שנה לבחירות • פרויקט מיוחד

ההישג, הכישלון והשאיפות • הנציגים החרדים מסכמים שנה

במלאות שנה לבחירות הסוערות שלאחריהן נכנסו המפלגות החרדיות לקואליציה, פנה "כיכר השבת" לנציגים החרדים עם שלוש שאלות זהות לסיכום השנה על ההישגים, הכישלונות והשאיפות (חרדים)

ישי כהן | כיכר השבת |
גפני, דרעי, ליצמן ואזולאי (צילומים: נתי שוחט, פלאש 90, אתר הכנסת)

פרויקט מיוחד ובלעדי: שנה בדיוק חלפה מאז הבחירות הסוערות שלאחריהן נכנסו שתי המפלגות החרדיות - יהדות התורה וש"ס לקואליציה, אחרי שנתיים קשות באופוזיציה, בהן הורעפו על הציבור החרדי גזירות קשות וקיצוצים רבים.

במלאות שנה לבחירות, פנה "כיכר השבת" לכל הנציגים החרדים בכנסת ובממשלה עם שלוש שאלות זהות לסיכום השנה של כל אחד ואחד מהם. על ההישגים, הכישלון והשאיפות להמשך הקדנציה.

יצוין כי חבר הכנסת היחיד שלא טרח לענות לשאלות הוא ח"כ אורי מקלב, איש 'דגל התורה'. אנו תקווה עבור בוחריו כי הסיבה לכך אינה מחמת מחסור בהישגים.

שר הפנים אריה דרעי

מה ההישג הכי גדול שלך בשנה החולפת?

"ההישג הגדול הוא ההנחות הגדולות על התחבורה הציבורית לכל הנוסעים באוטובוסים והרכבות וההנחות הצפויות במים שיחסכו אלפי שקלים לשנה למשפחות ברוכות ילדים ולשכבות החלשות".

אריה דרעי (יונתן זינדל, פלאש 90)

במה נכשלת בשנה החולפת?

"נכשלנו בשנה החולפת שלא הצלחנו להקים עיתון יומי לתנועת ש"ס שיספר לציבור שלנו על ההישגים הגדולים של חברי התנועה בכנסת, במועצות הערים ובמועצות הדתיות. אני מקווה, בעזרת השם, שאצליח במהרה להקים עיתון לתנועה שייצא מדי יום, ויסייע לנו להגדיל את כוחה של התנועה".

מה השאיפות והתוכניות לשנה הבאה?

השאיפות בשנה הקרובה הן להמשיך ולפעול בכל הכוח והעוצמה למען כלל הציבור ובעיקר למען השכבות החלשות, בשכונות, בפריפריה החברתית, בנגב ובגליל, לחזק את התנועה ולפעול למען הציבור בכל מקום בארץ ישראל".

שר הבריאות יעקב ליצמן

מה ההישג הכי גדול שלך בשנה החולפת?

"ההצלחה ברפורמת ה MRI, מה שהביא פתרון למצוקת התורים הארוכים במכוני הדימות, ומתן מענה למעל 30.000 פניות ציבור שהגיעו ללשכתי".

במה נכשלת בשנה החולפת?

"מניעת העומסים הכבדים בחדרי המיון".

יעקב ליצמן (מרים אלסטר, פלאש 90)

מה השאיפות והתוכניות לשנה הבאה?

"ביטול שיירי גזירות לפיד; פתרון לעומסים בחדרי המיון; החזרת תרופות מצילות חיים לשב"נים; רפורמה בסיעוד ממלכתי; שמירה על קדשי ישראל, החינוך החרדי וההסכם הקואליציוני".

שר הדתות דוד אוזלאי

מה ההישג הכי גדול שלך בשנה החולפת?

"הצלחנו להנגיש ולהאהיב את שרותי הדת לאזרחים".

במה נכשלת בשנה החולפת?

"מוקד חירום ארצי לקבורה (120*) שהקמתי, טרם הועלה לאוויר".

דוד אזולאי (יונתן זינדל, פלאש 90)

מה השאיפות והתוכניות לשנה הבאה?

"לחנוך מקוואות ובתי כנסת שאושרו על ידינו בשנה זו להגביר טהרת וקדושת עם ישראל. לסיים הרכבי מועצות דתיות היכן שהתחלנו בהליך. המשך מינויי רבני ערים במקומות הנצרכים. לסיים הרכב מינוי דיינים בבית הדין הגדול".

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני

מה ההישג הכי גדול שלך בשנה החולפת?

"אין ספק שהעובדה שמחקנו את כל גזירותיו של יאיר לפיד בממשלה הקודמת, מתקצוב עולם התורה, תלמידי הישיבות, הכוללים ומוסדות החינוך, ועד חקיקות בנושא דת ומדינה, עבורנו מדובר בנס גלוי וצריך להודות על כך. מבחינת כלל הציבור אני חושב שהחוק שהעברנו שמעניק הטבות מס לישובים בפריפריה הצילה עשרות רבות של ישובים מקריסה מוחלטת וזהו בהחלט הישג משמעותי".

במה נכשלת בשנה החולפת?

"מצוקת הדיור הייתה ועודנה הבעיה המרכזית שלא פתרנו עדיין, אנו עמלים על תכניות רבות, חלקן אישרנו בוועדת הכספים ועל חלקן אנו מדברים כיום עם כל הגורמים בענף, ואנו מקווים כי נביא בתקופה הקרובה גל חקיקה שיסייע להפחית את מחירי הדירות".

משה גפני (פלאש 90)

מה השאיפות והתוכניות לשנה הבאה?

"ראשית, הנושא של דת ומדינה דורש מעקב צמוד ויומיומי, בגץ מנסה לפגוע בסטטוס קוו כל הזמן ועלינו לעמוד בפרץ שוב ושוב, שנית כל נושא יוקר המחיה יהיה על שולחנה של ועדת הכספים כפי שהתחלנו בשנה החולפת, הקמנו צוות השבוע להפחתת מחירים בענף החקלאות ונפעל בכל החזיתות להפחית מחירים לצרכן.

"גם הדיור כאמור לא יירד מסדר היום, תעסוקת חרדים שהתחלנו לעסוק בו בוועדה ביתר שיאת כדי להוביל את הפסקת הקיפוח והאפליה של הציבור שלנו, וכמו אלו נושאים רבים רבים אחרים ובהם פניות הצבור הרבות שמגיעות יום יום מכל שכבות הציבור. אני וחבריי נמשיך בעז"ה לפעול בכל הכוח ובכל התחומים למען כל חלקי האוכלוסייה".

סגן שר הפנים משולם נהרי

מה ההישג הכי גדול שלך בשנה החולפת?

"ראשית, אני שמח מאוד שהצלחנו להחזיר לקדמותו את החוק המכונה 'חוק נהרי' שמחייב את הרשויות המקומיות לממן גם את הילדים הלומדים במוסדות החינוך המוכר שאינו רשמי .

"כמו כן אין זה סוד שאחת ממשימות חיי היא הטיפול בנוער הנושר ונוער בסיכון. הנושא קרוב לליבי ובשנים האחרונות רכזתי מאמצים רבים להתמודדות בתופעה שלצערי הולכת וגדלה.

"בתקופת כהונתי בתפקיד סגן שר במשרד הרווחה וגם כיום אנו מקיימים דיאלוג יומיומי עם נציגים מעשרות רשויות לצורך הקמה ובניית מרכזים שיעניקו שלל כלים ועזרים לסיוע ומענה פנים קהילתי לכל קבוצות הסיכון.

"לצורך כך, פעלתי להגדלת התקציב ולהכנסתו בספר התקציב באופן שיאפשר לשלושים ואחת רשויות לפעול בתחום באמצעות בניית מודלים טיפולים חינוכיים לנוער בסיכון ונוער נושר.

"בנוסף לכך, במסגרת תכנית לעידוד ותמיכה שיזמנו לפני מספר שנים, יצאו לפני חודשיים כ- 2500 נערים מישיבות לנוער בסיכון ונוער נושר, לטיולים חווייתיים ברחבי הארץ למשך שלושה ימים בהם נהנו הנערים מלינה בבתי ספר שדה, הדרכות חינוכיות, מסלולי הליכה ופעילות אתגרית וחברתית .

"הטיולים נועדו לאפשר לנערים יציאה מהשגרה, גיבוש חברתי וצבירת כוחות לצורך התמדה בהמשך לימודיהם במסגרות החינוכיות".

משולם נהרי (פלאש 90)

במה נכשלת בשנה החולפת?

"לא הייתי מגדיר זאת ככישלון אך בהחלט אני רואה בזה החמצה גדולה בכך שלא הגעתי למשרד החינוך שם יכולתי לתרום רבות מניסיוני ועבודתי רבת השנים במשרד לטובת מוסדות החינוך המוכר שאינו רשמי, בשעתם הקשה ולתקן את העיוותים בתקציבי החינוך שהובילו לפגיעה קשה במוסדות החינוך ובכלל ילדי ישראל ".

מה השאיפות והתוכניות לשנה הבאה?

"בשנה הבאה אמשיך בעזרת השם לפעול לקידום הנערים והנערות, ילדינו, הנמצאים בסיכון ולהעניק להם סיכוי של ממש בבניית עתידם.

"אעמוד לימינו של יו"ר התנועה בכל עשייתו הברוכה לשיפור חייהם של אזרחי המדינה. אמשיך לסייע ולתמוך בהענקת חינוך יהודי לילדי התפוצות ובשם השם נעשה ונצליח".

סגן שר החינוך מאיר פרוש

מה ההישג הכי גדול שלך בשנה החולפת?

"מרבית הדברים שהיהדות החרדית הצליחו לתקן בשנה החולפת, מול מה שממשלת לפיד - פירון קלקלה, היה תלוי ביישום בסעיפי ההסכם הקואליציוני מול משרד החינוך. הטיפול האינטנסיבי של לשכתי, בתוך המשרד, הביא לכך שתקציבים שקוצצו חזרו למוסדות החינוך החרדי בצורה חלקה ומהירה, ומעבר לכך, ישנם תקציבים של עשרות מיליוני שקלים שהופנו למוסדות, שלא הופיעו בהסכמים הקואליציוניים.

"זה התחיל עם סבסוד הקייטנות לכיתות א' וב' שילדי החינוך החרדי נושלו מהם, המשיך, בהחזרת התקציבים לישיבות והכוללים, כמעט באופן זהה, למה שהיה בשנת 2012, תקציבי ישיבות בני חו"ל חזרו להיות כמעט כשווה, לערך הנקודה של תלמיד ישראלי.

"תקציבי הסמינרים חזרו להיות כבעבר, החזרת עשרות מיליוני שקלים של תמריץ וטיפוח למוסדות המוכש"ר, העלאת פרופיל הגננות מ – 12 שנים, ל – 15 שנות וותק, תקציב שילוב למוסדות הפטור, תוספת של 3.5 מלש"ח למרכזים טיפוליים לילדי הפטור, בחודש הנוכחי, נוספו 17,272 שעות שילוב לתלמידים מיוחדים בישיבות הקטנות, תקציב לזהירות בדרכים למוסדות החינוך, תקציב פעילות החינוך העצמאי, ועוד".

מאיר פרוש (מרים אלסטר, פלאש 90)

"כך גם, נעשתה עבודה שוטפת החל מהשר והמנכלי"ת ועד לעשרות מנהלי האגפים השונים וראשי המחוזות ובנקודת זמן זו ניתן לומר לאחר עשרה חודשים, שהעויינות ורוח המפקד שהשרה שר החינוך הקודם, החלה לנשוב לכיוונים חיוביים".

במה נכשלת בשנה החולפת?

"עם הקמת הקואליציה, עשינו עבודה יסודית והכנו מצגות על הצורך הדחוף בהקמת וועדה שתטפל בכל נושא הרישוי והבירוקרטיה, וצוותות שיקומו לטפל בנושאים נוספים כמו חשבות, היקפי התיקצוב ובינוי, שלצערנו עד עתה הם עדיין לא קמו, ואנו תקווה שבזמן הקרוב הן יקומו".

מה השאיפות והתוכניות הבאות?

"אנו עובדים כעת על תיקון החוק בשאלת לימודי הליב"ה במוסדות הפטור, שיעלה להצבעה בקרוב בכנסת, חקיקת חוק להקמת מועצה לחינוך החרדי, הכנת תוכנית חומש לבינוי למוסדות החינוך החרדים, הקמת מועצה בקנה מידה ארצי, לטיפול בבעיית הנוער המתמודד, ועדכון פרופיל הגננות כמו שמקבלת כל גננת בישראל".

סגן שר האוצר איציק כהן

מה ההישג הכי גדול שלך בשנה החולפת?

"בהיותי סגן שר האוצר של משה כחלון אני רואה את ההישג המשמעותי ביותר שלי בזכות להיות שותף וללוות מקרוב את העלאת תקציב עולם התורה, ותקציבי החינוך הטהור.

"לגבי ענין אבטחת הכנסה לאברכים. שמהיום תקרא בשם החדש 'קהלת קרן הסיוע ללומדי תורה' זהו תחילתו של תהליך, תקוותי כי נצליח להשלימו.

"כנציג תנועת ש"ס ומתוך אג'נדה ברורה של דאגה כנה לאזרח/ ל"שקוף" הייתי שותף בהובלת הרפורמות במיסוי שיובילו להורדת יוקר המחיה".

יצחק כהן (מרים אלסטר, פלאש 90)

מה השאיפות והתוכניות לשנה הבאה ובמה נכשלת?

"בקרוב, בסיעתא דישמיא, תצא לפועל תוכנית "ביטוח אברכים", זוהי תוכנית מהפכנית שמטרתה להקל ולדאוג מתוך כבוד למשפחה- קרי אלמנה וילדים - שעולמם חשך. משפחת הנפטר תזוכה בתקציב חודשי ראוי למשך כ15 שנה. יודגש, כי הביטוח יעשה באופן אוטומטי לכל אברך ללא קשר למצבו גילו וכדו.

"התוכנית מוכנה לביצוע כבר מלפני מס שנים. אני חש אכזבה שעד היום לא יצאה מן הכח אל הפועל. אך לאחרונה קיבלה התכנית רוח גבית מכל הנציגים. לאור כל האסונות רח"ל ואכן היא תמומש בקרוב".

יו"ר הוועדה לפניות הציבור ישראל אייכלר

מה ההישג הכי גדול שלך בשנה החולפת?

"יצירת הרתעה תקשורתית דרך הסברה הולמת בכלי התקשורת ומתן תשובה מוחצת למחרפינו ומגדפינו, בעיקר מול מכונת התעמולה המשומנת של הרפורמים וגרורותיהם.

"בנוסף, אוזן קשבת ומציאת פתרון לאלפי פניות הפרט והכלל, דרך שבירת חומות הביורוקרטיה בפטיש הועדה לפניות הציבור".

במה נכשלת בשנה החולפת?

"נכשלנו בפתרון בעיית הדיור לציבור החרדי. זה היה צריך להיות הסעיף השני אחרי חוק הגיוס".

ישראל אייכלר (יונתן זינדל, פלאש 90)

מה השאיפות והתוכניות לשנה הבאה?

"דבר ראשון - תנופת עזרה וסיוע לעוד אלפי פונים פרטיים וציבוריים, בבעיות האזרח הניצב לבדו מול השלטון הביורוקרטי. נעמיד לטובת הפונים את הקשרים עם פקידי הממשלה המופיעים בוועדה נעבוד בכוחות משותפים לשרת את כלל ציבור הפונים לוועדה לפניות הציבור. הפונים נמנים על כל חוגי האזרחים מהצפון ועד הדרום.

"ניהול מלחמה על הזכות לקורת גג, לציבור החרדי הנרדף על ידי רבים מראשי העיריות ופקידי השלטון שלא רוצים חרדים בשום מקום.

"להתריע ולהרתיע נגד כל מי שיפגע בזכויות האדם החרדי באשר הוא חרדי. ידע כל שליט ופקיד כי פגיעה בחרדי, כמוה כפגיעה בנשים וילדים".

יו"ר ועדת החינוך ח"כ יעקב מרגי

מהו ההישג הכי גדול שלך בשנה האחרונה?

"אין הישג אחד. יש לי שורה של הישגים, אבל ההישג המשמעותי הוא הבשורה לציבור שלנו הוא המלחמה באפלייה בשנה"ל תשע"ו שנמצא סידור לכל בת סמינר".

במה נכשלת בשנה החולפת?

" שעדיין לא הצלחנו להביא את משרד החינוך למצב שיתן מענה שוויוני לכל ילדי ישראל ושיביא לביטול העושק של ההורים החרדים בתשלום שכ"ל מגני הילדים ועד הישיבות הגדולות".

יעקב מרגי (יונתן זינדל, פלאש 90)

מה השאיפות והתוכניות לשנה הבאה?

"לכהן כיו"ר ועדת החינוך והתרבות".

יו"ר סיעת ש"ס ח"כ יואב בן צור

מהו ההישג הכי גדול שלך בשנה האחרונה?

"לשמחתי אני מברך על שורה ארוכה של הישגים וביניהם הצעת חוק שלאחר מו"מ עם הביטוח הלאומי אושר כתקנה, להגדלת תקופת הקצבה לילדים סוכרתיים, במקום שיקבלו את הקצבה עד גיל 10, הם עתידים לקבל אותה עד גיל 18, מדובר בהישג שמשפיע על מאות משפחות בישראל ואלפי ילדים.

"מעבר לכך קודמו שורה ארוכה של חוקים חברתיים ודתיים וביניהם החוק למניעת עיקול מטלטלין המשמש לתפילה ושעל פי רוב נתרם ע"י מתפללים רבים לעילוי נשמת יקיריהם המנוחים. חשוב לי להגיד שלצד ההישגים המשפיעים על ציבור רב של אנשים, אני מברך על הזכות לעזור ולסייע גם לאנשים בודדים, שפונים אלי ללשכה וביניהם משפחה עם ילדים נכים שקיבלו רכב מותאם, הורים לילדה בת 8 שסייענו לה לקבל מכשיר שמיעה ללא עלות. הזכות לפגוש ולסייע. היכולת להטיב עם אנשים שזקוקים לעזרה היא מהות תפקידנו כאנשי ציבור תחילה".

יואב בן צור (מרים אלסטר, פלאש 90)

במה נכשלת בשנה החולפת?

"יש ביטוי חכם שאומר שמי שלא עושה לא נכשל, אחד הכישלונות הגדולים הוא העדר זמן וצורך להסתפק רק ב-24 שעות ביממה, אך עם זאת בסיעת ש"ס בראשותו של השר אריה דרעי הקמנו קמפיין שנקרא לא צריך קשרים פשוט מתקשרים, שכפועל יוצא ממנו כל לשכה הגדירה עוזר שמטפל רק בפניות ציבור ובכל אדם באשר הוא ללא הבדלי השקפה פוליטית, דת גזע או מגדר, בנוסף פתחתי עמוד פייסבוק שמטרתו לסייע לציבור נוסף של אנשים להגיע אלי".

מהן השאיפות והתכניות לשנה הבאה?

"לשמחתי ישנן תכניות רבות וחברתיות המטיבות עם כלל הציבור ובפרט עם מעוטי היכולת בחברה הישראלית, כמו המשך קידום ביטול המע"מ על תרופות מצילות חיים, ביטוי המיסים על תשלומי נסיעות לעובדים, להשוות את קצבאות הביטוח הלאומי לשכר המינימום, וכמובן להמשיך לסייע ולתת מענה לכל אדם באשר הוא שפונה ללשכות. לתת מענה איכותי ומהיר לציבור אזרחי ישראל ולכל אדם שפונה אלינו היא מטרתנו העיקרית והתכנית החשובה ביותר".

יו"ר סיעת יהדות התורה ח"כ מנחם אליעזר מוזס

מהו ההישג הכי גדול שלך בשנה האחרונה?

"כיו"ר הסיעה, הבאתי לכך שתשרור אחדות בסיעה והידברות קבועה ומתמדת בכל הסוגיות העומדות על הפרק".

מנחם אליעזר מוזס (מרים אלסטר, פלאש 90)

במה נכשלת בשנה החולפת?

"שלא הצלחתי להביא לפתרון במצוקת הדיור"

מהן השאיפות והתכניות לשנה הבאה?

"כן להצליח למצוא פתרון למצוקת הדיור המחרידה של הציבור החרדי".

ח"כ יצחק וקנין

מהו ההישג הכי גדול שלך בשנה האחרונה?

"כל הנושא של תקציבים לרשת החינוך, אחד הברים הכי חשובים. הנושא שחזרנו לממשלה והצלחנו להחזיר את התקציב לישיבות, זה סכומי עתק. אני כחבר ועדת כספים ישבתי על כל פרט ודאגתי שיכנס לתקציב המדינה".

במה נכשלת בשנה החולפת?

"אנחנו נכשלים פעם אחר פעם בהורדת יוקר המחיה. החובה שלנו להוריד את פערי התיווך ולהוריד את המחיר לצרכן ב20 אחוז".

ח"כ יצחק וקנין (מרים אלסטר, פלאש 90)

מהן השאיפות והתכניות לשנה הבאה?

"היעד שלי להביא לכך שהממשלה תקבל הצעת חוק שהגשתי בקדנציה הקודמת בנושא פערי התיווך. זה יהיה הישג לכל הממשלה ולשר האוצר כחלון. זה הישג מיידי שיכול לקרות".

ח"כ יגאל גואטה

מהו ההישג הכי גדול שלך בשנה האחרונה?

"מאות פניות שהגיעו אלינו במהלך החודש וחצי האחרונים (כשרובם באו בעקבות פרסום הטלפונים )טופלו בצורה יסודית וקיבלו מענה כל אחד בנושא אליו פנה היו גם מספר בודד של פניות ובקשות שלא בהישג יד. כולנו תקוה שגם הם יקבלו מענה ויכנסו לרשימת ההשגים הבאה .

"תוך כדי פניות של אלפי אמהות בישראל הצלחנו להגיע לתחילת פתרון בעיה שהטרידה המון הורים והיא שעות הפעלת מעונות היום שעד היום נאלצו להגיע עד ארבע בכדי להוציא את הילדים בפניה שלנו ליו"ר הוועדה למעמד קידום האשה שזימנה את כל ראשי הארגונים לקדם את הנושא שיפתחו את שערי המעונות עד לשעה חמש שהדגש המרכזי הוא ללא מגבלה של מספר ילדים. כמה אירגונים כבר שיתפו פעולה בתקווה שהאחרים ילכו בעקבותיהם".

יגאל גואטה (יונתן זינדל, פלאש 90)

במה נכשלת בשנה החולפת?

"בנושא הרפורמים שהפך לחלק מהנושאים הבוערים בימים אלו התופסים חלק בסדר היום בעם ישראל ושמרתי על שתיקה ארוכה ואיפוק בנושא כל הזמן הזה".

מהן השאיפות והתכניות לשנה הבאה?

"כל איש היושב בצמתים ציבוריים לגרום שיהיה נגיש לאזרח והתכנית שלנו לזמן הקרוב לרדת ולהרחיב את הנגישות והזמינות של נבחרי הציבור לטובת האזרח בכל הרשויות המקומיות בהם מכהנים חברים מטעם תנועת ש"ס".

חוסר בהישגים? היחיד שלא הגיב. ח"כ אורי מקלב (מרים אלסטר, פלאש 90)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר