ההתנתקות החרדית:

זילברשלג: להפסיק לקבל שירותים מגופים של חילונים

רעיון "האוטונומיה החרדית" של עיתון 'המודיע' צובר תאוצה: לאחר הסופר החרדי חיים ולדר, גם איש התקשורת דודי זילברשלג החרדי קורא לחשיבה מחודשת בקשר לחיבור בין חרדים ומדינה, ומציע: "להפסיק לקבל שירותים מגופים חילונים, וליצור אלטרנטיבה חרדית. בגישת נתניהו; יתנו יקבלו, לא יתנו לא יקבלו" (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
דודי זילברשלג (צילום: פלאש 90)

הציבור החרדי זועם; המגמה: התנתקות מהמדינה. הגזירות הכלכליות הניתכות על ראשו של הציבור החרדי, סכנת הגיוס המרחפת מעל בחורי הישיבות, הקיצוצים בתקציבי הישיבות ומוסדות החינוך, הנסיון לכפות תכני ליבה בחיידרים ובתלמודי התורה ומעל הכל יחסה העויין של ממשלת השנאה בראשות נתניהו לפיד ובנט, מביאים יותר ויותר גורמים במגזר החרדי לחשיבה מחודשת על היחסים עם הציבור הכללי ועם מדינת ישראל.

לפני כחצי שנה, פרסם עיתון המודיע - בטאונה של תנועת אגודת ישראל, מאמר מהפכני הקורא להקים אוטונומיה חרדית בתחומה של מדינת ישראל. המאמר הצליח לחולל סערה, וזאת לאור התרחבות הנתק בין המגזר החרדי והממסד שהובארה מהמאמר.

'המודיע' אינו עיתון קיצוני ולא מייצג את חוגי העדה החרדית, ובכל אופן קו החשיבה החדש מייצג שינוי בגישה. המודיע, גם אינו היחיד שקרא לחשיבה מחודשת. הסופר והמחנך חיים ולדר פרסם בעיתון 'יתד נאמן' מאמר הנושא מסר דומה, לפיו מוטל על הציבור החרדי לפעול במסגרת עצמית.

"לא מהם אנחנו חיים"

כעת מתברר, כי אפילו איש התקשורת והפובליציסט דודי זילברשלג, הנחשב למתון יחסית ואף מיודד עם שר החינוך, קורא לציבור החרדי לעשות חשיבה מחודשת על כל מערכת היחסים עם הציבור הכללי והממסד הישראלי.

קרע עמוד בין הציבור החרדי והמדינה (צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

בשיחה עם 'כיכר השבת', מסביר זילברשלג כי "זו טעות להתייחס כאל אסון אטומי לנושא הקיצוץ בקצבאות למשפחות ברוכות הילדים. אנחנו יודעים כי לא מהם אנחנו חיים ולא בזכותם אנחנו קיימים ועל כן לא צריך להכנס להיסטריה מוגזמת ולא נכונה".

"אסור לנו ליפול למלכודת הזאת" אומר זילברשלג ומבהיר: "נכון זה קשה, זה לא פשוט אבל כבר אמר האדמו״ר רבי איציקל מפשווארסק לרבי מבעלזא זצ״ל שבכל דור ודור יש לעם ישראל את צנצנת המן ממנה הוא מתקיים. רש״י אומר במקום כי ירמיהו הנביא הוכיח את ישראל מדוע אינם עוסקים בתורה והם השיבו לו מהיכן נתפרנס, ולכן הראה להם את צנצנת המן. גם בדורנו אנחנו יודעים שזה קיים ומאמינים".

"מהקיצוץ הזה" אומר זילברשלג, "לא ייצא דבר. בסיבוב הקודם הם חשבו שאם יקצצו למשפחות החרדיות הרי שהילודה תרד ותתמעט אבל הם נוכחו לדעת שזה לא נכון והפוך. הם אומרים לחרדים פן ירבה והחרדים משיבים כן ירבה. זה גם לא יסייע להוציא אף בן ישיבה למעגל העבודה".

"באותו יום שקיצצו בתקציב הישיבות התרסק מטוס בדרום"

יתירה מכך, זילברשלג סבור כי הקיצוץ גם לא יעזור לתקציב המדינה. "תראו לדוגמא איך באותו היום שקיצצו בתקציב הישיבות, התרסק מטוס בדרום הארץ. אמנם בחסדי שמיים לא היו נפגעים אבל הנזק הכלכלי עצום ומלמד שהם לא ירוויחו דבר".

וכאן, מגיע זילברשלג לעיקר. לדבריו, החשש מדרכו של יאיר לפיד הינו גדול מאוד. "המגמות שלו עמוקות יותר מקיצוץ כזה או אחר ומסוכנות הרבה יותר. המגמות שלו קשות ואפלות. הוא מעוניין ליצור לציבור החרדי חינוך מחדש. הוא יותר מסוכן מאביו טומי שאמר הכל בבוטות והוא מסתתר ומנסה כביכול להראות נחמד וסימפטי".

"יותר מסוכן מאביו טומי", שר האוצר יאיר לפיד (צילום: פלאש 90)

"אני בטוח", אומר זילברשלג "כי הוא מחזיק מכתבי התפטרות של כל חברי הכנסת שלו, אחרת לא מובן איך הם כל כך רועדים וחוששים ממנו ולא מעיזים להשמיע את קולם שלהם".

זילברשלג מאוכזב מהפוליטיקאים הישראלים, ואומר כי מתברר לו כיום כי אין לציבור החרדי בני ברית בציבור הישראלי. "אנחנו מגזר לבדד ישכון ובחילונים לא יתחשב, וכך אכן עלינו לפעול. בכל מקום בחברה הישראלית יש דין אחד לכולם ודין שונה לחרדים ואנחנו צריכים לגבש חשיבה מחדש כיצד מתמודדים עם זה".

"ליצור אלטרנטיבה חרדית"

"בדיוק כמו שהרפורמים חשבו שהם ישתלבו בחברה הגרמנית וכך יכירו בהם ויעריכו אותם אך לבסוף הם היו הראשונים אליהם הפנו אצבע מאשימה" אומר זילברשלג. "כך גם כאן כלפי הציבור החרדי".

זילברשלג משיך ואומר: "יכול להיות שאנחנו צריכים לבנות לעצמינו מערך משלנו. להפסיק לקבל שירותים מגופים חילונים וליצור אלטרנטיבה חרדית. הרי אף אחד לא מעריך את המע"מ שאנחנו נותנים למדינה ובתמורה לא מקבלים כהוא זה ממה שמקבל הציבור הכללי. אנחנו לא צורכים אמנות תיאטרון, ספורט קולנוע, ושאר תקציבי עתק על לא כלום".

"אני לא מחדש כלום" אומר זילברשלג לסיום, "אלא בסך הכל מבקש לאמץ את גישת נתניהו. יתנו יקבלו לא יתנו לא יקבלו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר