וְזֶה גְּבוּל הָאָרֶץ

ביקור בגבול ירדן; האתגר שמתעתע והאיום הכפול • פרק 1

לכבוד חול המועד התלווה משה מנס לכוחות צה"ל לסיור מרתק בגבולות הארץ • בפרק הראשון הוא מבקר בגבול ירדן • האתגר המתעתע, האיום הכפול וההתרעה שסיפקו הירדנים • הפרק המלא (TV)

(צילום: דובר צה"ל • עריכה: מולי הרשקוביץ)

גבול מדינת ישראל נפרס לצד ארבע מדינות: ירדן, מצרים, סוריה ולבנון. מלבדם יש גם את רצועת עזה שבשליטת חמאס, ואזורים ביהודה ושומרון אשר חלקם בשליטת הרשות הפלסטינית וחלקם בשליטה משותפת. חוץ מהגבולות היבשתיים, יש גם גבולות ימיים עם לבנון ומצרים, בים התיכון, בים המלח ובים סוף.

בתוכנית מגזין מיוחדת לכבוד חג הסוכות - "משה מנס בודק את הגבולות", ירד כתבינו אל השטח לאחר קבלת אישורים מיוחדים מהפיקוד הצבאי ועבודה מאומצת של דובר צה"ל. במהלך הסיור, מנס מגיע אל חמשת הגבולות של ישראל לסיקור מקיף וייחודי שלא נראה כמותו, במהלכו הוא עומד על האיומים והאתגרים שבכל גבול, על ההתמודדות היום יומית והמוכנות למקרי חרום וגם, אנקדוטות וסיפורים מרתקים שלא ידעתם.

והיום, בפרק הראשון: גבול ירדן

בפרק זה יצא מנס לסיור עם בן, סמג"ד 47. גדוד לביא הבקעה, שנמצא כבר מעל שנה בתפקיד ומספר על גזרת הבקעה הדרומית שבאחריותו - מאזור מצדה עד צומת פצאל. "אנחנו גדוד קבוע, לעולם לא עוזבים. זה שונה פה משאר גדודים בצבא. אנחנו שומרי הגבולות. חיל הגנת הגבולות".

(צילום: דובר צה"ל)

זה ככה רק בירדן שיש גדוד קבוע?

"זה תופס לגבול ירדן גם לחטמ"ר 417 - חטיבה מרחבית נוספת שאחראית על ההגנה בכל המרחב גבול מצרים עד רצועת עזה".

גבול ירדן נחשב לגבול הכי שקט?

"שקט יחסית. בוא נקרא לזה יחסית, כי בקצה, יש פה תיירות משותפת, חקלאות משותפת וגם הגנה משותפת. גם אני וגם הצד הירדני מגינים על אותה מטרה. שלא יחדרו מישראל לירדן ומירדן לישראל. שנינו רוצים שקט. זה תופס אותי בעיקר בעולם הפלילי, הברחות אמצעי לחימה וסמים שקורות פה וקורות גם דרומה מאיתנו בחטיבת יואב".

המוקשים שבסמוך לגבול (צילום: דובר צה"ל)

למה דווקא כאן, מה מיוחד בירדן שיותר מבריחים משם?

"הגבול הזה כגבול הוא נורא פרוץ. אם תסתכל על גבול לבנון או על גבול רצועת עזה או גם גבול מצרים יש שם יותר הגנות, פה יש יותר תכסית שטח שהם משתמשים ומנצלים. אבל יש לי את האיום בפעילות חבלנית שנמצא וקיים. כל החברה שמגיעים מסוריה, או מנגנונים רדומים שעדיין פה במרחב ואנחנו מוכנים ומגינים כנגד זה.

"צריך להגיד שזו הגזרה היחידה בצה"ל שקיימים בה שני איומים, מול ירדן פח"ע וחוליות טרור. והאיום המשני זה האיום של טרור איו"ש ביהודה ושומרון. אני נמצא חמישים אחוז לכיוון ירדן וחמישים אחוז פנימה. איך אני מייצר את ההגנה בגבול דרך מארבי משך, נמצאים מוסווים בשטח, ויש תצפיות פנימה והחוצה".

אני גם שואל אותו, האם יכול להיות שבגלל שיש כאן פחות איום בטחוני, יש פחות השקעה בגדר? על שיתוף הפעולה עם ירדן, על הנהירה הגדולה לגדר במהלך שומר החומות, על הצבא הירדני ועל חיל הים הישראלי.

עם סמג"ד גדוד לביא הבקעה (צילום: דובר צה"ל)

תודות:

  • מיכאל מעוז דובר צה"ל למגזר החרדי - על סידורים, ארגונים, אישורים ובירוקרטיה
  • מולי הרשקוביץ - על פתיח ועריכה
  • אלישבע מזרחי - על גרפיקה ולוגו

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר