סוער בפולין

גורמים בקהילת קרקוב בפולין ביצעו מחטף ומינו רב חדש?

רב הקהילה פוטר ובמקומו מונה אמש רב חדש - "בקונצנזוס מלא" כלשון מקורביו. הרבנים הראשיים מתנגדים ורבנים באירופה מגדירים את המינוי כניסיון השתלטות על הקהילה. הסיפור המלא (חרדים)

חיים אבני | כיכר השבת |
בית הכנסת הישן בקרקוב, פולין (צילום: שאטרסטוק)

מחטף ברבנות קרקוב? בשבועות האחרונים התחוללה סערה בקהילת קרקוב בפולין, אחת הקהילות היהודיות הבולטות והגדולות ביהדות פולין. רבה של הקהילה היהודית בעיר, הרב אליעזר גור אריה, פוטר במוצאי יום הכיפורים לאחר שהחליט להתפלל בבית הכנסת "אייזיקס שול" בעיר בשל חילוקי דעות אודות החזנים שהתפללו בבית הכנסת הגדול.

לטענת גורמים בכירים במרכז רבני אירופה המעורים היטב בנושא, מדובר בחילוקי דעות בין הרב שנמנה על קהילת חסידי חב"ד ופועל כבר למעלה מעשור בעיר, לבין ראשי הקהילה היהודית במקום. בחודשים האחרונים החריפו חילוקי הדעות לאחר ניסיונות התערבות של מנהיגי הקהילה בהחלטות הלכתיות.

הגורם במרכז רבני אירופה מספר על ניסיונות של חלק ממנהיגי הקהילה להתערב במספר נושאים הלכתיים, כמו קביעת רמת הכשרות במטבח בית הכנסת, כמו גם מאבק בהחלטתו של הרב גור אריה שלא לאשר גיורים המוניים.

לטענת הגורם הבכיר, בחודשים האחרונים החל גם יהודי תושב המקום, ישראלי לשעבר הנמנה על בכירי הקהילה המקומית להילחם ברב העיר, זאת לאחר שהרב גור אריה סירב להתערב לטובתו בסכסוך גירושין קשה בו היה מעורב, מה שרק העצים את הסכסוך בקהילה.

במרכז רבני אירופה מספרים, כי המאבק נסוב גם סביב שליטה במיליוני דולרים של הנכסים היהודיים במקום, כשגורמים שונים ניסו בחודשים האחרונים לדחוק את רגליו של הרב גור אריה, לאחר שחששו כי הרב לא יסייע לגורמים שונים להשתלט על הנכסים היהודיים בעיר.

מכתבו של הגר"ד לאו לרב גור אריה בסוף חודש תשרי (סריקה)

נדגיש, כי לא ידוע על ניסיונות שכאלה שבוצעו בפועל, אך במרכז רבני אירופה טוענים כי העובדה שהרב גור אריה היה דומיננטי מאוד בקהילה וסירב להיכנע לתכתיבי הנהלת הקהילה גרמה לגורמים שונים לחשוש מפניו.

הסכסוך הגיע לשיא ב'ימים הנוראים' לפני חודשיים, אז הודיעו גורמים בהנהלת הקהילה לרב גור אריה כי בחרו בשני חזנים חדשים שיעברו לפני התיבה בבית הכנסת הרשמי בראש השנה וביום כיפור. אלא שהחזנים שנבחרו אינם שומרים שבת, והרב גור אריה דרש כי לכל הפחות בימים הנוראים החזנים שניגשים להתפלל יהיו יהודים שומרי תורה ומצוות.

לאחר שהחזנים של הקהילה ניגשו בראש השנה להתפלל למורת רוחו של הרב, החליט הרב להתפלל בבית הכנסת "אייזיקס שול" שם ממוקם בית חב"ד אך שייך גם הוא לקהילה היהודית. הצעד הזה גרם למכתב פיטורין ששלחו מנהיגי הקהילה לרב, כשהעילה הרשמית לטענת הרב, היא העובדה שלא התפלל בבית הכנסת של הקהילה ביום כיפור.

לאחר סערת הפיטורין התייצבו רבנים שונים, בהם הרבנים הראשיים לישראל הראשל"צ הגאון רבי יצחק יוסף והגאון רבי דוד לאו לצידו של הרב גור אריה. גם הרב הראשי של פולין, הרב מיכאל שודריך התייצב לימין הרב גור אריה. הרבנים טוענים כי כל מחלוקת כזו חייבת להתברר בערכאה רבנית, קרי - בית דין מוסמך.

אלא שאנשי הקהילה לא שעו לפניות הרבנים, כשהם טוענים כי הרב גור אריה הוא פקיד של הקהילה וזכות המנהיגים לפטר אותו. ההתעקשות הביאה לכך שתביעה הוגשה לבית משפט מקומי על מנת לפסול את הפיטורין ולהשיב את הרב לפעילות, כשבימים אלו ממתינים הצדדים לתחילת הדיונים.

אלא שאמש, הודיעו גורמים בקהילה כי החליטו למנות את הרב יהודה גורדון לרבה של הקהילה, למרות שכאמור, נושא הפיטורין נמצא עדיין בבית משפט מקומי ולמרות התגייסות בכירי הרבנים נגד הדחת הרב גור אריה.

אמש מסרו גורמים המקורבים לרב יהודה גורדון ל"כיכר השבת", כי המינוי נעשה בקונצזוס מלא עם אנשי הקהילה ובתמיכת גדולי הרבנים. אלא שבדיקה שערכנו מעלה כי כל הרבנים שהתייצבו לימין הרב גור אריה ודרשו למנוע את הפיטורין עדיין דורשים להחזיר את הרב גור אריה למשרת הרב ולא הסכימו למינוי הרב גורדון. אנשי מרכז רבני אירופה טוענים כי מדובר ב"מחטף שנועד לקבוע עובדות בשטח".

בית הכנסת הישן בקרקוב (צילום: שאטרסטוק)

גורמים המקורבים לרב הראשי לישראל הגר"ד לאו אומרים ל"כיכר השבת" כי דעתו של הרב לאו לא השתנתה וכי הרב סבור שנושא הפיטורין חייב לעלות לדיון בבית דין רבני. לדבריו, לא ייתכן שרב שלא יעשה מה שמבקשים ממנו גורמים בקהילה יפוטר, ואם אכן פעל שלא כשורה חובה להוכיח את הדבר בבית דין ולא לפטרו ללא כל דיון וללא טענות שיוכחו כאמיתיות. לדבריהם, ועד הקהילה אינו יכול להחליט על דעת עצמו לפטר רב עיר.

גורמים במרכז רבני אירופה אמרו ל"כיכר השבת" כי הם מכבדים בהחלט את הרב יהודה גורדון שלזכותו עומדים מאות מקרים הלכתיים סבוכים שפתר וכי הוא רב ראוי, אלא שהם אינם תומכים במינוי שנעשה לדבריהם על ידי "אנשי דלא מעלי" על מנת לפגוע ברב גור אריה ולהשתלט על הקהילה היהודית.

בסביבת הרב גורדון טענו בשיחה עם "כיכר השבת" כי לא מדובר במחטף, וכי הרב גורדון הגיע לסייע לקהילה שנמצאת כרגע בלי רב. הגורמים הבהירו כי הרב גורדון לא מתכוון להזיק להרב גור אריה ולא מתכוון לפעול להדחתו. לטענתם, הרב גורדון התייעץ עם מספר רבנים שאישרו לו לפעול במקום, אולם המקורבים מסרבים לנקוב בשמותיהם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר