הבית בבלפור

מעון ראש הממשלה: עבר, הווה ועתיד (יקר) לוט בערפל

בית רה"מ אינו נקרא בכלל "הבית בבלפור" אלא "בית אגיון", ולמרות שלפיד לא גר בו כרגע, סביר שראשי ממשלה בעתיד יעשו זאת • על "המעון", ועל הון העתק שהושקע בלהחליפו - לריק, לפחות בנתיים (מגזין)

רפאל כהן | כיכר השבת |
מעון ראש הממשלה הנטוש, לאחר עזיבת משפחת נתניהו את הבית (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

ראש הממשלה הטרי יאיר לפיד החליט, עוד לפני שנכנס לתפקידו עם פיזור הכנסת ה-24, לנהוג אחרת מקודמו, שותפו להקמת הממשלה, ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט, כשהודיע: אתגורר במתחם ראש הממשלה בירושלים ולא בביתי הפרטי בתל אביב.

למגזין 'כיכר' המלא - הקליקו כאן

לפיד מתגורר במתחם ראש הממשלה ולא במעון ראש הממשלה לפי שהוא עדיין בשיפוצים, מהרגע בו עזב ראש הממשלה הקודם-קודם, בנימין נתניהו, את המעון, אחרי 11 שנים רצופות. ראש ממשלת המעבר מתגורר בדירה שבימים כתיקונם משמשת כדירת מאבטחי השב"כ האחראים על שמירת המעון הרשמי, המרוחקת עשרות מטרים מבית ראש הממשלה, ונמצאת בתוך המתחם המאובטח.

דירת מאבטחי השב"כ בדרך כלל, אך כיום דירת ראש הממשלה יאיר לפיד (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

אם בכל זאת ננסה להבין את סיפורו של המעון הרשמי, נצטרך לחזור אחורה, אל 1936, יותר מעשור לפני הקמת המדינה, ואל אדוארד רפאל אגיון, איש עסקים יהודי מצרי, ממקימי חברת הביטוח "מגדל", שביקש לבנות בית למשפחתו בבירת ישראל, ירושלים, שם אכן התגורר. לכן אם תרצו לדעת, למטרות חידונים משפחתיים או סתם להעשרת הידע הכללי, מה שמו האמיתי של מעון ראש הממשלה הוא לא "הבית בבלפור", אלא "בית אגיון", על שם היהודי המצרי.

אגיון היה יהודי נלהב, וכבר לפני קום המדינה היה ברור שייתן למען עמו גם מהונו הפרטי, כאשר נתן למלך יוגוסלביה, פטר השני, לגור בביתו למשך כחודשיים, אחרי שניסה לשתף פעולה עם ברית המועצות נגד המעצמה הנאצית והוצרך להימלט מארצו. פטר השני עזב די מהר את ארץ הקודש ועבר לאנגליה, אגב.

אחרי מלחמת העצמאות ממשלת מצרים משתלטת על כל רכושו של אגיון, והוא מחליט למכור את ביתו לממשלת ישראל, כאשר הוא עצמו עובר לגור בבירת הכרמל, חיפה, שם גם נפטר בשנת 1956. תחילה שימש בית אגיון כביתו של שר החוץ, אז היה זה משה שרת, שלימים גם הפך לראש הממשלה במקום מייסד המדינה, דוד בן גוריון.

שר החוץ משה שרת משוחח עם שר החוץ של צרפת, 1955 (צילום: מתוך ארכיון התמונות של "משה שרת ומורשתו")

בשנת 1974, שנה לאחר מלחמת יום הכיפורים, עם כניסת יצחק רבין לתפקיד בכהונתו הראשונה, מחליטה המדינה להעביר את מקום מושבו של ראש ממשלת ישראל מבית יוליוס ג'ייקובס כמה מאות מטרים - אל בית אגיון.

בבית יוליוס ג'ייקובס, שנקרא כיום "בית לוי אשכול", גרו דוד בן גוריון, עד שעבר לגור בשדה בוקר; לוי אשכול, שהתגורר בו גם בימיו כשר האוצר ואח"כ כראש הממשלה, כמובן; וגולדה מאיר, שייסדה במטבח הבית, שמי שביקר בו יודע שמדובר במטבח לא גדול במיוחד, את הפורום הביטחוני הנודע, "המטבחון". הבית נקרא כיום ע"ש ראש הממשלה שהנהיג את המדינה במלחמת ששת הימים, ומקומו כמעט ונשכח בהיסטוריה הישראלית על אף תרומתו האדירה, בניסיון לשמר את זכרו.

כאמור, כבר כמעט חמישה עשורים שראש ממשלת ישראל שוכן בבית אגיון, הממוקם ברחוב סמולנסקין 9 פינת רחוב בלפור, בסוף שכונת רחביה, עם הפסקות קלות בשל שיפוצים במעון. לאחר רצח ראש הממשלה יצחק רבין, כשהחליט השב"כ לעבות משמעותית את האבטחה סביב ראש הממשלה בעקבות המחדל בכיכר מלכי ישראל בתל אביב, החליטו להגדיל את מתחם מעון ראש הממשלה ונסגר חלק מרחוב בלפור לתנועת כלי רכב ואזרחים.

המתחם המאובטח ברחוב בלפור (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

כמו כל דבר במדינת ישראל, גם סוגיית המעון הייתה בסיס טוב לביקורת, סערות ומחלוקות פוליטיות. אם נסתכל רק על השנים האחרונות ישנם את סיפורי שרה נתניהו, רעיית ראש הממשלה לשעבר, שהגדילה לעשות וביקרה את מצב המעון, חודש לבחירות 2015, עם סרטון המפרט את מצב הבית, על קירותיו המתקלפים והדלתות החורקות, וכמובן יש את ראש הממשלה היוצא, נפתלי בנט, שבחר שלא להעביר אליו את משפחתו, בעקבות השיפוץ שקבע השב"כ, אך במקום זה שינה דרמטית את התנהלות מקום מגוריו ברעננה, תוך פגיעה חריפה בחיי שכניו.

כך או כך, בית אגיון לא מספק את צורכי ראש ממשלת ישראל כפי שהם ידועים כיום, כמו למשל יכולת לארח בכבוד מנהיגים ברחבי העולם או לנהל "חדר מלחמה" מאובטח בימי מלחמה מורכבים בהם אי אפשר להגיע לקריה בתל אביב, ולכן הוחלט - כבר לפני 13 שנים וחצי (!) - בימי אהוד אולמרט כרה"מ, על הקמת מעון חדש לראש הממשלה, שיהיה בצמוד למשרד ראש הממשלה, כך שהנושא בתפקיד לא יצטרך לנסוע כל פעם מרחק של מספר דקות כדי להגיע מהמעון למשרדו, כפי שהוא נדרש היום (משרד ראש הממשלה שוכן ברחוב קפלן, סמוך לכנסת; ר"כ), ובו תהיה תשתית בטוחה במיוחד לניהול מדינה גם במצבי קיצון.

הקומה העליונה בבלפור (צילום: יאיר נתניהו בטוויטר)

ממשלתו של בנימין נתניהו ביטלה את התוכנית, שכונתה "מיזם אלמוג", כבר בישיבתה הראשונה מייד לאחר הבחירות ב-2009, אבל חמש שנים אח"כ, בממשלה הבאה של נתניהו - בה היו חברים גם שני ראשי הממשלה אחריו, נפתלי בנט ויאיר לפיד - אישרה את המיזם בעקבות המלצת ועדה ציבורית שדנה בנושא.

אם הזכרנו שכל דבר בישראל יכול להביא לסערות ולמחלוקות פוליטיות, אז יש כלל נוסף שידוע לכל תושב בארצנו הקטנטונת: שום מיזם לא מושלם בתאריך היעד הנקוב, ותמיד הוא יעלה הרבה יותר מכמה שקצבו לו בתחילה.

כך יצא שלמרות שתכננו להרים את "מיזם אלמוג" בעלות של 650 מיליון שקלים, הושקעו כבר כמעט מיליארד וחצי שקלים (!) על תוכניות לבניית המשרד והמעון בכניסה לירושלים. אם לא די בכך, אז כל זה נכנס להקפאה, בגלל חשש השב"כ שתושבי המגדלים, שנבנים בימים אלו ממש בכניסה לבירה, יוכלו לראות מה קורה במתחם בו יושב האדם החשוב בישראל.

משרד ומעון ראש הממשלה, כפי שתוכננו ב"מיזם אלמוג" (איור הדמיה: רם כרמי אדריכלים ועדה כרמי-מלמד אדריכלים)

לדברי דו"ח מבקר המדינה, במסמך שפרסם בנושא לפני כשנתיים, לא ברור מה התחזית העדכנית לבניית המתחם החדש. לזאת צריך להוסיף כי בתקופת שלטונו של בנט הנושא כלל לא קודם, מלבד תוכנית ראשונית שקודמה במנהל הדיור הממשלתי הנקראת "מיזם שירה".

כפי שזה נראה כעת, אבל מוקדם להכריע אם אכן לשם זה יגיע, מעון ראש הממשלה יעבור ליד משרד ראש הממשלה הקיים כיום, בין משרדי החוץ והפנים בקרית הממשלה בירושלים, אבל לא ברור איך בשב"כ יתגברו על בעיית האבטחה אותה סימנו קודם לכן.

ראש הממשלה יאיר לפיד. "בית אגיון" ישמש גם אחריו כמשכן ראש הממשלה (צילום: מארק ישראל סלם, פול)

נראה כי לפחות לשנים הקרובות, בין אם יהיה זה יו"ר הליכוד בנימין נתניהו, יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, יו"ר כחול לבן בני גנץ, או כל אחד אחר כי בפוליטיקה הישראלית הכל אפשרי, ראש ממשלת ישראל ימשיך להתגורר במעון הרשמי ברחוב סמולנסקין 9, שישופץ במידת מה אך עדיין לא יספק את כלל צורכיו כפי שכבר נקבע.

כך ראש הממשלה ימשיך לעשות את דרכו מדי יום, או כמה פעמים ביום, ממרכז העיר ירושלים אל קרית הממשלה שליד הכניסה לעיר, עם שורת רכבים, סירנות וחסימות כבישים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר