חרדים ומדינה • בן כספית:

"יש חומות של חוסר אמון וחשש גדול שצריך להפיל"

האם יש חשש שהחרדים 'ישתלטו' על המדינה ובסופו של דבר תוקם כאן מדינת הלכה? היכן נמצאים כיום יחסי חרדים-חילונים? • במסגרת פרויקט מיוחד שיפורסם ב"כיכר השבת" לאורך יום העצמאות מתייחסות דמויות בולטות לסוגיה • העיתונאי בן כספית: 'אין לחילונים שום כוונה להעביר את החרדים על דתם' (חרדים ומדינה)

ישראל כהן | כיכר השבת |
העיתונאי בן כספית (צילום: יוסי זמיר - פלאש 90)

מהו יום העצמאות בשבילך, האם מדינת ישראל יהודית יותר או ישראלית יותר ואיך אתה מזהה את עצמך בסקאלה הזאת?

"יום העצמאות בשבילי זה היום הכי ישראלי ומשמעותי של כל השנה. אין עוד יום כזה לאף עם בעולם. החיבור בין יום זיכרון לחללים ומייד במעבר חד לחגיגה של עצמאות. הייתי בבית הקברות ליד הקבר של דודי לצידו שמונה חללים שנפלו בתש"ח ואף אחד לא נולד באותה מדינה, כל אחד הגיע ממקום אחר.

"אני לא חושב שאפשר לעשות תחרות בין שני המונחים יהודית וישראלית. הם לא מנוגדים ואין כאן מירוץ. ישראל היא מדינתו של העם היהודי. אבל אני מגדיר את עצמי קודם כל ישראלי אבל בתוך הישראליות נמצא הגרעין היהודי. זה בילד אין".

יחסי החרדים והאוכלוסיה הכללית עברו שינוי לטובה במהלך השנים או להיפך?

"שאלה קצת מסובכת. קשה לענות מבחינת הציבור הכללי כי אני עיתונאי ומכיר טוב את הציבור החרדי הרבה יותר טוב מלפני 10-20 שנה. אבל אני לא בטוח שזו התחושה אצל כולם. עדיין בין הציבור החילוני לחרדים והמפתח שלנו כעם אחד זה הפלת החומה הזאת והאחריות מוטלת בעיקר על הצד החרדי כי הוא המתבדל והמסתגר. אין לחילונים שום כוונה להעביר את החרדים על דתם אלא להיפך".

האם יש חשש מוצדק שהדתיים ישתלטו על המדינה ובסופו של דבר תוקם מדינת הלכה?

"קשה לדעת ולהאריך אבל אסור לשכוח שהדמוגרפיה עושה את שלה וכשמצד אחד מונה 2.2 ילדים למשפחה והצד השני 9, וודאי שמאזן הכוחות משתנה וזו הסיבה שלדעתי צריך להפיל את החומות".

האם לדעתך החרדים נהיו ציוניים יותר ומשתלבים בישראליות, גם בתחומי התעסוקה גם באקדמיה ואפילו בצבא?

"חד משמעית כן. על פניו החרדים כביכול משקיפים מן הצד אבל כשאתה לומד להכיר אותם באמת אז אתה מבין עד כמה הם אזרחים סקרנים שמבינים את מהות המונח מדינת ישראל ומה זה אומר להיות אזרח המדינה".

עוד עשרים שנה איפה אתה רואה את מדינת ישראל?

"לצערי לאור אופיו של האזור ומכלול הבעיות שנערמות סביבנו כל נסיון לנבא מה יהיה בעוד עשרים שנה הוא לא יותר מהימור פרוע. זה מקום מטורף אי אפשר לדעת כלום".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר