פרשת הרצח וההיעדרות

מעצרו של הרב אליעזר ברלנד הוארך: 'קשר עצמו לחשדות'

חשיפת 'כיכר השבת': מעצרו של הרב אליעזר ברלנד שנעצר אתמול בחשד למעורבות בפרשת הרצח והחטיפה הוארך ב-9 ימים • הרב ברלנד קשר את עצמו למיוחס לו וכן מסר גרסה משלו (חרדים, ארץ)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
הרב ברלנד, היום בבית המשפט (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

בבית המשפט בירושלים, נערך היום (שלישי) דיון בעניינו של הרב אליעזר ברלנד, החשוד במעורבות בפרשת הרצח והחטיפה של ניסים שטרית ואברהם אדרי לפני 30 שנה, שמכונה כעת במשטרה פרשת "ניקיון כפיים", כך פורסם לראשונה ב'כיכר השבת'.

בתום הדיון, בית המשפט החליט על הארכת מעצרו של הרב אליעזר ברלנד ב-9 ימים. השופט אמר בהחלטתו כי הרב ברלנד קשר את עצמו למיוחס לו ומסר גרסה.

שופט בית משפט השלום, אלעד לנג כתב בהחלטתו: "הוא היה מעורב ביחד עם אחרים בביצועם של שני מעשי רצח. אחד בשנת 86 והשני ב-90".

"עיינתי בתיק החקירה, הראיות מצטרפות לראיות שהוגשו לבית המשפט בעניינם של אחרים שאף הם חשודים באותם מעשים המיוחסים למשיב. יש חשד סביר לביצוע העבירות. קשר את עצמו למיוחס לו ומסר גרסה".

בפתח הדיון, דקות ספורות לפני שנכנס לאולם בית המשפט, הרב ברלנד לא חש בטוב והתמוטט, אך כמה דקות לאחר מכן, מצבו התייצב והדיון החל - כאשר תומכיו הרבים של הרב הפגינו מחוץ לאולם בית המשפט.

מחוץ לבית המשפט, היום

המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו, כפי שדווח לראשונה ב'כיכר השבת', בעשרה ימים נוספים, בעקבות ראיות חדשות שנודעו לה לאחרונה; "בימים האחרונים חלו התפתחויות משמעותיות בפרשה, פרשה מורכבת יש לנו עוד פעולות חקירה", נאמר בדיון על ידי המשטרה.

נציג המשטרה אלון חבר אמר בפתיחת הדיון: "הוא נעצר אתמול לאחר שנאספו נגדו ראיות בגין אחריות ומעורבות בשני מקרי הרצח של נסים שטרית ואבי אדרי".

פרקליטיו של הרב ברלנד, רותם טובול ונעמה אלחדד, הגישו בקשה למשטרה ולבית המשפט, כי בחקירותיו של ברלנד יהיה עורך דין, בגלל מצבו הבריאותי. אולם המשטרה לא הגיבה לכך. הטוען המשטרתי אמר שבחקירות נתנו גם מים וגם אוכל, וגם מנוחה. "מצבו הבריאותי לא פגע בחקירה".

הדיון בבית המשפט: עו"ד רותם טובול, המייצגת את הרב ברלנד אמרה לנציג המשטרה: "הצגת שחלה התפתחות חקירה בימים האחרונים".
נציג המשטרה אלון חבר: "יש ראיות שקושרות את המשיב לשני מקרי הרצח".
טובול: "אני אומרת לך שהוא נחקר על אחד המקרים בעבר ונתן תשובות. אתה יודע את זה?"
נציג המשטרה: "לא".
טובול: "בתיק המרמה הוא נשאל לגבי אותו אחד המנוח. על כל זה הוא נחקר כבר. אתה יודע את זה?"
נציג המשטרה: "לא".
טובול: "אז אני אומרת לך שכבר בשנת 2020 הוא נשאל ונחקר על זה. זאת אומרת שכבר אז התחלתם לחקור את התיק הזה".

נציג המשטרה: "יש לו אחריות גם לרצח של ניסים שטרית ואבי אדרי".
טובול: "מה זה אומר אחריות?".
נציג המשטרה: "בשלב הזה, אני כרגע לא יכול להגיב לזה. אלה שעצורים - מעורבים ברצח. לא יכול להגיד באיזה תפקיד הם היו".
טובול: "האנשים עצמם שנחקרים, לפי מה שהבטחתם היתה חלוקת תפקידים. היו אנשים שהחלק שלהם היה יותר קרוב לאירוע הרצח. יש ראיות פורנזיות?".
נציג המשטרה: "לא יכול להגיד. החקירה רק בתחילתה. כרגע יש חשש לשיבוש חקירה".
טובול: "אתה לא בישורת האחרונה של החקירה? יש מצב שתפנו ליועץ המשפטי?".
נציג המשטרה: "יש סיכוי שלא נצליח לסיים ונפנה ליועץ המשפטי".
עו"ד רותם טובול טוענת לגבי עילת המסוכנות, כי המשטרה חיכתה עד ליום המאסר של הרב אליעזר ברלנד וכעת הוא חולה.

כזכור, אתמול (שני) באחד מבתי הכלא השוטרים עצרו את הרב אליעזר ברלנד, מנהיג קהילת "שובו בנים" בחסידות ברסלב, בחשד למעורבות בפרשת הרצח והחטיפה של ניסים שטרית ואברהם אדרי לפני 30 שניםץ

הרב ברלנד אינו חשוד בביצוע מעשה הרצח, אלא במעורבות בו. מאוחר יותר עוכבה הרבנית תהילה ברלנד לחקירה, מה שעורר עימותים בין השוטרים לחסידי 'שוב בנים'.

מהמשטרה נמסר כי "בלשי היחידה המרכזית של מחוז ירושלים עצרו לפני זמן קצר לחקירה חשוד נוסף, בשנות ה-80 לחייו, זאת בחשד למעורבותו בתיקי רצח והיעדרות הנחקרים במשטרה מזה למעלה מ-30 שנים. מעצר זה מצטרף למספר מעצרים שבוצעו בשבועיים החולפים במסגרת חקירת אותם תיקים".

כזכור וכפי שדווח בכיכר השבת, בשבועות האחרונים נעצרו חמישה חשודים, בהם בנו של שר בכיר לשעבר במעורבות בפרשיות שהסעירה את המדינה בשנות ה-80 וה-90.

הפרשייה הראשונה הוא תיק היעדרות של הנער ניסים שיטרית, בן ה-17, בשנת 1986. שטרית, תושב שכונת סנהדריה בירושלים, נעדר במשך עשרות שנים. חצי שנה קודם שנעדר, נחטף מהישיבה בה הוא לומד בעיר אשדוד, על פי החשד על ידי אנשי 'משמרת הצניעות'.

האירוע השני, עליו נחקרים החשודים, הוא רצח מנהל ישיבה בשם אבי אדרי, שנרצח בשנת 1990. גופתו נמצאה עם סימני אלימות קשה ועל פי החשד, גם הוא נרצח על ידי אנשי 'משמרות הצניעות'.

כזכור, בתחילת החודש נחשף ב'כיכר השבת' כי חוקרי משטרה בלבוש אזרחי וחוקרי זיהוי פלילי נצפו לאחרונה באתרים שונים בעיר ירושלים וסביבתה, כפעילות שמסתמנת עד כה כאיסוף ראיות במסגרת חקירת תיק רצח שארע לפני עשרות שנים בירושלים או בסמוך לה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר