"תורה אחת ומשפט אחד לכולנו"

הרב עובדיה ב-1977: הגיע הזמן לבחור ברב ראשי אחד

הרבנים הראשיים לישראל הוציאו הודעת גינוי חריגה לחוק "רב ראשי אחד", רב מקומי כינה אותו; "ניסיון לקעקע את כל התורה" והעיתונות החרדית יצאה למאבק. אבל מסתבר, כי דווקא מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל תמך בחוק שעתה נטען כי הוא מסכן את מוסד הראשון לציון: "אין צורך בזוגות ברבנות" אמר ב-1977 (חרדים)

ניסים פרץ | כיכר השבת |
הרב עובדיה יוסף זצ"ל, תמך ב"רב ראשי אחד" (פלאש90)

חוק רב ראשי אחד: רבנים רבים, בהם לא מעט שמשתייכים לצד המזרחי של עולם הרבנות, גינו בחריפות בימים האחרונים את העברתו של חוק "רב ראשי אחד", וטענו כי הוא מסכן את מוסד "הראשון לציון" הקיים זה שנים רבות. אלא, שמסתבר כי רבנים נחשבים מאוד תמכו לאורך השנים במעבר לרב ראשי אחד. מפתיעה יותר העובדה שדווקא שניים מהבולטים בתמיכתם ברב ראשי אחד - שימשו כראשונים לציון.

בשנת 1977, התראיין מרן פוסק הדור הגאון רבי עובדיה יוסף זצוק"ל לעיתון "הצפה", ומתח ביקורת על קיומם של שני רבנים ראשיים - אחד ספרדי ואחר אשכנזי. "אני סבור שכבר הגיע הזמן לבחור ברב ראשי אחד ולא בשניים" אמר אז הרב עובדיה יוסף לפי הספר "הרבנות הראשית לישראל - שבעים שנה לייסודה", עוד מדבריו: "תורה אחת ומשפט אחד לכולנו ואין צורך בזוגות ברבנות הראשית".

כאמור, מלבד הרב עובדיה יוסף, ראשון לציון בעצמו, ישנו רב בולט נוסף שתמך במעבר למודל של רב ראשי אחד - מדובר בראשון לציון והרב הראשי לישראל לשעבר הגאון רבי אליהו בקשי דורון. בכנס רבנים שנערך לקראת סוף שנות התשעים אמר הרב בקשי דורון כי החוק הנוכחי "המבוסס על החלוקה בין העדות אינו הכרחי ואינו יאה". דבריו אף הובאו בדו"ח מבקר המדינה בשנת 2000.

הרב אליהו בקשי דורון, תמך גם הוא ב"רב ראשי אחד" (פלאש90)

יצויין עם זאת, כי לפני מספר חודשים טען הרב הראשי לישראל לשעבר יונה מצגר בראיון עם "כיכר השבת" כי החוק החדש מנוגד לדעתו של הרב עובדיה יוסף זצ"ל, כשהוא מספר על מאבקי הרב עובדיה בעד בחירת שני רבני ערים - ספרדי ואשכנזי ומנסה לגייס מהם ראיה להתנגדות הרב עובדיה לחוק הנוכחי.

"בקדנציה שלי אני זוכר שהרב עובדיה יוסף נלחם בזמנו שבכל מקום יכהנו שני רבנים ראשיים וזאת בגלל שהוא חשש שפסיקת ההלכה בסופו של דבר תהיה על צד אחד, אם יהיה זה אשכנזי אז ההלכה תהיה לפי שיטת הרמ"א ולפי הספרדים היא תהיה רק לפי בית יוסף. חוק רב ראשי אחד הוא נגד רצונו של הרב עובדיה יוסף", טען הרב מצגר בביטחון.

בנקודה זו, מעניין לציין את דבריו של איש דגל התורה ח"כ משה גפני - שתמך בשנת 1995 במעבר למודל של רב עיר אחד - והובאו בפרוטוקול אחת מישיבות הכנסת ה-13: "אין צורך בשום פנים שיהיו שני רבני עיר. על פי החוק הקיים יש נשיא מדינה אחד, אין נשיא אשכנזי או נשיא ספרדי. יש ראש ממשלה אחד, יש יו"ר כנסת אחד". לדברי גפני: "רב עיר צריך להיבחר לא על פי מוצאו".

בחזרה ל-2014:

כיום, סבורים מרבית הגורמים החרדיים כי הצעת החוק שאושרה בקריאה ראשונה ומבקשת לעבור למודל של רב ראשי אחד, נועדה לפגוע במוסד הרבנות, וכמו שהגדיר אותה אחד הרבנים בשבוע שעבר בראיון ל"כיכר השבת": "ניסיון לקעקע את כל התורה".

בניגוד אליהם, רבה הספרדי של העיר קריית אתא, הרב אליהו מימון, נחשב כיום לקול חרדי בודד התומך במעבר לרב ראשי אחד. "עוד לא שמעתי שיש שני ראשי ערים אחד ספרדי ושני אשכנזי, אין שני ראשי ממשלה, יש אחד. גם ברבנות חייב להיות אחד" אמר הרב מימון בראיון שהעניק בשבוע שעבר ל"כיכר השבת".

"רב עיר צריך להיבחר לא על פי מוצאו", ח"כ משה גפני (פלאש90)

החוק שעבר בשבוע שעבר בקריאה ראשונה בכנסת, גרר תגובה חריגה מאוד של הרבנות הראשית לישראל. "מצער מאוד שבימים בהם העם מתאחד סביב דאגה לגורל החטופים, הכנסת עסוקה בחקיקה חסרת תכלית הפוגעת במסורת ישראל ובציבור המסורתי בישראל אשר רואה ברבנים הראשיים את מנהיגיו הרוחניים" אמרו ברבנות הראשית.

גורמים בסביבתם של הרבנים הראשיים הנוכחיים הבהירו כי ההתנגדות לחוק אינה משיקולי תפקיד, אלא "מתוך ראיה צופת פני עתיד ודאגה לזהותה היהודית של המדינה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר