'המנהיגים' - תשעה באב

הגיבור האנטישמי של אוקראינה שטבח בחצי מהיהודים

בעיני רבים באוקראינה, אחד המייסדים והגיבורים הבולטים של המדינה הוא בוגדן חמינליצקי, מי שהצליח להביא עצמאות חלקית וזמנית לאוקראינה מרוסיה - והיה למפלצת עבור היהודים (בעולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(צילום: ללא קרדיט)

כ"ג באדר א' תשפ"ב, 24 בפברואר 2022. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מכריז על פתיחתו של 'מבצע מיוחד' נגד אוקראינה - ומאז אירופה והעולם כולו בסחרחרה.

>> למגזין 'כיכר' המלא - כנסו כנסו <<

אך לא התכנסנו היום בכדי לדון באפשרויות של זלנסקי או פוטין. רבים, לאורך החודשים האחרונים מרבים להגיב, גם כאן ב'כיכר השבת', אמירות שונות ומגוונות על האנטישמיות באוקראינה, וכן שמחה לאיד תוך הזכרת הרציחות שהיו באוקראינה לאורך השנים - במיוחד בימי שלטונו של אדם בשם בוגדן חמינליצקי.

אציין מראש, מעשי הזוועה של חמינליצקי כלפי היהודים מזעזעים וקשים, והועבדה כי הפך להיות גיבור לאומי באוקראינה מעציבה. יחד עם זאת, שום דבר לא מצדיק פלישה למדינה והרג של עשרות אלפי בני אדם - רובם ככולם חפים מפשע.

חיים מוקדמים

בוגדן נולד ככל הנראה במחוז הנמצא דרומית לעיר קייב לפני קרוב ל-430 שנים לאב בן אצולה זוטר ולאם ממשפחת קוזאקים מהמעמד הגבוה.

במהלך שנות לימודיו למד גם כמה שפות בהן לטינית ופולנית, זאת לצד תרגולים רבים באומנות הנאום. כילד ונער, התחנך במוסד נוצרי קתולי אדוק שם ניסו לשכנעו להפוך לקתולי בלחצים כבדים של המלך שמלך באיזור - אך חמינליצקי שמר על אמונתו האורתודוכסית.

עבדות

כשהיה בן 25, יצא יחד עם אביו להילחם נגד האימפריה העות'ומאנית באיזור מולדובה. הקרבות היו קשים במיוחד, במהלכם הצליחו העות'ומאנים להסב אבידות רבות לקוזאקים והפיל רבים מהם בשבי. בין השבויים: בוגדן חמינליצקי ואביו, מיכאילו.

במשך שנתיים מפרכות וקשות בשבי העות'ומאני הפך בוגדן לעבד של העות'ומאנים, כשבמהלך אותם שנתיים אביו מת ככל הנראה בשל תנאי השבי. בוגדן עצמו הפך לאחד מהעבדים הרבים שהיו מניעים את סירות המשוטים באמצעות כח הזרוע.

כעבור שנתיים שוחרר לאחר ששולם בעבורו כופר, דבר שהוביל למחיר כבד עבור מדינות שכנות ויהודי העולם - בוגדן החליט להצטרף לקוזאקים, זאת לאחר שלמד טורקית בימיו בשבי, שפה נוספת מיני רבות אותן דיבר האדם שהפך למפלצת.

המרד

נקפוץ כמה שנים קדימה, המרד של בוגדן חמינלציקי שבתרבות האוקראינית זוכה גם לשם 'מלחמת העצמאות האוקראינית'.

לאורך 9 שנות המרד, לחם בוגדן בפולין ובעומד בראשה, לצד ניסיון לשמור על הנצרות האורתודוכסית על פני הנצרות הקתולית.

לאורך 9 שנים, ניהל בוגדן קרבות עקובים מדם שהסבו אבידות כבדות לפולין וגם לו עצמו. באמצע ימי המלחמה, ברוסיה זיהו את הפוטנציאל הגלום בבוגדן והפכו למעורבים במלחמה לצידו של בוגדן.

הדבר למעשה העניק לקוזאקים כעבור 9 שנים של דם את השליטה בשטחים נרחבים - אבל למרות התדמית של בוגדן באוקראינה, האיש שלט באזורים תחת חסות רוסית, וביום שלאחר מותו כמעט וכל הישגיו נמחקו ועברו לידי רוסיה. זאת כמובן עוד לפני שדיברנו על היחס ליהודים.

אנטישמיות ושנאה יוקדת

רבים מאיתנו באופן אסוציאטיבי יקשרו את בוגדן חמינליצקי לפרעות ת"ח ות"ט ובצדק, אך הפרעות לא התקיימו רק בשנים אלה. לאורך כל תשע שנות המלחמה נרצחו, נטבחו, עונו והוכו יהודים בפולין - כולל שטח אוקראינה בו שלטה פולין ובבלארוס.

על פי ההערכות, בסך הכל, תוך קצת פחות מעשור, נטבחו כ-50 אלף יהודים על ידי אנשיו של בוגדן חמינליצקי ובעידודו.

המלחמה של בוגדן נגד הפולנים לוותה בתחושה כי המלחמה מגיעה גם נגד בעלי קרקעות ונכסים בשטחים נרחבים - זאת לצד העובדה שיהודים רבים החזיקו בקרקעות ועסקים פורחים, דבר שליבה עוד יותר את האווירה האנטישמית של בוגדן ואנשיו.

השנאה לאצולה, שצריך להודות ביושר, התעללה באלו שאינם בני אצולה, הפכה לשנואה בקרב אנשיו של בוגדן - זאת כאמור לצד שנאה נגד היהודים באשר הם יהודים.

עם תחילת המרד, השמועות על ניצחונותיו של חמינליצקי ואנשיו עוררו הדי שמחה בכל מקום, ואיך אפשר לחגוג ניצחון בלי קצת טבח?

אלפי קוזאקים יצאו לחגוג וטבחו ביהודים ובבעלי הון ואנשי האצולה - הטבח הגיע עד לפינסק שבבלארוס.

רצח אכזרי של יהודים

בכדי לתאר חלק ממעשי הזוועה שבוצעו ביהודי האיזור, נביא קטע מפורסם מספרו של הרב נתן הנובר, 'יוון מצולה':

בספר מתואר כי יהודי קהילות שונות "לא יכלו לברוח, ונהרגו על קדושת השם במיתות משונות ומרות. קצתם פשטו עורם מעליהם והבשר השליכו לכלבים, וקצתם קצצו ידיהם ורגליהם והשליכום על הדרך, ועברו עליהם בקרונות ודרכום בסוסים, וקצתם פצעו בהם פצעים הרבה שלא יהיו כדי להמית והשליכום בחוץ שלא ימותו מהרה, ויפרפרו בדמיהם עד שיצאה נשמתם. והרבה קברו בחייהם.

עוד תואר בזעזוע: "שחטו ילדים בחיק אימותם. והרבה ילדים קרעו לקרעים כדגים, ונשים מעוברות בקעו בטנם והוציאו העובר וחבטו בפניהן. וקצתן קרעו בטניהן ושמו חתול חי בתוך הבטן והניחון כך בחיים ותפרו הבטן וקצצו בהן ידיהן שלא יוציאו החתול חי מן הבטן. ותלו הילדים בדדי אימותם, וקצת ילדים חתכו בשפוד וצלאום אצל האש והביאום אל אימותם שיאכלו מהם. ולפעמים לקחו מילדי העברים ועשו גשרים לעבור עליהם. לא הייתה מיתה משונה בעולם שלא עשו בהם".

פרעות ת"ח ות"ט נחשבות לנוראיות ביותר שהיו ליהדות לאורך ההיסטוריה, ובוגדן עצמו הוביל אותן בגאווה. למרות ניצחונותיו, לא הצליח בוגדן עד יום מותו להפוך למנהיג עצמאי אמיתי.

נסיים עם קינתו של בעל התוספות יום טוב, קינה אותה נקרא בתשעה באב על הפרעות הנוראות: "אבוי, אוי לי אללי, בזכרי שנתיים לא היו כהנה לרע מיום שגלינו בגולה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר