חרדים ומדינה

ח"כ יעקב מרגי: "עלינו להיות שותפים בהוויה הישראלית"

האם יש חשש שהחרדים ישתלטו על המדינה? האם החרדים התקרבו לציונות ולישראליות והיכן נמצאים כיום יחסי חרדים - חילונים? • במסגרת פרויקט מיוחד ב"כיכר השבת" לאורך יום העצמאות מתייחסות דמויות בולטות לסוגיה • ח"כ יעקב מרגי: "אנחנו כבר לא מיעוט זניח ולכן עלינו להיות שותפים בהוויה הישראלית" (חרדים ומדינה)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: פלאש 90)

מהו יום העצמאות בשבילך, האם מדינת ישראל יהודית יותר או ישראלית יותר ואיך אתה מזהה את עצמך בסקאלה הזאת?

"יום העצמאות בשבילי הוא יום שהמדינה קבעה לציין את הקמת המדינה והיא אף קבעה את הדרך לציין זאת. הדרך שבה המדינה קבעה מדירה את הציבור החרדי מהחגיגות האלה שלצערנו הרב הם לא ברוח ההלכה. פרט לתפילות החגיגיות שהרבנות קבעה.

"לכן אני משחר ילדותי אמנם לא השתתפתי בחגיגות ובבמות הבידור אבל לא הדרתי את עצמי מההוויה ומהחשיבה החיובית על כך שהקדוש ברוך הוא זיכה אותנו לשוב לארצנו ולבנות כאן מדינה חזקה ואיתנה לעם היהודי".

יחסי החרדים והאוכלוסיה הכללית עברו שינוי לטובה במהלך השנים או להיפך?

"יחסי דתיים, חרדים וחילונים בעשור האחרון, אם נבודד את קבוצות הקיצונים, נבחין שהמתח והעימותים וההתגרויות ההדדיות ירדו באחוזים ניכרים וזאת הודות למספר גורמים וביניהם התהליכים שהחברה החרדית עוברת בתחום התקשורת והחשיפה, רמת החיים וכן היציאה מריכוזי אוכלוסיה חרדית, מגמות אלו חושפות אף את הציבור הכללי לציבור החרדי.

"ואם נוסיף לזאת גם את העובדה שכמעט אין בית חילוני ללא קרוב בעל תשובה".

האם יש חשש מוצדק שהדתיים ישתלטו על המדינה ובסופו של דבר תוקם מדינת הלכה?

"אין חשש כזה, ומי שמשתמש בזה מנסה ללבות את היצרים ולהגדיל את השסע בחברה הישראלית. לא ראינו שאותם המשתמשים בטיעונים אלו לא חוששים מהמאזן הדמוגרפי מול האוכלוסיה הערבית ומפנים את חששם לעידוד הילודה ולהגדלת המשפחה היהודית".

האם לדעתך החרדים נהיו ציוניים יותר ומשתלבים בישראליות, גם בתחומי התעסוקה גם באקדמיה ואפילו בצבא?

"הציבור החרדי גדל משנה לשנה וכן גם צרכיו הקיומיים, כתוצאה מכך וממה שמניתי למעלה יש צורך בהשתלבות בחיי המדינה הן בתעסוקה הן באקדמיה והם בצבא, אנחנו צריכים לזכור יותר מתמיד שאנחנו כבר לא מיעוט זניח ולכן עלינו להיות שותפים בהוויה הישראלית וככל שלא נתבדל צרכינו יובנו יותר".

עוד עשרים שנה איפה אתה רואה את מדינת ישראל?

"בעוד כעשרים שנה, אם משיח לא יבוא עד אז נהיה במדינה יהודית יותר חזקה יותר ועולם כמנהגו נוהג נתמודד עם אותם אתגרים ונשאל את אותם שאלות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר