היסטוריה ואקטואליה

כשמרן הגר"ח קנייבסקי השיב: "לא אמרתי שזה שטויות"

יותר ממאה ספרי שו"ת חוברו במהלך חייו של מרן הגר"ח קנייבסקי זצ"ל מתוך מכתבים שענה למאות אלפי שואלים - בכל הנושאים; ישראל שפירא בהצצה נדירה ומיוחדת (חדשות)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
מרן הגר"ח קנייבסקי זצ"ל (צילום: בעריש פילמר)

פרק א': אחד הדברים המיוחדים בשר התורה מרן הגר"ח קנייבסקי זצוק"ל, הוא יותר ממאה ספרי שו"ת שפורסמו במהלך חייו מתוך מכתבים שענה למאות אלפי שואלים מכל העולם, המפורסמים מהם הוא 'דרך שיחה', 'דעת נוטה', 'שאלת רב', 'שיח תפילה', 'דולה ומשקה', 'כל משאלותך', 'שמות בארץ' ועוד רבים.

נקלע לידי ספר 'שמחת מרדכי', שו"ת עם גדולי ישראל מאת הגאון רבי מרדכי זיסקינד. הספר קיבל את ברכתו של בנו של מרן שה"ת זצוק"ל יבלח"ט הגאון רבי שלמה קנייבסקי שכתב בין דבריו:

"לידיד נפשי... שמחתי באומרים לי שמוציאים ספר מדברי תורתך המתוקים מדבש ונופת צופים.... כמו כן מצורף בספר שו"ת עם אאמו"ר מרן שליט"א. ואני מעיד עד כמה חביב אתה אצל אאמו"ר שליט"א. שבכל פעם שהיית מגיע גם אם זה היה בשעות לא נוחות היה מקבל אותך עם חיוך על הפנים בחביבות נפלאה שלא היה מצוי".

יש לציין ששר התורה הגר"ח זצוק"ל היה ייחודי ובלתי צפוי, ולא היה ניתן לדעת מראש מה הוא יענה. להלן כמה תשובות מפתיעות וייחודיות שענה במהלך השנים.

ישנו פסק ייחודי של הגאון רבי אליעזר יהודה ולדנברג מחבר שו"ת 'ציץ אליעזר' לגבי מצות ביכורים שלדבריו נוהגת רק פעם אחת בחיים. מחבר ספר 'שמחת מרדכי' שאל בעניין את שר התורה זצוק"ל, וניסה להשוות את פסק ייחודי זה, לפסקו של המהרש"ק שכתב שאם זקן רואה שחבירו הולך למות, ואין הדבר לפי כבודו להצילו אינו חייב להצילו כלל. (הובא ב'חכמת שלמה' על שולחן ערוך, חושן משפט, סימן תכ"ו).

שאלה: "הרב אמר לי כמה פעמים על הציץ אליעזר שאומר לגבי ביכורים שהמצוה היא רק פעם אחת שזה שטויות!" (הסימן קריאה במקור).

ענה שר התורה: "יש סתירות לזה", (היינו לחידושו של הציץ אליעזר).

כאן המשיך השואל להקשות: "אני שואל ורוצה לדייק בדבר הרב 'שטויות', האם הכוונה שגם ת"ח יכול לומר שטויות, ולמשל רבי שלמה קלוגר, אמר חידוש עצום שזקן ואינו לפי כבודו, שאם מישהו ראה איש טובע בנהר והוא זקן ואינו לפי כבודו לא צריך להצילו, והרבה מהאחרונים מתקיפים את דבריו וכו'... ומה ההבדל בין הציץ אליעזר שזה שטויות לר"ש קלוגר שזה חידוש גדול, ונכון שהציץ אליעזר אינו בדרגת ר"ש קלוגר, ובכל אופן היה ת"ח, האם אפשר לדייק שכל ת"ח יכול לומר שטויות"?

ענה שר התורה: "אני לא אמרתי שזה שטויות, אלא יש ראיות לא כך".

מתוך ספר 'שמחת מרדכי' (אוצר החכמה)
  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר