"נאט את האינפלציה" | צפו

יוקר המחייה בישראל: נתניהו וסמוטריץ' הציגו שורת הוזלות בחשמל, ארנונה, מים ודלק

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ', כינסו מסיבת עיתונאים, בה הם הציגו את התכנית לטיפול בהתייקרות הבלתי-נסבלת במשק ולהאט את קצב האינפלציה | במסגרת הצעדים לבלימת יוקר המחייה, יוזלו מחירי החשמל, מים, ארנונה, דלק ועוד | צפו בשידור חוזר (חדשות בארץ)

יוני גבאי | כיכר השבת |

יוקר המחייה הבלתי נסבל בישראל 2023: ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ', כינסו הערב (רביעי) מסיבת עיתונאים, בה הציגו את ההקלות לציבור הישראלי. "כיכר השבת" העביר את מסיבת העיתונאים בשידור חי.

עיקרי התוכנית הכלכלית שהציגו נתניהו וסמוטריץ': הקפאת ארנונה לשנה, ביטול ההתייקרויות בדלק והפחתה של 10 אגורות לליטר דלק, קיצוץ של 70% מעליית מחירי החשמל וקיצוץ של 70% בהתייקרות המים.

נתניהו פתח את מסיבת העיתונאים ואמר: "הממשלה בראשותי באה לעבוד, אני חושב שכל אזרחי ישראל מרגישים את זה. אנחנו מטפלים בכל תחומי החיים החשובים והתחום הראשון שדיברנו עליו וקיימנו דיונים עליו הוא תחום יוקר המחיה".

"בשנה וחצי האחרונות", הסביר נתניהו תוך שהוא עוקץ את הממשלה הקודמת: "המשק שלנו נכנס לסחרור אינפלציוני, האינפלציה והריבית בעקבותיה מרקיעות שחקים. כל עלייה בחשמל, מים, דלק, ארנונה, גוררת עליה נוספת. המחיר הזה משפיע על המשפחות וזה מגיע בסופו של דבר לדבר שכל משפחה מרגישה. המשכנתא עולה במאות שקלים, לחלק ב-1,000 שקלים לחודש. זה נטל גדול מאוד שצריך לטפל בו".

הצעדים הכלכליים הזמניים שהציג נתניהו

לפני שהציג את התוכנית הכלכלית המיידית, אמר נתניהו: "אנחנו עובדים במקביל עם צוותים של משרד האוצר ומשרד הכלכלה כדי לגבש תוכניות שונות, כולל למאבק במחירי הדיור והשלב הראשון בתוכנית חינוך חינם עד גיל 3, לשם כך אנחנו חייבים להתחיל את סיבוב הגלגל כבר עכשיו, ולא יכולים לחכות עד הדיונים של התקציב. יש פעמים שבמשבר צריך צעדים מיוחדים לפרק זמן קצוב. אנחנו לא משתגעים, עושים פעולות באופן שקול ואחריות - כדי להכניס מקלות בגלגלי האינפלציה".

נתניהו התייחס לרפורמה במערכת המשפט ואמר: "אני מבקש להרגיע את השיח הציבורי. המדינה לא תיהרס, הדמוקרטיה לא תחרב, מהות הדמוקרטיה מעבר לאיזון בין שלוש הרשויות וכמובן שלטון הרוב זה כיבוד זכויות הפרט. מהות הדמוקרטיה היא שוויכוחים, לרבות זה שאנחנו מתווכחים בו היום, הם נעשים לא עם כדורים ולא עם קליעים, הם מוכרעים למעשה בקלפיות ובהכרעה בהצבעות בכנסת או בפרלמנט. אנחנו יכולים לא להסכים. בדמוקרטיה לא מסכימים, בדמוקרטיה מגיעים בסוף להכרעה אם אין הסכמה, אבל חייבים גם לתחום את מגבלות השיח".

עוד אמר נתניהו: "אז אני רוצה להגיד מה שאמרתי אתמול ואני חוזר על זה: בדמוקרטיה לא עוצרים את ראשי האופוזיציה, ובדמוקרטיה האופוזיציה לא קוראת לשרי הממשלה נאצים ולממשלה שנבחרה עכשיו ברוב קולות הרייך השלישי. צריך להירגע, ומעל הכל, רק מוסף - אין גם אלימות. אין אלימות. אין היתר לאלימות, אין היתר לחסום כבישים ואין דברים אחרים שהם פוגעים באופן פולשני בזכויותיהם של כל אזרח ואזרח. אנחנו נדון ברצינות, אנחנו בוודאי גם נתווכח באופן נוקב, אנחנו בסוף נכריע ואנחנו בסוף גם נצליח".

התוכנית המלאה

הפחתת ההתייקרות במחירי החשמל

מס הבלו על הפחם יפחת ובהתאם רשות החשמל תוכל להפחית את עליית תעריף החשמל בכ-60 שקל בשנה למשק בית (הפחתה של כ-15% מעליית המחיר). בשבועות הקרובים יוצגו בפני הממשלה עוד צעדים להפחתה נוספת בתעריף. סך הצעדים צפויים להביא להפחתה של כ-240 שקל למשק בית וביחד עם כלי הסיוע לאוכלוסיות החלשות לצמצם את סך העלייה במחיר החשמל לממוצע של כ-70% למשק בית. לעסקים קטנים ובינוניים הצעדים המתוכננים יביאו לביטול מוחלט של העלייה בתעריף החשמל.

הפחתת ההתייקרות במחירי המים

העלייה בתעריף המים תצומצם בשיעור דומה להפחתת תעריף החשמל. כתוצאה מהמהלך תיחסך למשקי הבית עלייה של עשרות שקלים בשנה. המהלך נעשה הודות להפחתת תעריף החשמל וכן הודות לוויתור על דיבידנד מחברת מקורות, כך שהסכומים ישמשו במקום זאת להפחתת תעריף המים.

סיוע להתמודדות עם יוקר המחיה לאוכלוסיות חלשות

מענק החימום יוקדם באופן חלקי כך שהזכאים למענק יקבלו כבר כעת, במקום בחודש אוקטובר, תשלום בסך של כ-200 שקל, על מנת לסייע להם להתמודד עם יוקר המחיה בתקופה זו של השנה. מענק החימום הוא מענק בסך של 608 שקל המשולם בכל חודש אוקטובר על ידי המוסד לביטוח לאומי לכ-300 אלף קשישים הזכאים להשלמת הכנסה או לקשישים הזכאים לקצבת נכות.

הקפאת ההתייקרות במחירי הדלק

מס הבלו על הדלק יופחת ב-10 אג' עד לסוף שנת 2023. הצעד יאפשר לבטל את ההתייקרות במחיר הדלק (הבנזין) שחלה ב-1 בינואר 2023 בסך של 9 אג' ויסייע להפחתת המחיר בהמשך השנה.

הקפאת ההתייקרות בתעריפי הארנונה

העלייה בתעריפי הארנונה למגורים בגובה 1.37%, שנכנסה לתוקף בחודש ינואר 2023, תוקפא. הצעד צפוי לחסוך כ-70 שקל בשנה בממוצע למשק בית.

לצד צעדים אלו, בחודש ינואר נכנסו לתוקף מנגנוני פיצוי אוטומטיים שמגדילים את ההכנסה הפנויה של משקי הבית

עליית קצבאות הביטוח הלאומי

קצבאות הביטוח הלאומי עלו בחודש ינואר 2023 על פי עדכוני המדדים. מרבית הקצבאות עודכנו בשיעור של 5.3%, לפי עדכון מדד המחירים לצרכן, וקצבאות הנכות התעדכנו בשיעור של 9.8%.

הפחתת ההפרשות לדמי ביטוח לאומי ומס בריאות

מדרגות הגבייה של הביטוח הלאומי ומס הבריאות עודכנו בחודש ינואר 2023 בשיעור של 12.5% בהתאם לשיעור עליית השכר הממוצע. כלל העובדים ששכרם החודשי גבוה מ-6,331 שקל יהנו מהפחתה בשיעור ההפרשה לדמי ביטוח לאומי ומס בריאות של עד 67 שקל בחודש.

הפחתת מסים

מדרגות מס הכנסה עודכנו בחודש ינואר 2023 בהתאם לעדכון במדד המחירים לצרכן. בנוסף התעדכן שווי נקודות זיכוי, ושווי הנקודה עלה מ-223 שקל ל-235 שקל.

שר הפנים והבריאות אריה דרעי אמר לאחר מסיבת העיתונאים: "אני מברך את ראה"מ נתניהו ושר האוצר סמוטריץ על שורת הצעדים המיידיים להורדת יוקר המחיה, כמו הקפאת תשלומי הארנונה לשנה, וקיצוץ משמעותי בהתייקרויות החשמל, הארנונה, המים והדלק, הקלה במיסים ועוד".

"צעדים אלו להם הייתי שותף, הם קריטיים עבור משפחות רבות בישראל הנאנקות תחת יוקר המחיה. ממשלה זו רואה את כלל הציבור ובאה לעבוד למענו. כפי שהבטחנו, נמשיך לפעול בצעדים נוספים כדי להביא רווחה למשפחות ולעסקים בישראל".

שר הבינוי והשיכון והשר יצחק גולדקנופף אמר: "אני מברך על שורת הצעדים שהציגו ידידיי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ. הורדת יוקר המחיה היא משימה ראשונה במעלה של הממשלה החדשה. הבטחנו לאורך כל מערכת הבחירות להקל את העול הכלכלי הכבד הרובץ על כתפי האזרחים, ואנו מחוייבים לכך".

נשיא התאחדות התעשיינים ד"ר רון תומר, הגיב לתוכנית הכלכלית של ראש הממשלה ושר האוצר ואמר כי "אנו שמחים כי ראש הממשלה ביחד עם שר האוצר, עמד במרבית ההבטחה שהעניק בועידה שקיימנו טרום הבחירות, כי יקפיא את תעריפי החשמל, הארנונה והמים, אך יש לוודא כי ההפחתה תגיע גם לכלל העסקים, על מנת שבאמת תוכל לסייע במיתון האינפלציה. אני אכנס לשיח עם משרד האוצר ומשרד הכלכלה כבר השבוע, על מנת לוודא הפחתת עלויות באופן נכון שתשפיע גם על העסקים, לאור הירידה במחירי הפחם בחודש האחרון".

עוד אמר תומר: "צמצום עיקר ההתייקרות הנו צעד ראשון בכיוון הנכון, להפחתת יוקר המחייה והגדלת הצמיחה במשק. על מנת לצמוח כלכלת ישראל צריכה להיות תחרותית, והדרך לכך היא הפחתת התשומות על המשק, שזינקו בשנים האחרונות בעשרות אחוזים והפכו לנטל של ממש על העסקים והתושבים בישראל. אנו מקווים כי כעת ראש הממשלה ושר האוצר יאמצו את המלצותינו ויפעלו גם לחיזוק מחוללי הצמיחה במשק בהם הגדלת היצוא וההשקעה במחקר ופיתוח החיוניים להמשך צמיחתה של המדינה, בד בבד עם הפחתת הרגולציה הכבדה הפוגעת בסביבה העסקית של ישראל".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר