היסטוריה בחסידות חב"ד

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מחזיר את 'אוסף שניאורסון'

התפתחות דרמטית ב"פרשת הספרים" שמלווה את חסידות חב"ד במשך עשרות שנים, מתרחשת בשעות אלו (חמישי) במוזיאון היהודי הגדול במוסקבה. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הגיע למוזיאון השוכן בקרית מוסדות חב"ד, והחזיר את "אוסף שניאורסון" לידי רבה הראשי של רוסיה הרב בערל לאזאר (חדשות, חסידים)

שאול כהנא | כיכר השבת |
נשיא רוסיה נואם במוזיאון (צילום: מאיר אלפסי, באדיבות אתר col)

התפתחות דרמטית ב"פרשת הספרים" שמלווה את חסידות חב"ד במשך שנים רבות, מתרחשת בשעות אלו (חמישי) במוזיאון היהודי הגדול במוסקבה.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הגיע למוזיאון היהודי השוכן בקרית מוסדות חב"ד במוסקבה, והגיש את "אוסף שניאורסון" לידיו של רבה הראשי של רוסיה הרב בערל לאזאר.

לצד הרב לאזאר, קבלו את פניו של נשיא רוסיה גם הרב יצחק קוגן, חבר "אגודת חסידי חב"ד" חבר העמים יחד עם ראשי השלוחים.

עשרות כלי תקשורת ומאות עיתונאים מכל רחבי העולם גודשים את המוזיאון כדי לתעד את המעמד ההיסטורי, שישים קץ לפרשה.

הרחובות הסמוכים למוזיאון היהודי נחסמו על-ידי כוחות הביטחון ונסגרו לתנועה. מאבטחים רבים נערכו מבעוד מועד לקראת הגעת פמליית הנשיא וצמרת ממשלת רוסיה.

פרשת הספרים

לפני עשרות שנים, כאשר הרבי הקודם, הריי"צ זי"ע יצא מרוסיה, הוא לקח עמו חלק גדול מאוסף הספרים הייחודי שלו ושל אביו האדמו"ר הרש"ב.

אך למגינת לב אלפי חסידי חב"ד, חלק מהספרים הוחרמו על-ידי הממשל הרוסי והועברו למוזיאון הלאומי הרוסי, כאשר במשך עשרות שנים סרב להשיבם לידי חסידות חב"ד.

לפי ההערכות האוסף כולל כ-15 אלף ספרים עתיקים ונדירים.

לפני כעשרים שנה, לאחר קריסת ברית המועצות, השקיע הרבי מליובאוויטש זי"ע מאמצים רבים כדי להשיב את הספרים לחיק חסידות חב"ד, אך הממשל הרוסי התמיד בהתנגדותו להשבתם.

הפרשה עוררה מתיחות עצומה בין ארצות-הברית ורוסיה, לאחר שחסידי חב"ד פעלו דרך הסנאט האמריקאי ובתי משפט בינלאומיים כדי לחייב את הממשל הרוסי להשיב את האוסף.

אחד המשפטים התנהל בבית משפט פדרלי בארה"ב, אך ממשלת רוסיה סרבה לשלוח לשם נציג בטענה כי אין לבית המשפט סמכות לדון בפרשה.

בחודש אוגוסט 2010, הורה בית המשפט הפדרלי בארה"ב לממשלת רוסיה להעביר בתוך 30 יום את כל כרכי האוסף הנמצאים בספריות הציבוריות במוסקבה לידי חב"ד.

בעקבות ההחלטה, גבר המתח הדיפלומטי בין שתי המעצמות, כאשר רוסיה נמנעה מלאשר לספינה בבעלות הממשלה לעגון בארצות-הברית מחשש כי היא תעוקל על-ידי בית המשפט.

לפני מספר חודשים, הגיע נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לביקור במוזיאון היהודי החדש במוסקבה, והפתיע את הנוכחים כאשר הצהיר על שינוי בעמדת רוסיה.

פוטין הביע את הסכמתו להעביר חלק נכבד מהספרים שאוחסנו שנים ארוכות במרתפי המוזיאון הלאומי הרוסי לידי המוזיאון היהודי במוסקבה.

כעת, מגיעים הדברים לשיא עם בואו של הנשיא למוזיאון היהודי כדי להשיב את הספרים.

חלק מהספרים שהוחזרו
כלי התקשורת במוזיאון
ממתינים לנשיא רוסיה

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר