד בראש מתנגדי הספר, קיבל מן הרבי מראדזין את ה'סדרי טהרות' מייד לאחר צאתו לאור, ושלח לו בתמורה את ספר השו"ת שלו, 'ראשית בכורים', יחד עם מכתב ברכה חם!

מה התעורר רבי בצלאל פתאום, כעבור שנה, להכריז מלחמת עולם נגד הספר שרק שנה קודם לכן שיבח כל כך?

הדף הראשון של "מסכת אבות עם תלמוד בבלי וירושלמי", מאת ר' נח חיים מקאברין. וורשה תרכ"ח (אוצר החכמה)

לא זו בלבד. חמש שנים לפני פרסום ה"סדרי טהרות" של הרבי מראדזין, הדפיס בוורשה הגאון רבי נח חיים מקאברין "מסכת אבות עם תלמוד בבלי וירושלמי", העשויה אף היא, פלא פלאים, כ"מתכונת הש"ס" ממש (מצורף צילום הדף הראשון של ספר זה).

גם על מסכת אבות, כידוע, אין גמרא, ומבחינה חיצונית עשה לה ר' נח חיים בדיוק את מה שעשה הרבי מראדזין למסכת כלים. בתוך העמוד הדפיס "גמרא" באותיות דפוס, כשה"גמרא" שלו מלוקטת ממובאות מן התלמודים הקשורים לדעתו למשניות של מסכת אבות. מן הצד הפנימי הדפיס פירוש בסגנון פירוש רש"י, ומן הצד החיצוני הוספות בסגנון ה"תוספות" – בדיוק בפורמט של הרבי מראדזין!

הדמיון בין ספרו של רבי נח חיים לספרו של הרבי מראדזין הוא אמנם חיצוני בלבד. מסכת אבות הינה אגדתא שאי אפשר להגיד עליה "לומדות", ובספרו של רבי נח חיים אין בכלל שום חידושי תורה משלו. ה"תוספות" שהדפיס ר' נח חיים בצד החיצוני של דף ה"גמרא" שלו, אינן אלא העתקות ממדרשים. הרבי מראדזין, לעומת זאת, כתב על סדר טהרות הקשה והמסובך, ודיבורי ה"תוספות" שלו כולם למדנות, פלפולים ועמקות מחידושיו. אבל מבחינה חיצונית הספרים דומים מאד, ומכיוון שהאיסור של רבני וילנה אינו על כתיבת חידושי תורה באופן כללי אלא רק על החיקוי החיצוני של דף הגמרא המוכר, "לעשות כמתכונת הש"ס הקדוש", היינו מצפים שגם רבי נח חיים יחטוף על הראש, לפחות כמו הרבי מראדזין.

וראו זה פלא... ממי יש לרבי נח חיים הסכמה נלהבת? מלא אחר מ... רבי בצלאל הכהן!

הסכמת ר' בצלאל הכהן לספרו של ר' נח חיים מקאברין (אוצר החכמה)

"קיבלתי היום מאת כבוד המחבר נ"י ספרו היקר על מסכת אבות, עם תולדותיה כיוצא בה, אשר אסף בחכמתו מתוך ים התלמוד בבלי וירושלמי [...] ומלאכה גדולה עשה בזה, ויש לנו להחזיק בידו ולקבל ספרו"! (מצורף צילום ההסכמה).

אז מדוע יצא חוצץ רבי בצלאל על הרבי מראדזין, בעודו צובט בחיבה בלחיו של רבי נח חיים מקאברין? חוקרי הפרשה והיסטוריונים שעסקו בנושא סבורים שהם יודעים את הסיבה, ועל כך בכתבה הבאה.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר