מי יציל את "כולל שמואל הנביא"?

למרות הבטחות וסיכומים עם משרד הביטחון ומשרד הדתות החליט המנהל האזרחי לפנות את כולל שמואל הנביא ממתחם הקבר • המסמכים המלאים נחשפים (חדשות, חרדים)

יוני גבאי | כיכר השבת |
מתפלל בקבר שמואל הנביא. אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)

למרות סיכומים מפורשים עם משרד הדתות, המנהל האזרחי ומשרד הביטחון, החליטו במנהל האזרחי לפנות ולהרוס כבר מחר (ה') את כולל שמואל הנביא, שנמצא במתחם הציון של שמואל הנביא.

הכולל המוחזק על ידי עמותת שמואל הנביא (עמותה רשומה) ומנוהל על ידי הרב משה מויאל שליט"א, נמצא במתחם הציון כבר משנת 1991. בשנת 99', בעקבות שיפוצים שנערכו במקום, ביקשו הרשויות האחראיות, משרד הדתות, המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים ומשרד הביטחון להעביר את הכולל אל חצר הציון.

משרד הביטחון מימן את הצבתו של "יביל" (קראוון) בחצר הציון זאת עד לגמר עבודות השיפוצים במקום. לחברי העומתה הובטח כי לאחר סיום השיפוצים יוכלו לחזור אל מתחם הקבר.

עמותת שמואל הנביא הגיעה לסיכום עם משרד הביטחון, המנהל האזרחי, משרד הדתות ומשרד המשפטים על השארתו של הקראוון בשטח חצר המתחם.

פרוטוקול סיכום ישיבה במשרד סגן שר הדתות (צילום: פלאש 90)
פרוטוקול סיכום הישיבה במשרד סגן שר הדתות (צילום: פלאש 90) (צילום: פלאש 90)
החלטת המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים (צילום: פלאש 90)

בישיבה מיוחדת שנערכה בלשכתו של סגן שר הדתות דאז, אריה גמליאל (ש"ס), לאחר עבודת מטה יסודית, הוחלט כי הכולל יוכל להישאר במתחם. "משרד הדתות והמקומות הקדושים יבצע הסכם / חוזה לשימוש בקראוון עם מ.מ. גבעת זאב", נכתב בדברי סיכום הישיבה. "הקראוון ישמש את המתפללים שיאושר להם על ידי משרד הדתות והמקומות הקדושים למקום אחסנה ולינה בעת הצורך".

כאמור, לדברי העמותה, את המימון להצבתו של הקראוון סיפק משרד הביטחון, מאחר ושטח הקבר נמצא בשטח יהודה ושומרון ונמצא תחת אחריותו של המשרד.

בשנת 09', "מסיבה שאינה ברורה" החליט המנהל האזרחי לפנות את הכולל. לדברי בא כח העמותה עו"ד אדריאן אגסי, הסיבה לפינוי מגיעה על רקע "החלטת ממשלת ישראל לפנות ישובים באזור".

עמותת שמואל הנביא עתרה לבג"ץ כנגד החלטת המנהל. בית המשפט ביקש מהעותרים להחזיר את עתירתם, ומנגד דחה את בקשת המנהל לדחות את העתירה על הסף.

בחודש מאי 2013 הגיע בית המשפט להכרעת הדין. בהחלטתם קבעו השופטים כי על העמותה לפנות את המתחם. עוד קבעו השופטים כי על העמותה לשלם הוצאות בית משפט בסך של 20,000 שקל.

לדברי השופטים, לא הייתה לסגן שר הדתות את הסמכות המשפטית לאשר את הצבתו של הקראוון בשטח הציון. "ספק בעינינו אם להבטחה שניתנה יש תשתית חוקית המאפשרת למי שנתן אותה לממשה" כתבו השופטים. "ואם לא די בכך, בגדרי ההבטחה ניתנה לעותרים האפשרות להשתמש ביביל שהוצב ללא היתר על מקרקעין פרטיים (הגם שבידיעה או אף תוך מעורבות של משרד הביטחון, דבר שמעורר, כשלעצמו, תמיהות)".

כאמור, בדבריהם תמהים השופטים על משרד הביטחון שידע ואישר את הצבת היביל במקום.

מתוך החלטת בית המשפט (צילום: פלאש 90)
מתוך החלטת בית המשפט (צילום: פלאש 90)

בעמותה עדיין לא מבינים מהי הסיבה שבגינה הוחלט פתאום לפנותם מהמתחם. "בג"ץ סימן מטרה לעקור תורה מישראל במקום קדוש", אומר עו"ד אגסי, "פניתי לראש המנהל האזרחי, שר הביטחון משה (בוגי) יעלון, סגן שר הביטחון דני דנון, היועץ המשפטי למערכת הביטחון עו"ד אחז בן ארי ומפקד יחידת הפיקוח מרקו בן שבת".

"בעברי הייתי שופט צבאי והחלטתי לכתוב למפקדי הצבא ולאנשים האחראים ולבקש מהם שיבטלו את הפינוי".

כאמור, עו"ד אגסי פנה אל הגורמים האחראים וכתב להם: "מפקדיי, בפניכם בקשה לפנים משורת הדין על מנת להגן על עם ישראל בימים קשים אלו! מאז פרישתי מצה"ל כשופט צבאי לפני מספר שנים, הנני לומד בישיבת מקובלים הנמצא סמוך למתחם קבר שמואל הנביא.

"התבקשתי לפני יומיים לאור דחיפות העניין על ידי... לפנות אליך כדלהלן. הכולל הוקם בשנת 1999 באישור גורמי המנהל האזרחי ובאישור סגל השר לענייני דתות לשעבר הרב אריה גמליאל. הכולל הוקם לידיעת משרד הביטחון ובתנאים מסוימים. הכולל לא הפרו אף תנאי".

"האברכים שלומדים במקום- כ 15 במספר -כולם בעלי בתים בגילי ה-40 פלוס שלומדים בצניעות יתרה ובתנאים קשים ביותר (ללא חשמל) ומטרת לימודינו להגן על עם ישראל נגד אויביהם בימים קשים אלו".

"החשיבות של לימוד קבלה ליד ציון הנביא שמואל הנביא גובר על כל שיקול משפטי וטכני היות ועצם נוכחותו ופעילותו במקום שומר על ביטחון האזור כולו".

"אני פונה אליכם בכל לשון של בקשה לאפשר לכולל הנ"ל להמשיך לפעול במקום או לפחות לאשר העברתה לאזור אחר במתחם. העמותה מוכנה לקבל כל תנאי של הרשויות כדי שהוא ימשיך לפעול באזור זה".

"יהי רצון כי המפקדים שמקבלים מכתב זה יפעלו גם לשם קידוש שם שמיים ויסיעו לכולל להמשיך לפעול במקום זה או מקום אחר במתחם קבר שמואל הנביא לטובתה של עם ישראל כולה".

מתפלל בקבר שמואל הנביא (צילום: פלאש 90) (צילום: פלאש 90)
מתפלל בקבר שמואל הנביא (צילום: פלאש 90) (צילום: פלאש 90)

עו"ד אגסי ציין בפני "כיכר השבת" כי "היום שג'ון קרי רוצה לחלק ירושלים, רק הכולל של הרב תדהר מגן עליה כמו שמואל הנביא עצמו. כתוב "אם תלכו עמי בקרי אלך איתכם בקרי", זה מה שקורה בגלל נכונות הממשלה לחלק את ירושלים בקרי, קיבלנו את ג'ון קרי".

"אנו גם קוראים לפוליטיקאים אנשי דת ואנשי רוח לעזור לנו במאבקנו הצודק נגד השילטנות ששיקרו לנו בפנים". לדבריו "הם (משרד הביטחון י.ג.) נתנו לנו את המקום ועכשיו אומרים שאנחנו הגנבים, במה פשענו?"

"כעת אנחנו מחכים להצעתו של היועץ המשפטי של משרד הביטחון, אחז בן ארי, זאת לאחר שהצענו הצעת פשרה לעניין".

תגובת משרד הביטחון טרם התקבלה, לכשתתקבל נפרסמה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר