"הם פשוט מתעללים בנבחנים"

שערורייה ברבנות: מבחנים מלפני שנה עדיין לא נבדקו

בתחילת חודש כסלו לפני כשנה, נערכו מבחנים לדיינות למאות אברכים. למרות התחייבותה של הרבנות להעניק את התוצאות בתוך 120 ימים, המבחנים עדיין לא נבדקו. • נבחן: "אין לי מילה אחרת איך להגדיר את זה. זה פשע" • האחראי על מערך הבחינות מודה: "זה עוול" • הרבנות: "העומס לא מאפשר לתת שירות ראוי" (חרדים)

ישי כהן | כיכר השבת |
בחינות ברבנות הראשית (צילום ארכיון: פלאש 90)

שערורייה במבחני הדיינות ברבנות הראשית: כל אברך חרדי, או חובש כיפה סרוגה שרוצה לקבל הסמכה לדיינות, נאלץ לעבור מסע ארוך ומתיש הכולל מבחנים קשים וביקורות לא מעטות. אך כנראה, שגם מי שעבד קשה ולמד ימים ולילות בכדי להתכונן למבחן הקשה והמתיש, לא יוכל להמשיך לפרק הבא בהלכה.

המבקשים לעבור את המבחנים לדיינות ברבנות הראשית, מקבלים טופס עם ההוראות למבחן וכן הדרכה להליך הארוך, בין היתר נכתב בטופס על מועד קבלת התוצאות, כי: "התוצאות תתפרסמנה ותשלחנה כ- 120 יום לאחר מועד הבחינה".

ל"כיכר השבת" נודע, כי מאות הנבחנים שעברו את המבחן על חושן משפט חלק א' בתחילת חודש כסלו - בדיוק לפני שנה, טרם קיבלו את תוצאות המבחנים. כמו כן - אלו שנבחנו בחודש אדר על חלק ב' גם הם טרם קבלו את התוצאות.

השערורייה הגדולה יותר היא, שעד כה - שנה אחרי - הדיינים המופקדים על בדיקת המחנים אפילו לא החלו בבדיקתם, דבר הגורם סבל גדול למאות האברכים שנבחנו.

אם לא די בכך, הבחינות שהיו אמורות להיערך השנה, בשבוע שעבר, בוטלו לעת עתה, וזאת לאור העובדה שהמבחנים מהשנה שעברה - טרם נבדקו.

האחריות על בדיקת המבחנים הייתה בידיו של הרב הראשי לשעבר הרב יונה מצגר. כעת, היא נמצאת בידיו של הרב הראשי הנכנס הרב דוד לאו.

אחד האברכים שביקש לבדוק מדוע המבחן שלו טרם נבדק, זכה לתשובה הבאה: הדיינים לא מוכנים לבדוק את המבחנים בגלל המשכורת הסופית שהם מקבלים. מס הכנסה לוקח להם סכום לא מבוטל מהסכום, ולכן לא שווה להם לבדוק את המבחנים.

לצורך השוואה, בכל אקדמיה, תוצאות המבחנים מתקבלות בתוך שלושה חודשים לכל היותר. לעומת שנה (לא פחות) ברבנות הראשית לישראל.

בתוך כך, ל"כיכר השבת" נודע כי בשבוע האחרון הועברו כמאתיים מבחנים (מחודש כסלו בשנה שעברה) לידיו של הרב ניסים בן שמעון, אחד הדיינים האחראים על בדיקת המבחנים.

יתנו סיכוי לדיינים חדשים או שהעוול ימשיך שנה נוספת? הרבנים הראשיים דוד לאו ויצחק יוסף

יצוין כי בדיון שהתקיים בשנת 2010 בוועדה לביקורת המדינה, ועסק בסחבת בתוצאות הבחינות, התייחס מנכ"ל הרבנות עודד וינר לנושא ואמר: "אנחנו מצטערים צער רב וכואבים את העיכובים בתוצאות המבחן. אנו מקווים כי יהיה שינוי אך צריך להבין כי יש בעיית כוח אדם ברבנות וכן הוגדל מספר הנבחנים ברבנות, מקווה שהנבחנים יקבלו את התוצאות תוך חודשיים עד שלשה".

תקוותיו של המנכ"ל וינר לא יצאו לפועל בשלוש השנים שעברו מאז, והתעללות בנבחנים נמשכת.

"הם פשוט מתעללים בנבחנים"

הרב משה ס, אחד האברכים שעבר את הבחינה בחודש כסלו בשנה שעברה, אמר בשיחה עם "כיכר השבת": "זה פשוט התעללות, זה פשע - אין לי מילה אחרת איך להגדיר את זה. הם מתעללים בנבחנים, לא מספיק התקופה הקשה שאנחנו עוברים ערב המבחן, לומדים כל היום עד השעות הקטנות של הלילה בכדי להצליח במבחן, הם מתעללים בנו כבר שנה, שנה שאנחנו לא יודעים האם להמשיך לסוגיה הבאה, אם להמשיך לנושא הבא, אתה לא יודע אם עברת את המבחן או שנכשלת, פשוט בושה".

לא הצליח להביא שינוי. מנכ"ל הרבנות עודד וינר (צילום: פלאש 90)

"כל הזמן מדברים ברבנות שהם רוצים להיפתח לציבור, שקודם כל יטפלו במה שהם מחויבים על פי חוק, אחרי זה שיהיו חייכנים לציבור, תעשו את מה שאתם חייבים, תפסיקו להתעלל באברכים החרדים והדתיים כאחד". הוסיף האברך בכאב.

תגובות:

הרב רפאל מזרחי, מי שאחראי על מערך הבחינות לרבנות הראשית, אמר בשיחה עם "כיכר השבת": "זה עוול נורא והיום, זה עוול. אנחנו לא עמדנו בהבטחות שלנו לבדוק את זה בתוך ארבעה חודשים". הרב מזרחי ציין כי הסיבה לעיכוב נובעת מ"קשיים של חשבות משרד ראש הממשלה, לא נתנו לנו להעביר את המבחנים לבדיקה מבחינה חוקית ותקציבית".

מלשכת הרב הראשי הרב דוד לאו נמסר בתגובה: "בשנים האחרונות חלה ב"ה צמיחה משמעותית במספר הנבחנים, אשר יותר משילש את עצמו. עם זאת, מספר התקנים במחלקת הבחינות לא גדל בשל מגבלות שהוטלו על ידי משרד האוצר. עובדי המחלקה עושים מאמצים לתת שירות ראוי, אולם העומס לא מאפשר זאת".

"עם כניסתו לתפקיד נכנס הרב הראשי, הרב לאו, לעובי הקורה בסוגיה. ברבנות הראשית שוקדים כעת על הוצאת חלק מהמערך התפעולי במחלקה למיקור חוץ, מהלך שיביא לייעול משמעותי של המחלקה".

יצויין כי האמירה לפיה מספר הנבחנים גדל, נאמרה גם לפני כשלוש שנים בוועדה לביקורת המדינה, אך בפועל דבר לא השתנה מאז בייעול אופן בדיקת המבחנים.

מלשכת סגן שר הדתות הרב אלי בן דהן נמסר בתגובה: "סגן השר פועל להוציא בשבועות הקרובים מכרז לניהול מערך הבחינות שנועד לייעל את המערך שקיים היום בכדי למנוע מצבים מסוג זה".

יוזכר, כי כבר לפני כשלושה חודשים התחייב בן דהן להוציא מכרז לחברה חיצונית שתבדוק את המבחנים, אך עד עתה המכרז טרם יצא, וכפי שאומרים בלשכתו, הם מקווים שרק בעוד מספר שבועות המכרז יצא לפועל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר