ראיון מיוחד

הרב יונה מצגר: "רב ראשי אחד? זו רק אחיזת עיניים"

הרב הראשי לשעבר, הרב יונה מצגר, שמר על שתיקה בחודשים האחרונים מאז נעצר בחשד לעבירות שוחד. כעת, בראיון ל"כיכר השבת" הוא מדבר לראשונה בעקבות החוק למינוי רב ראשי אחד. "זו אחיזת עיניים בשביל למצוא חן שתפלג את העם", אומר הרב מצגר ויש ביקורת מרומזת על הרבנים המכהנים (חדשות, בארץ)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
הרב יונה מצגר (צילום: פלאש 90)

עד לפני חודשים ספורים ישב הרב יונה מצגר בבית יהב בכס הרב הראשי האשכנזי. אחרי שסיים את תפקידו נעצר הרב בחשד לביצוע עבירות של קבלת שוחד, מרמה והלבנת הון, ומאז קולו לא נשמע - בבית המשפט ומחוצה לו.

הבוקר (שלישי) שובר הרב את שתיקתו הרועמת. הצעת החוק של יו"ר 'הבית היהודי' נפתלי בנט לפיה מהקדנציה הבאה יכהן בישראל רב ראשי אחד, אשכנזי או ספרדי, הצליחה לעורר בו כעס של ממש.

"הסיפור של רב ראשי אחד זה הכול בעצם אחיזת עיניים כל החוק הזה", אומר הרב הראשי לשעבר, בשיחה עם "כיכר השבת". לדבריו, "באופן מעשי יש רב ראשי אחד רק שהתואר בלבד הינו כפול".

"הרי מה יהיה כשהחוק ייכנס לתוקפו? יהיה אותו הדבר. יהיה נשיא בית הדין הגדול ויהיה רב ראשי, כך מפרידים את שני התפקידים אבל יהיו שתי דמויות ולא דמות אחת, שתי משכורות, שתי לשכות עם כל מה שמסביב. גם כיום יש את אותו הדבר".

"אז לאחד מורידים את תואר הרב הראשי - זה הכול. אז מה עשו?", תוהה הרב מצגר ובאותה נשימה מותח ביקורת כנגד מציעי החוק, "זו פשוט אחיזת עיניים בשביל התקשורת או בשביל למצוא חן בעיניי אנשים".

הרב מספר כי בתקופת כהונתו היו גורמים בכנסת שניסו לקדם הצעת חוק דומה לזו שעברה אתמול, וכשאלו הגיעו להתייעץ עמו ועם מקבילו הוסברה להם חומרת החוק.

"כשאנחנו באנו היו אצלנו גורמים מהכנסת שביקשו לשנות את החוק באותו עיקרון, הסברנו להם את העניין ואמרנו להם אתם בעצם פוסלים את מה שקיים כרגע, ומה אכפת לכם שלעוד רב אחד יקראו גם רב ראשי, מה זה מועיל? זה דווקא מאחד את העם", מספר הרב מצגר.

"במידה וייבחר רב ראשי אחד, אשכנזי או ספרדי", מסביר הרב את המגרעות במידה והחוק יעבור את כל המשוכות וייכנס אל ספר החוקים, "העדה השנייה עלולה להרגיש מקופחת ועלולה ליצור רבנות אלטרנטיבית, אז בשביל מה אנחנו צריכים לחצות את העם כשאפשר לאחד אותו בשני התארים?".

לא רבים יודעים, אך הצעת החוק החדשה צפויה להשליך גם על כהונת רבני הערים. על פי החוק החדש, בכל עיר בה יתמנו רבנים חדשים בסיום קדנציית הרבנים המכהנים, ימונה רב ראשי אחד, ספרדי או אשכנזי.

הרב מצגר לא מופתע מההשלכות הצפויות: "רב עיר אחד כבר קיים בפועל כי לפי החוק מועצת העיר היא זו שמחליטה האם היא רוצה שני רבנים או רב ראשי אחד, אני לא רואה חוץ מהעיר ירושלים, עיר אחת שראש העיר מבקש שיהיו שני רבנים בעירו".

הרב הראשי לשעבר מגלה את בקשתו של מרן פוסק הדור הרב עובדיה יוסף זצ"ל בנושא רבני הערים: "בקדנציה שלי אני זוכר שהרב עובדיה יוסף נלחם בזמנו שבכל מקום יכהנו שני רבנים ראשיים וזאת בגלל שהוא חשש שפסיקת ההלכה בסופו של דבר תהיה על צד אחד, אם יהיה זה אשכנזי אז ההלכה תהיה לפי שיטת הרמ"א ולפי הספרדים יהיה זה רק לפי בית יוסף".

"חוק רב ראשי אחד הוא נגד רצונו של הרב עובדיה יוסף", אומר הרב מצגר, "בזמנו קיבלתי את ההחלטה הראשונה שבקדנציה שלי צריך לבחור שני רבנים בכל עיר, ושם כל אחד יהיה אחראי על נושא אחר ברוטציה ובכך לא יצטרכו לריב על כל משגיח או מסעדה האם לתת לה את הכשרות או לא".

נדמה שהצעות החוק וההתבטאות של שר האוצר כנגד הרבנים הראשיים, נובעת מהסיבה שברצונם למחוק את מוסד הרבנות, הרב חושב כך? שאלנו. "נכון. זה כבר סיפור אחר ושהרבנים הראשיים יגיבו על עצמם בעצמם", השיב הרב תוך ביקורת מרומזת כנגד מחליפיו בתפקיד על שתיקתם בנושא.

"כל העניין הזה הוא סמנטיקה כדי שיראה יפה אבל זה אותו דבר כמו שקיים היום", מוסיף הרב.

יצוין כי בראשית השיחה ניסינו לשמוע מהרב על פרשית השוחד בה הוא מעורב, אך הרב בחר שלא להתייחס לפרשה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר