פרשת הקצינה המנאצת

חיילים חרדים מביעים חשש: "בצבא פשוט שונאים אותנו"

דבריה של הקצינה המנאצת, הגיעו לאזניהם של חיילי צה"ל החרדים והותירו חשש באשר ליחס כלפי המגזר החרדי • פ', חייל חרדי: "בחיל האוויר מדברים כל הזמן על כמה רוצים אותנו, והנה ברגע אחד האמת נחשפת, פשוט שונאים אותנו" • רב בעמותת הנח"ל החרדי: "דברי הקצינה לא יפגעו בגיוס חרדים" (בארץ)

אפי ליברמן | כיכר השבת |
חיילים חרדים (צילום ארכיון: משה בן נעים, למצולם אין קשר לכתבה)

החודש הנוכחי הוא ללא ספק אחד הגורליים עבור הציבור החרדי, בעוד פחות משבועיים ועדת שקד צפויה להגיע אל הכרעה סופית בעניין חוק גיוס חדש שיונח אחרי הצבעת חברי הועדה בפני חברי הכנסת במליאה, כאשר אלו צפויים לאשר את החוק.

על-פי הערכות, החוק לא יכלול סנקציות פליליות כדרישת סיעת "יש עתיד" אלא מי שלא יתגייסו לצה"ל יוטלו עליהם סנקציות כלכליות משמעותיות כמו אי קבלת הטבות מהמדינה כפי שהמתגייס יקבל.

באם הצדדים, קרי שתי הסיעות "הבית היהודי" ו"הבית היהודי" לא יגיעו להסכמה, כל אחת מהן תגיש הצעה משלה, "אני לא תומכת בחוק במתכונתו הנוכחית כשיש בו סנקציות פליליות, באם לא נגיע להסכמה בנושא נגיש הצעת חוק משלנו והכנסת תכריע ונקבל את הכרעת הרוב כמו בדמוקרטיה" אמר השבוע יו"ר הועדה ח"כ אילת שקד.

כזכור, בתוך כל המהומה והעיסוק בסוגיית גיוס החרדים, פורסמו דבריה של קצינה בדרגת סגן אלוף בחיל הרפואה, שהשתלחה באופן בוטה הגובל באנטישמיות כנגד האוכלוסייה החרדית. "אני יש לי פריחה מחרדים, אתה חרדי? תודה", אמרה הקצינה לדוד פרסיקו, חרדי, בעל חברה לשיווק כרטיסי 'סים', "אני שונאת חרדים, אני רוצה שכולם ימותו בחרדים". הוסיפה בחמת זעם וללא טיפת בושה.

את הדברים הללו, שמעו לא מעט חיילים חרדים שהתגייסו לצה"ל באמצעות מסגרות חרדיות דוגמת שח"ר (שילוב חרדים), ונצח יהודה, והביעו חשש מהתגברות שנאת החרדים בצה"ל.

"אני שמעתי את הדברים ולא האמנתי", אומר פ' חייל חרדי בשיחה עם "כיכר השבת". "תשמע, תמיד חשבתי שכן רוצים אותנו בצבא, אצלנו בחיל האוויר מדברים כל הזמן על כמה רוצים אותנו, עד כמה מוכנים ללכת רחוק למענינו, והנה ברגע אחד האמת נחשפת, פשוט שונאים אותנו ואפילו אולי מתעבים אותנו".

החייל ששוחח עם חבריו על השערורייה, מספר כי חבריו נמצאים כעת בתחושה קשה מאוד וחוסר מוטיבציה לשכנע אחרים מהמגזר להתגייס: "עד היום כששאלו אותי האם להתגייס לצבא, אמרתי ששווה, ולא ייגרם הפסד רוחני וכלכלי, אבל כעת פשוט גרמו להבין מה באמת חושבים עלי - החייל החרדי, ומי יודע להיכן זה עוד עלול להגיע, היום זה דיבורים, מחר זה מעשים".

חושף דבריה של הקצינה מדבר: "סירבתי לתת לה שירות" (צילום: ישראל כהן)

אחד מהקצינים החרדים העריך בשיחה עם "כיכר השבת" כי ההתבטאות מצד הקצינה רמת הדרג, עלולה להשפיע אפילו על גיוס החרדים לצבא: "גם כך קשה לנו לגייס חרדים לצבא, גם כך אנו נאלצים לענות לחרדים על שאלות מטרידות בנושא האם אורח חייהם הרוחני ייפגע או לאו, והנה ברגע אחד מגיעה קצינה בדרגת סא"ל וגורמת למלשבי"ם (מיועדי שירות) לחשוב פעמיים, מה ייקרה ברגע הגיוס, האם יתייחסו אלינו כאזרחים סוג ב' או כמו כולם, והתשובה לפי דבריה אמורה באמת להדאיג אותם".

"אם אותה קצינה - שאינני מכיר אותה, תמשיך לשרת בצבא ולא תוזמן לשימוע בפני מפקדה, הדבר עלול לגרום לכך שמתגייסים פוטנציאליים יגמרו בליבם כי הצבא מסכים עם אמירות פוגעניות כאלה, ולכן יפה שעה אחת קודם". העריך הקצין.

לעומתו, הרב יצחק בר חיים רב בעמותת הנח"ל החרדי, שהסכים לשוחח בשמו המלא, סבור כי האמירות הללו כלל לא ישפיעו על מערך גיוס החרדים לצה"ל. לדבריו: "החרדים בין כך לא מתגייסים, ולא נראה לי שהם יתגייסו גם אם יהיה נס חנוכה. מי שמתגייס הוא בין כך מתגייס".

"השבוע הייתי בבקו"ם בעת גיוס מחזור נוסף של נצ"ח יהודה" אמר הרב בר חיים, "הגיע לשם סא"ל גדי אגמון ובפני החיילים הוא שאל שאלה, האם הייתם מתגייסים לצבא בלי נצח או שהתגייסתם רק בגללם? 30% מהם הצביעו כי היו מתגייסים לצבא ללא נצח".

הרב שאחראי על אותם חיילים, לא מאמין להם. מבחינתו הם לא דוברי אמת בכך שהם מצהירים כי הם היו מתגייסים ללא מסגרת חרדית: "הקצין יכול לומר לך שהחרדים שמתגייסים היו עושים זאת בין כך, אני אמרתי לו שזה לא נכון מפני שאם תשאל אחד אחד באופן אישי תגיע ל-60% שהיו אומרים כי ללא מסגרת חרדית הם לא היו מתגייסים".

"הם בין כה לא היו מתגייסים, כך שדבריה לא יפגעו באף גיוס" חוזר הרב בר חיים לנושא פליטת הפה של הקצינה המנאצת.

באשר להתבטאות האומללה, אומר הרב כי ביטוים שכאלו הם לא פחות מתופעה: "זה שבצבא יש קצינים וקצינות שמדברים באופן בוטה כזה, שמענו, אנחנו מכירים את הנושא. תמיד נשמע כך".

"תראה" ממשיך הרב, "כשאנחנו נרצה להתגייס הם לא ירצו אותנו, וכך ההפך. אל נשלה את עצמנו שדבריה יעצרו את גיוס החרדים. החרדים לא יתגייסו גם אם נס פח השמן יהיה, זה לא יקרה".

יצויין, כי גורם בצה"ל אמר בתגובה לחדשות 10 שם פורסמו דבריה של הקצינה לראשונה, כי: "בימים אלו נמצאת הקצינה בחופשה פרטית בחו"ל, יערך איתה בירור כשתחזור".

דובר צה"ל מסר בתגובה: "אמירות מסוג זה נוגדות את רוח צה"ל וערכיו, הנושא המדובר ייבדק".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר