חקירת אסון מירון

נתניהו העיד בוועדה: כך התקבלו ההחלטות על מירון • צפו

ראש הממשלה לשעבר נתניהו יחתום היום את שלב העדויות בוועדת החקירה הממלכתית לאסון במירון. גורמי משפט טוענים כי מסמך שלא חתם עליו אף עלול להפיל עליו אחריות פלילית (ארץ)

שימי שפר | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-כ"ב בתמוז תשפ"ב | 21.07.22
נתניהו מעיד היום (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת • וידיאו: לע"מ)

ראש הממשלה בזמן אסון מירון, חבר הכנסת בנימין נתניהו, מתחיל בשעה זו (חמישי) את עדותו בוועדת החקירה הממלכתית ללקר האסון הנורא במירון, בראשות השופטת דבורה ברלינר, ושני חברי הוועדה, מרדכי קרליץ והאלוף במיל' שלמה ינאי. "כיכר השבת" מעביר את העדות בשידור חי.

כזכור וכפי שדווח אמש ב'כיכר השבת', גורמים משפטיים הסביר בשיחה עם 'כאן', כי העובדה שנתניהו לא חתם לפני ההילולא על מסמך תקנות שיחריגו את האירוע בצל תקנות הקורונה, אלא אפשר לו להתנהל ללא הגבלות - עלול להיזקף לחובתו של ראש הממשלה ואף להביא לכך שתזדקף לחובתו אחריות פלילית לאירוע שהסתיים ב-45 הרוגים.

לפי העדויות השונות בוועדה, נתניהו החליט לאפשר את קיום ההילולא במירון כרגיל, למאות אלפי עולים, מבלי שכינס את קבינט הקורונה או את הממשלה וחתם על הצהרות. לפי הדיווח, נתניהו אפשר זאת בגלל לחצים פוליטיים של המפלגות החרדיות.

עוד דווח כי בזמן אמת היו יועצים משפטיים במשרדי הממשלה שהזהירו כי מדובר באירוע לא חוקי. במהלך דיוני וועדת החקירה לאסון הבהירו החוקרים כי גם הם רואים כך את פני הדברים.

העדות המלאה

בפתח הדיון, מבהירה השופטת ברלינר, לעורך הדין של נתניהו, יוסי כהן, שהגיע לדיון, כי העדות היא של מר נתניהו בלבד, ללא התערבותם של עורכי הדין.

ברלינר: מה המעורבות שלך בכל מה שקשור להילולא במירון?

נתניהו: המעורבות שלי כראש הממשלה במירון היא שולית ונעשית רק באופן שישנו חשש ביטחוני יוצא דופן, או בתקופת הקורונה שאז דובר על הנושא האפידמיולוגי.

נתניהו: בשנת 2011 הקמתי בהחלטת ממשלה את קרן הרשב"י, על מנת לגרום לגוף שיהיה אחראי על מירון. הגוף הזה החל בהליך ההפקעה, הליך שנעצר בשל בעיות משפטיות. לאורך השנים לא היתה לי מעורבות כלל בנושאי מירון, למעט נושא הקמת קרן הרשב"י והנושא האפידימיולוגי. לראש ממשלה אין מעורבות בדרך כלל באירועים מהסוג הזה.

ברלינר: האם ידעת על הסכנות הבטיחותיות שיש בהר מירון?

נתניהו:לא. ישנם בישראל הרבה אירועים שבהם משתתפים עשרות אלפים, ואני מניח שיש אחרים שידעו את המצב בשטח.

ברלינר: יש דו"ח של מבקר המדינה שמצביע על ליקויים קשים וסכנה בטיחותית במירון. על הדו"ח הזה יש שורה של הערות תחת סעיף 'הערות רוה"מ. אתה מכיר את זה?

נתניהו: זה אולי נקרא הערות רה"מ אבל זה נעשה ע"י הדרג הפקידותי במשרד ולא הובא לידיעתי.

ברלינר: כיהנת בתפקידך במשך 12 שנים, במהלכם נושא מירון והבעיות עלה שוב ושוב. מדוע הנושא לא טופל?

נתניהו: אני מצטער, אבל אני לא מקבל את האמירה ששום דבר לא טופל. הקמנו גופים ומנגנונים שאמורים היו להיות אחראים על מירון. למיטב ידיעתי ראש הממשלה היחיד שהקים גוף בשם קרן הרשב"י היה אני, וזאת כתשובה לדו"ח המבקר.

ינאי: רק כדי לדייק, התקבלו 4 החלטות ממשלה, 2 בכהונת אולמרט ו-2 תחת כהונתך.

ברלינר: בכל זאת איך אתה מסביר שהסוגיה הזאת חזרה על עצמה כל שנה ועדיין הגענו למצב חמור ולאסון כל כך קשה?

נתניהו:אני יודע לומר שגם כעת, ברגע זה שאנחנו כאן בחדר, ישנן סכנות ובעיות בטיחותיות בשלל מקומות בארץ, ובדיוק בשביל זה ישנם גורמי מקצוע שזה תפקידם.

ברלינר: במבט לאחור אתה חושב שהיה צריך לנהוג אחרת בכל מה שקשור למירון?

נתניהו: היום כשיודעים מה קרה ודאי שהייתי פועל אחרת לו היו מביאים בפניי את הנושא.

ברלינר: יש לנו מכתב שנשלח אליך בשנת 2015 ע"י דוד צור, שם נכתב כי ישנה סכנה בטיחותית דחופה. כבודו יודע מה התשובה שניתנה מטעמך?

עו"ד יוסי כהן מבקש העתק, ואף רשות לצלם את המסמך.

השופטת ברלינר: כבודו מתבקש לשבת ולא להתערב.

נתניהו: משרד ראש הממשלה מקבל אלפי מכתבים על כל התפרקות של גוף כזה או אחר באחת המחלקות במדינה, ולכן אני לא זוכר את המכתב, אבל אני בטוח שנשלחה תשובה מטעמי.

ברלינר: ניסינו למצוא את התשובה שניתנה, אך ללא הצלחה.

ברלינר: אתה אומר לי שהיו מנגנונים, אך אני מחפשת את התוצאה. מה נעשה? איזו פעולה בוצעה כדי למנוע אסון כזה?

נתניהו: אני חושב שהיה אחראי שהיה צריך לעשות את עבודתו. הרי בשביל מה מינינו את קרן הרשב"י אם לא בשביל כך?

ברלינר: אתה יודע שקרן הרשב"י התפרקה?

נתניהו: נכון, ומרגע שזה קרה מינינו את משרד הדתות שיהיה אחראי על האירוע.

נתניהו: אם היו תופסים אותי בדש מעילי ומתריעים בפניי על אסון שבפתח, אני בטוח שהייתי פועל בצורה מיידית.

ברלינר: ישנו מכתב נוסף שנשלח אליך בשנת 2014 ע"י אלכס ויז'ניצר שממנו עולה תחושת סכנה גדולה מאד עבור החוגגים במירון ושהוא מבקש להעביר את האחריות חזרה ממשרד התיירות למשרד הדתות. אתה זוכר את המכתב הזה?

נתניהו: אני לא זוכר את המכתב, אני לא יודע אם הוא הגיע אליי ומה היתה התשובה. אני כן יודע שכעבור שנתיים זה מה שקרה והאחריות הועברה למשרד הדתות. ישנו ניסיון להציג את המצב כאילו ההתראות מגיעות למשרד ראש הממשלה בצבר ומשמיעות אזעקות, אך לא כך העניין בכלל.

ברלינר: נעבור לדיון שהתקיים בחודש אפריל בשנת 2020 בהשתתפותך.
בדיון הזה שהתקיים במל"ל ישנה ירידה לרזולוציות מאד נמוכות של ההדלקות וכו'. כיצד יתכן שבנושא הקורונה אתה נכנס פתאום לרזולוציות כל כך קטנות?

נתניהו: ברור. היה צורך להבהיר את הנושא של הקורונה והחשש מהמגיפה, ולכן חשוב היה לוודא את המאמצים שיעשו בכל מה שקשור למירון.

ברלינר: מי קבע את המשתתפים בדיון, ואיך אריה דרעי נכנס לסיפור?

נתניהו: דרעי היה חבר בוועדת הקורונה ולכן הוא היה חלק מהמשתתפים בנוסף למשרד הבריאות.

ברלינר: איך משרד הפנים קשור לדיון?

נתניהו: דרעי היה חבר בוועדת הקורונה, הוא אדם בעל ניסיון רב מאד שחשוב היה שישתתף בדיון. מבחינתי חשוב להקשיב לו, אך בסוף הקשבתי למשרד הבריאות ולגורמי המקצוע שלהם, וכך גם פעלתי.

ברלינר: ספר לנו מה היה בתהליך קבלת ההחלטות בשנת 2021 לקראת ההילולא?

נתניהו: היינו בתקופה שבה שחררנו את המשק והקלנו על ההגבלות, ולכן הוחלט לקיים מתווה בהר מירון, ועל כך התנהלו הדיונים.

ברלינר: מדוע כאן אתה זה שניהלת את הדיון, לעומת השנים הקודמות, שבהן לא היית שותף?

נתניהו: משום שמדובר היה בנושא הקורונה. כבר אמר אלברט בורלא שאני אובססיבי לנושא המגיפה, ולכן היה חשוב לי לנהל את העניין בכדי שיגיעו למתווה מסודר בהתאם לגורמי המקצוע במשרד הבריאות.

ברלינר: היועץ של אריה דרעי ישראל אוזן, התבטא שרה"מ היה בהיסטריה על הנושא הזה ושהוא נכנע ללחצים של החברה החרדית.

נתניהו: אז הוא אמר...

ברלינר: זאת התשובה שלך?

נתניהו: כן. לא זוכר שהוא היה בדיונים. אולי גם הוא קיבל את האינפורמציה מהתקשורת.

נתניהו: במדינה דמוקרטית ראוי לכבד רצון של יהודים חרדים ודתיים שמעוניינים לקיים חופש פולחן, בעת שהמצב הבריאותי אישר זאת.

ברלינר: בתקשורת החרדית דווח באותה תקופה שאתה השתתפת בישיבת סיעת יהדות התורה, שם עלתה דרישה להר פתוח במירון. אתה מכיר את זה?

נתניהו: אכן השתתפתי. הזמינו אותי גם בסיעת ש"ס וגם ביהדות התורה. ראיתי בכך הזדמנות חשובה לגיבוש הקואליציה. חשוב לומר שלא פעלתי לפי הדרישות שלהם אלא לפי מה שהורו לי גורמי המקצוע במשרד הבריאות, ובראשם נחמן אש.

נתניהו מבקש הפסקה בגלל כאבי גב עוד מתקופת שירותו הצבאי.

ינאי: קשה לי לקבל את העובדה שמערכת שיודעת להגיב על כל סינק בטלוויזיה, לא מסוגלת להקים לעצמה מערכת שתגבש את הדחיפות בטיפול בסכנות, ובנושא הזה הסכנה בהילולא במירון.

נתניהו: אתם דנים היום בשורה של מכתבים שספק אם יש אחד מהם שהובא אליי, ולכן במצב התודעתי לו היו מסבים את תשומת ליבי, אין ספק שהייתי מטפל בהם אחרת.

ינאי: כשוועדת כנסת מקיימת דיון היא עושה זאת בהשתתפות כעשרים אנשים ולאור דחיפות ופניות של שלל גורמים. איך נושא כזה לא הובא לידיעתך?

נתניהו: אני לא יודע מדוע, אך גם הדברים שנאמרים בתקשורת מובאים לידיעתי בצורה מסוננת מאד, ולכן גם כאן הדברים לא הובאו לתשומת ליבי. כשהם כן הובאו בפניי פעלתי וקיבלתי החלטות ממשלה בשנת 2011 ו. 2016.

ינאי: שום דבר מהחלטות הממשלה שקיבלת לא בוצע. נא-דא! תשתיות קבועות לא הוקמו ושופקו, תב"ע שהיתה צריכה להיות מאושרת בתוך שנה, לא אושרה עד שנת 2021, והחברה שנקראת קרן הרשב"י לא עשתה שום דבר בשטח, וגם לא קיבלה תקציב.

נתניהו: הייתי מצפה שיביאו בפניי את ההחלטה שהתקבלה ושלא בוצעה. לא ידעתי מה מידת הביצוע בהחלטה הזאת.

ינאי: המציאות במירון זה אי של אי-שפיות, אין חוק ואין סדר.

אנשים שהופקדו להתעסק בזה אמרו שיש להם פחד לפעול בשטח. מה אתה חושב על מקום במדינת ישראל שהוא אקס טריטוריה?

נתניהו: לא כך הבנתי את המקום, אבל המסקנה הזאת מחייבת שינוי.

ינאי: כמי שהיה 12 שנים בשלטון, האם אתה לוקח אחריות על האסון הכבד?

נתניהו: אני לוקח אחריות על מה שעמד בפניי, ואלו שני דברים. האחד, הנושא האמפדיולוגי, והנושא השני הוא האסון עצמו שאני מצר עליו, אך אילו הייתי יודע שהדברים שהתקבלו בהחלטת הממשלה לא מבוצעים, הייתי פועל אחרת.

ינאי: מבחינה רגשית, איך הרגשת?

נתניהו: התחושה היא קשה ואיומה, וכשראית את התמונות של האנשים זה היה נורא.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר