חזנות או קונצרט

תפילה שהיא חוויה מוזיקלית, יש כזה דבר?

מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, התפלל בשבת בבית הכנסת הגדול, עם רפי ביטון ומקהלות "קולות מהשמים" וחזר כדי לספר לכם על חוויות התפילה הייחודית (מגזין כיכר)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: אלישע גדץ)

אני לא בן אדם של חמש שעות תפילה בשבת. שבתות חזנות הן לא בדיוק כוס התה שלי, אבל הפעם הבטיח לי ידידי החזן לייזר ברוק שזה יהיה שונה והוא צדק, הו כמה שצדק. בשבת האחרונה התפללתי בבית הכנסת הגדול בירושלים, בו נערכה שבת מיוחדת עם המנצח רפי ביטון וכ-30 חברי המקהלות שלו – "קולות מהשמים".

למגזין 'כיכר' המלא - הקליקו כאן

רפי ביטון הוא אחד המנצחים והמוזיקאים המוכשרים בתחום והתפילות, החל בקבלת השבת וערבית וכלה בתפילת שחרית ומוסף שהיו תענוג צרוף. ביטון שילב בכישרון רב קטעי חזנות נעימים, שירים חסידיים ישנים ומרגשים וגם שירים ישראלים מוכרים ולהיטים מהעולם. המילה "שילוב" תופיע בביקורת הזו פעמים רבות כי היא למעשה ההגדרה המדויקת של הרפרטואר הקסום של ביטון.

יחד עם חברי המקהלה המדהימים של ביטון והסולנים שלו שכל אחד מהם הוא חזן/זמר מדהים בפני עצמו, עם רמות כישרון בלתי נתפסות וקולות פשוט מהשמים, עברו לפני העמוד מיטב החזנים. החל מהחזן הוותיק והמוערך שמעון פרקש מאוסטרליה, ישראל רנד המצוין, יעקב מוצן המרגש והאיש למשימות מיוחדות, הכוכב העולה, ניסים סאל.

את קבלת השבת ותפילת ערבית התפלל פרקש, בתפילת שחרית היה זה ישראל רנד ואילו במוסף התפלל יעקב מוצן. במהלך התפילות הצטרפו מידי פעם לחזן הראשי של אותה תפילה החזנים הנוספים שביצעו יחד מהיצירות של אותה תפילה ונראה היה שהאגו פשוט הלך למקום אחר ובמקומו קיבל הקהל שגדש את בית הכנסת הגדול, אחדות, אהבה ופירגון רב. קל היה להרגיש שכל החזנים פשוט נהנים לשתף פעולה עם ביטון והמקהלה המופלאה שלו שעטפה אותם בהרמוניות עשירות ומגוונות שפשוט ליטפו את האוזן.

ביטון מעניק לקהל חוויה ייחודית בעולם החזנות, הוא לא מוותר לחלוטין על קטעי החזנות המוכרים ומשלב לתוכם שירים מוכרים, כך שגם אלו שפחות מתחברים לעולם החזנות הכבד יכולים ליהנות מהשירים שמרעננים את האוזן ויוצרים את הרצון לטעום גם מעולם החזנות מבלי להתעייף.

הקהל הישראלי נחשף במהלך השבת לראשונה לניסים סאל ולקולו הייחודי. נראה שאין תו גבוה מידי בשבילו. הוא שר בטונים מדהימים ובעוצמה רבה כמעט ללא מאמץ והדהים אותנו שוב ושוב עם השליטה המפליאה שלו בקולו. סאל ביצע שתי יצירות בקבלת השבת וערבית, כמו גם בתפילות הבוקר וכשהוא פתח את קולו בית הכנסת הגדול כאילו קפא בהתפעלות.

היה זה מדהים לראות את הילדים הקטנים והזכים עומדים על הבמה לאורך כל שעות התפילה ושרים ברגש רב בקולותיהם המרגשים. בין חברי המקהלה גם ילדיו של ביטון עצמו וב"ה התפוחים לא נפלו רחוק מהעץ המפואר. ביצועי לייב מורכבים כל כך, אותם אמורים לבצע שלושים חברי מקהלה בשילוב עם חזן, הם מתכון כמעט בטוח גם לזיופים וחוסר דיוקים, אבל ביטון צלח גם את התחום הזה עם תאונות מזעריות בלבד.

הכריזמה של ביטון והשמחה והביטחון בהם הוא מוביל את התפילות הן תענוג צרוף, הוא מנופף בידיו ונע כל כולו כשהוא שקוע לחלוטין בניצוח על החזן והמקהלה וניכר לגמרי שהמילים נוגעות בו כשהוא מסמן לחברי המקהלה להגביר את העוצמה או להנמיך אותה בהתאם למילות התפילה. ביטון מתפלל דרך שרביט המנצח וסוחף איתו את הקהל שלא בהכרח מבין את כל הסימונים אבל מרגיש את האווירה והכיוון דרך התנועות הסוחפות שלו. ביטון גם יוצר קשר עם הקהל כל העת ומסמן לו להצטרף לשירה בקטעים רבים.

לצדה של הבמה הגיעו חובבי חזנות רבים, ביניהם חברי מקהלות חזנות שונות וביטון שקלט אותם במהלך התפילה לא נבהל או חש שמדובר בהפרעה וצירף אף אותם אל הניצוח שלו בחיוך רחב ומחבק, כשהוא מסמן להם בקטעים שונים להצטרף אליו בשירה אדירה ומרגשת.

כמות הכישרון על הבמה הייתה פשוט היסטרית. ביטון לא רק בוחר כישרונות, אלא מגדל אותם אצלו מגיל צעיר מאד. כך לדוגמא הסולנים שלו, איתמר חג'בי המרגש והכריזמטי שכבש את הקהל לאורך התפילות כולן, נמצא במקהלה של ביטון כבר מכיתה ד'. זמר הטנור דביר ויינמן, שעשה לי "עור ברווז" כששר את "אנא בכוח" וקטעים נוספים נמצא במקהלות של ביטון מגיל 11. מתן הדאיה, בעל הקול הייחודי, שהדהים את הקהל בביצועים מדויקים להפליא ב"צדיק כתמר" של לבנדובסקי ו"צור ישראל" בלחן של אלבינוני, נמצא עם ביטון מגיל 7, כשהוא גדל תחת שרביטו כזמר וכפרפורמר. זה נראה לא הגיוני, שכל כך הרבה אנשים מוכשרים נמצאים יחד, אבל זה פשוט קורה מול העיניים והאוזניים של הקהל בשבתות של ביטון, כשהוא עצמו גם מלווה את המקהלה כל העת בקולו הייחודי והמרגש.

נהניתי לראות כיצד ביטון שומר גם על אווירת התפילה ונזהר מלהפוך את התפילות לקונצרט. גם בקטעים ומבחינה מוזיקלית הוא רוצה לחזור על הקטע שוב הוא מחלק את תפקידי השירה בין חברי המקהלה כך שכל אחד מהם יאמר את שם השם פעם אחת ולא יחזור עליו לשווא. מלבד טעות אחת בליל שבת, בה בירך סאל את ברכת 'מקדש השבת' בשם ומלכות, למרות שלא היה החזן בפועל ורק עלה לשיר יצירה יחד עם המקהלה, הייתה שמירה מלאה על ההלכה וניכר שאספקט זה היה חשוב לביטון מאד.

קשה למנות את כל הקטעים הנהדרים לאורך כ-8 שעות תפילות במהלך השבת, היו שם "ודבריו" של יוסי גרין שקיבל ביצוע מופלא עם איתמר חג'בי, "אמר רבי אלעזר" עם ניסים סאל שגם הרשים עם "השם מלך". קדושת מוסף אליה הצטרפו ילד הפלא בנצי קלצקין שריגש בביצוע שלו בקטע "שמע ישראל" עם הלחן של "שערי שמים פתח" והחזן הוותיק והמוערך חיים אליעזר הרשטיק שלראשונה מזה שנים רבות ביצע יצירה בבית הכנסת הגדול כשהוא מצטרף לקדושה לצדו של מוצן. ביטון הוא תלמידו המובהק של הרשטיק עוד מימיו כילד פלא והיה זה מרגש לראות את התלמיד מנצח על המקהלה מול רבו.

את התפילה סיים ביטון יחד עם המקהלה וכל החזנים ביצירה "אדון עולם", יצירה מלאת שמחה ואנרגיה שהייתה סיום מושלם לתפילות מרוממות ומרגשות, שפיצחו את המתכון לשבת חזנות קלילה, מרגשת ופשוט מרהיבה. לא האמנתי שאכתוב דבר כזה, אבל אני כבר מחכה לשבת נוספת עם ביטון והמקהלות המופלאות שלו.

ואלו השירים שהכי אהבתם השבוע:

במקום הראשון הגיע ילד הפלא התימני דניאל זנדאני, עם שירו החדש - "לך אודה".

במקום השני, הזמר משה קליין, עם הסינגל החדש שלו - "בדרך אל האור".

במקום השלישי, הזמר והיוצר אבי פדולינסקי, עם הסינגל קליפ החדש שלו "הילדים שלך".

  • להערות, הארות ומתכוני פרווה לסטייק אנטריקוט: nl@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר