צפי למחסור בבשר מהדרין

"כשרויות המהדרין" יוצאות למאבק ברפורמת השחיטה

גדולי ישראל הורו לראשי כשרויות המהדרין לצאת למאבק נחרץ נגד חלק מהנהלים שנקבעו ברבנות בנושאי השחיטה • מרן הגר"ח קנייבסקי הורה לרבני הכשרויות המהודרות כי "אסור להתפשר" • הרה"ר הגר"ד לאו מתנגד גם הוא לחלק מהנהלים • דאגה בציבור החרדי מפני מחסור בבשר מהדרין לחגים (חרדים)

מרן הגר"ח בפגישתו עם רבני הכשרויות (צילום: בעריש פילמר)

סערת הרפורמה בשחיטה: גדולי ישראל הורו לרבני וראשי מערכות כשרויות המהדרין לצאת למאבק נחרץ נגד חלק מהנהלים החדשים שנקבעו ברבנות הראשית לישראל בנושאי השחיטה.

סיבת המאבק היא העובדה שחלק מהנהלים החדשים מצירים את צעדיהן של הכשרויות בכל הנוגע לעצמאות השחיטה המהודרת הנערכת בחו"ל ומהווים פגיעה בראשי צוות השחיטה הפועלים מטעם הבד"צים.

ברבנות הראשית הבחינו כי שאלות רבות טמונות בקשר בין היבואנים לצוותי השחיטה אשר יוצאים לשחיטה יחד באופן קבוע וכי אין זה מצב סביר בו המשוגחים (היבואנים) בוחרים לעצמם את מי שאמורים להשגיח עליהם (צוות השחיטה). מצב זה היה לא תקין ולא סביר וכמו כן אירעו מקרים בהם צוותים מסוימים הציגו עצמם כבד"צים, למרות שלא הייתה כל אפשרות לפקח ולבחון כי הם עומדים בדרישות הכשרות הראשוניות.

משום כך, בחודשים האחרונים, כפי שדווח בהרחבה ב"כיכר השבת", נקבעו ברבנות הראשית נהלים חדשים, באישור היועץ המשפטי של הרה"ר, עו"ד הראל גולדברג, בכל הנוגע לשחיטת בשר הבקר בחו"ל, כאשר גורמים במערכות הכשרות החרדיות מאשימים כי הנהלים החדשים מהווים התנכלות מכוונת נגד הציבור החרדי ומערכות הכשרות המהודרות הפועלות עבור ציבור זה.

בין היתר נקבע, כי לבד"צים תהיה אפשרות לקבוע את צוות השחיטה שייצא עימם. אולם לצד צוות הבד"צ תצרף הרבנות 'מפקח' נוסף לצד ראש צוות הבד"צ שתפקידו יהיה לפקח מקרוב ולבחון האם צוות הבד"צ עומד בנהלים הבסיסיים של הרבנות הראשית לישראל.

מרן הגר"ח בפגישתו עם רבני הכשרויות (צילום: בעריש פילמר)

המטרה בהצמדת המפקח הנוסף, מבהירים גורמים ברבנות, היא כדי למנוע מצב שבו צוותי רבנות רגילים מוגדרים כבד"צים על אף שאינם עומדים אפילו בנהלי הכשרות הבסיסיים אותם קבעה הרבנות הראשית וכך למעשה לעקוף את הנהלים החדשים.

עוד נקבע כי בצוות הרבנות, ראש צוות השחיטה והשוחטים ייבחרו בהגרלה מתוך ראשי הצוותות המאושרים על-ידי הרבנות הראשית ולא יוכלו לבחור לבדם עבור איזה יבואן יישחטו. בצוותי הבד"ציםהמפקח של הרבנות ייבחר בהגרלה.

אולם, עיקר ההתנגדות של הבד"צים בעניין הנהלים החדשים היא ההחלטה על "צינון" לשוחטים, לפיו, כל ראש צוות מטעם הרבנות הראשית אשר יצטרף למשלחת של אחת מוועדי הכשרויות המהודרות, יימנע ממנו בעתיד מלשמש כראש צוות בשחיטת הבשר בכשרות הרגילה, וייאלץ לשהות בצינון של שנתיים ימים בטרם יוכל לחזור ולעבוד בצוותי השחיטה בכשרות הרגילה של הרבנות הראשית לישראל.

"ההחלטה הזו מהווה התנכלות חזיתית וקשה ביותר, שכן משלחות השחיטה של ועדי הכשרויות המהודרות יוצאות לתקופות קצרות ומוגבלות, ואילו השחיטה הרגילה מתקיימת לאורך כל השנה כולה, ומשמעות הדבר, פגיעה בלתי מידתית וקשה בפרנסתו של ראש הצוות", מסביר הגורם.

כפי שנחשף ב"כיכר השבת" הגר"ד לאו מתנגד גם הוא לתקופת הצינון האמורה ודרישה זו הוכנסה לנהלים ע"פ הוראה של גורמים משפטיים על אף התנגדותם של הגורמים האמונים על העניינים ההלכתיים ברבנות הראשית לישראל.

יוזכר כי בית הדין האזורי לעבודה קבע גם הוא כי ייתכן וחלק מהנהלים פוגעים בחופש העיסוק של השוחטים אך בסוף השבוע התקבל בבית הדין הארצי לעבודה ערעור שהגישה הרבנות ובית הדין קבע כי הנהלים יכנסו לתוקף כפי הוראת בג"ץ. יחד עם זאת, שופט ביה"ד הארצי לעבודה העיר במהלך הדיון כי למרות זאת, ייתכן ועניין הדרישה ל"צינון" מהווה פגיעה בחופש העיסוק.

יצויין, כי בשנים רגילות יוצאות משלחות שחיטה לחו"ל מיד לאחר חג הפסח, אולם עקב הנהלים החדשים הורו רבני מערכות הכשרות המהודרות שלא לצאת לשחיטה בחו"ל ועד כה, למעלה מחודשיים לאחר החג, לא יצאה שום משלחת שחיטה לחו"ל.

משמעות הדבר כי כל עיכוב נוסף יגרום לכך שלא יהיה בשר בכשרות מהודרות לחגים מה שיגרום לפגיעה חמורה ביותר בציבור בני התורה והמהדרין בכשרות, אשר יימנע ממנו לקנות בשר משחיטת חו"ל, הזולה מבשר משחיטה מקומית.

מרן הגר"ח בפגישתו עם רבני הכשרויות (צילום: בעריש פילמר)

ל"כיכר השבת" נודע כי בתקופה האחרונה, התקיימו דיונים ופגישות רבות של רבני מערכות הכשרות המהודרות עם כל הנוגעים בדבר ברבנות הראשית בניסיון לשנות את 'רוע הגזירה' כלשונם, אולם עד כה ללא הועיל.

עקב כך הורו גדולי ישראל להעביר בשמם לכל הגורמים הנוגעים בדבר, כי אין לשנות את הנהלים הקיימים בכל הנוגע לוועדי הכשרויות המהודרות כפי המוצע כעת, כאשר עיקר ההתנגדות הינה כלפי דרישת הצינון, כאשר גם הרב לאו סבור שדרישה זו מיותרת ופוגענית ויש להורידה.

לפני מספר ימים נכנסה נציגות נכבדה של רבני מערכות הכשרויות המהודרות, ובהם הגר"א רובין, הגר"י זיכרמן, הגרצ"ה ויז'ניצר ונציגים נוספים למעונו של מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי, ולאחר ששמע את צדדי הענין אמר לרבנים: "אסור להתפשר" והוסיף: "כל המשנה ידו על התחתונה". כן ביקש להעביר בשמו את הוראתו בענין לכל הנוגעים בדבר.

עם זאת, כפי שדווח ב"כיכר השבת", הגר"ד לאו מתנגד בנחרצות לחלק מהנהלים החדשים, בהם הקביעה לתקופת צינון של שנתיים ימים לשוחטי כשרויות המהדרין ואף ביקש להביע את עמדתו זו בדיון בנושא בבית הדין לעבודה באמצעות דוברו שנשלח לדיון אך הדבר נמנע על-ידי היועה"מ של הרבנות.

רבני כשרויות המהדרין הביעו תקווה כי כבר בימים הקרובים ימצא הפתרון בין הרב הראשי לבין הגורמים המשפטיים בעניין דרישת ה"צינון" וכי לא יהיה עיכוב נוסף ביציאת משלחות השחיטה לחו"ל שכן במקרה ויהיה עיכוב הרי שהציבור החרדי יישאר ללא בשר בקר מהודר לחגים.

דובר הרבנות הראשית מסר בתגובה: "המתכונת החדשה גובשה על ידי צוות ברבנות הראשית שכלל גורמים מקצועיים מאגף הכשרות ורבנים פוסקים מטעם הרבנות הראשית. במהלך עבודתו הצוות נועץ הצוות עם שוחטים בכירים וותיקים.

"ההליך לווה ע"י היועץ המשפטי של הרבנות הראשית והמתכונת אושרה על ידי הרב הראשי לישראל ומועצת הרבנות הראשית. שאר הטענות הם בגדר רכילות ואינטרסים אישיים של בעלי עניין".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר