חרדים ומדינה

ד"ר חיים שיין: "היהודיות ניצחה את הישראליות"

האם יש חשש שהחרדים ישתלטו על המדינה? האם החרדים התקרבו לציונות ולישראליות והיכן נמצאים כיום יחסי חרדים - חילונים? • במסגרת פרויקט מיוחד ב"כיכר השבת" לאורך יום העצמאות מתייחסות דמויות בולטות לסוגיה • ד"ר חיים שיין: "חלו שינויים מהותיים בחברה החרדית שקירבה אותם לשאר הציבור" (חרדים ומדינה)

ישראל כהן | כיכר השבת |
ד"ר חיים שיין (צילום: באדיבות המצלם)

מהו יום העצמאות בשבילך, האם מדינת ישראל יהודית יותר או ישראלית יותר ואיך אתה מזהה את עצמך בסקאלה הזאת?

"יום העצמאות שלי הוא רגע מיוחד בהיסטוריה העולמית והיהודית שזכינו לראות עין בעין ניסים גלויים נגד כל הסיכויים. יום של תודה והוקרה להקב"ה שהביאנו עד הלום. מדינת ישראל היא מדינה יהודית, התגשמות חלום של דורות של יהודים שהתפללו 3 פעמים ביום על שיבת ציון. הבחירות האחרונות הוכיחו לכולם שמדובר במדינה יהודית עם ערכים יהודים. אני חושב שבבחירות האחרונות היהודיות ניצחה את הישראליות".

יחסי החרדים והאוכלוסיה הכללית עברו שינוי לטובה במהלך השנים או להיפך?

"‫יש שינוי גדול לטובה ביחסי החרדים ומדינת ישראל. התחושה שהציבור החרדי הוא שק החבטות של הפוליטיקה הישראלית הסתיימה ואני חושב שגם חלו שינויים מהותיים בחברה החרדית שקירבה אותם לשאר הציבור. אני מרגיש שהולך ונבנה קשר חדש בין החרדים לכלל החברה הישראלית".

האם יש חשש מוצדק שהדתיים ישתלטו על המדינה ובסופו של דבר תוקם מדינת הלכה?

"אין חשש שתוקם מדינת הלכה עד ביאת המשיח. אבל אין לי ספק שיש התעניינות עצומה וגדולה של הציבור הישראלי בערכים היהודים והדבר בא לידי ביטוי בתחומים רבים, בהרצאות, שיעורי תורה ובמגוון של דברים".

האם לדעתך החרדים נהיו ציוניים יותר ומשתלבים בישראליות, גם בתחומי התעסוקה גם באקדמיה ואפילו בצבא?

"אין לי ספק שהתהליך הזה קיים וצובר תאוצה ולהערכתי הוא אף צפוי לתחזק בשנים הבאות אך כל זאת בתנאי שהדבר לא ייעשה בכוח ובכפייה".

עוד עשרים שנה איפה אתה רואה את מדינת ישראל?

"בעוד עשרים שנה מדינת ישראל תיהיה מעצמה צבאית וכלכלית. מדינה שתיעצב את ערכיה מחדש ברוח המורדת היהודית. הרעיון שהמדינה תיהיה יהודית יותר ומחוברת למורשת ההיסטורית שלה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר