עוד מאות שקלים לחשבון

מכה חדשה למתחתנים: אולמות שמחה דורשים תשלום אקו"ם

לא רק אולמות היוקרה: אולמות שמחה ממוצעים במגזר החרדי החלו לדרוש מהחוגגים תשלום עבור אקו"ם. מנגד, יוצרים קוראים לשינוי בחישוב התמלוגים. אקו"ם: רוב האולמות עברו על החוק (מוזיקה)

חיים אבני | כיכר השבת |
אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: מאיר אלפסי)

המכה החדשה של בעלי השמחה: אם הוצאות החתונה הכבדות בפני עצמן לא הספיקו, אולמות אירועים במגזר החרדי החלו לאחרונה לדרוש מבעלי השמחות תשלום נוסף, לטענתם עבור ארגון אקו"ם, האחראי על תמלוגים ליוצרים בישראל. אקו"ם, יצויין, דורש מבעלי האולמות סכום של 250 ש"ח עבור כל אירוע שמתקיים באולם, אולם בחלק מהאולמות התשלום עבור אקו"ם אותו נדרשים החוגגים לשלם הינו גבוה יותר.

מ', שחיתן את בנו לפני מספר שבועות באולמי "ארמונות חן" בבני ברק, מספר ל"כיכר השבת" כי יומיים לפני החתונה, בעת שהיה עסוק בהכנות האחרונות לפני חתונת בנו, הוא קיבל שיחת טלפון מהאולם בה הוסבר לו כי הוא ייאלץ להוסיף לתשלום עוד 390 ש"ח עבור ארגון אקו"ם.

מ. אומר ל"כיכר השבת" כי הופתע לקבל את הדרישה לתוספת התשלום עבור ארגון עליו לא שמע מעולם. בשיחה עם האולם הוסבר לו כי התשלום מיועד עבור תשלום תמלוגים ליוצרי השירים החרדיים שחתומים על הסכמים עם אקו"ם. מ. אומר כי ביקש לקבל את שמות האמנים החתומים על ההסכם על מנת שיוכל לבקש מהתזמורת שלא לשיר את השירים של היוצרים הללו, ולטענתו נאמר לו כי הוא זה שצריך לשלוח את רשימת השירים לאישור.

מבדיקה שערכנו עולה כי מספר יוצרים, מהבולטים בזמר החסידי והמזרחי, אכן חתומים על הסכמים עם אקו"ם. בין האמנים החתומים על הסכמי תמלוגים ניתן למצוא את יוסי גרין, מגדולי המלחינים בזמר החסידי, איצי וולדנר שמספר שירים שהלחין הפכו ללהיטי חתונות וכן הזמר והיוצר ישי לפידות.

"כיכר השבת" פנה הימים האחרונים לנציגי אולמות שמחות חרדיים בירושלים ובבני ברק, רובם לא ידעו כלל על קיומו של ארגון אקו"ם. עם זאת, חלק מבעלי האולמות אישרו ל"כיכר השבת" כי בחודשים האחרונים החל הארגון לגבות כספים עבור חתונות ושמחות, במקביל לתביעות ענק נגד האולמות על כך שלא שילמו במהלך השנים האחרונות את התמלוגים.

יוסף כהן, מנכ"ל ארגון "חסדי נעמי" שאחראית על אולמות "ארמונות חן", אומר בשיחה עם "כיכר השבת" כי בחודשים האחרונים הגיש אקו"ם תביעה משמעותית נגד האולם בטענה שלא שילם עבור השירים שהושמעו בחתונות שנערכו באולם.

לדברי כהן, מדובר בשערורייה: "מדובר בארגון שמצויד בעורכי הדין מהטובים בארץ ומשמש כמונופול בתחום, הם מגיעים לכל בעלי האולמות החרדיים לאחרונה עם תביעות ענק. במקום שיגבו את התמלוגים מהתזמורות כפי שמחייב החוק, הם לא רוצים לרדוף אחרי כל בעלי התזמורות, אז הם החליטו לקצר את הדרך ולתבוע אותנו במאות אלפי שקלים. למה אנחנו צריכים לשלם את התשלומים של הזמרים?" אומר כהן.

יוצרים עימם שוחחנו מעלים טענות גם על הליך קבלת התמלוגים. לטענתם, חלוקת התמלוגים עבור השירים בחתונות לא מתקרבת לקשר בין מספר ההשמעות לתמלוגים שמתקבלים בפועל: "בעוד בתחנות הרדיו השירים מנוטרים והיוצרים זוכים לתמלוגים לפי השמעות, בחתונות החרדיות החלוקה מבוצעת באופן סטטיסטי. המצב בשטח הוא שישנם מספר יוצרים שיצרו להיטי חתונות, ואחרים ששיריהם לא מושמעים בחתונות כמעט. למעשה, התשלום מחולק לפי מספר השירים".

"ניקח למשל את השיר 'ואפילו בהסתרה', שאין חתונה חרדית בה השיר לא הושמע" ממשיך אחד היוצרים להסביר, "זה לא בא לידי ביטוי בתמלוגים. מכיוון שהיוצר חדש בתחום ולא רשם מספר רב של שירים, הוא לא יזכה לתמלוגים שקרובים אפילו לכמות ההשמעות. אותו הדבר לגבי להיטי חתונות אחרים".

הזמר והיוצר ישי לפידות אומר ל"כיכר השבת" כי לדעתו יש מקום לשינוי המצב: "אני אמנם חושב שזה מבורך שאקו"ם החלה לגבות את התמלוגים מהחתונות החרדיות, אנחנו עובדים על היצירות וזכותנו החוקית לקבל את התמלוגים", הוא מוסיף כי "האופן בו מחושבים התמלוגים לחתונות החרדיות אכן לוקה בחסר ויש מקום לשפרו".

ארגון אקו"ם הוא הארגון האחראי לגבות את התמלוגים עבור האמנים. בשנים האחרונות החל הארגון לגבות תשלומים גם עבור חתונות במגזר החרדי. עד לאחרונה, לפי מידע שהגיע ל"כיכר השבת", התמקדו בארגון בגבייה מאולמות השמחה היוקרתיים בלבד במגזר החרדי כמו גם מאולמות אירועים במגזר הכללי בלבד.

מארגון אקו"ם נמסר בתגובה:

"מתחילת שנת 2007, אקו"ם גובה תמלוגים בגין השמעת מוסיקה מוגנת באירועים משפחתיים (חתונה, בר/ת מצווה, ברית/ה וכו), בשיטה של רישיון עבור כל אירוע. על פי חוק זכות יוצרים, בעל המקום לא רשאי להשמיע ו/או להרשות לאחר להשמיע מוסיקה מבלי שהוצג בפניו רישיון תקף מאקו"ם".

"בשנים האחרונות פנינו גם אל אולמות במגזר הדתי / חרדי ואף קיבלנו פסקי הלכה חד משמעיים בנושא מפוסקי הדור: כבוד מרן הגאון הרב עובדיה יוסף זצ"ל וכבוד מרן הרב יוסף שלום אלישיב זצ"ל. (נפסק כי גם מבחינה הלכתית צריך לשלם ולהסדיר רישיון אחרת זה ייחשב גזל)".

"משלא קיבלנו התייחסות מחלק מבעלי האולמות, נאלצנו לפנות לבתי המשפט על מנת לאכוף את זכויות היוצרים החברים באקו"ם. כך בדומה לשאר האולמות וגני האירועים במדינת ישראל, בעלי האולמות התחילו לבקש רישיון בגין האירועים שמתקיימים בחצרם".

"צריך לקחת בחשבון שאירוע שמחה לא יכול להתקיים ללא מוסיקה. כל יצירה (שיר) נוצרת בעמל רב של מספר יוצרים, והיצירה היא קניינם של היוצרים כמו כל נכס אחר. מן הראוי וההגינות שהיוצרים יקבלו תמלוגים בגין יצירותיהם שמושמעות בפומבי בכלל ובאירועי שמחה בפרט".

"ראשית נזכיר כי אקו"ם מייצגת ומנהלת את זכויות היוצרים, כלומר, מי שכתב / עיבד ו/או הלחין את היצירה.
ככלל, אקו"ם משקיעה משאבים רבים בשאיפה לחלק התמלוגים באופן מדויק ביותר לכלל היוצרים. בדומה לשאר המגזרים, גם במגזר זה, אקו"ם מעסיקה מומחים בתחום הזמר דתי/ חרדי וחסידי לשם חלוקה מדויקת והוגנת ליוצרים".

"בשנים האחרונות רוב בעלי האולמות במגזר זה, לא קיימו את הוראות החוק ולא פעלו להסדרת רישיונות, לכן הסכומים שחולקו ליוצרים לא שיקפו את היקף השימוש ביצירותיהם".

"חשוב לציין שבמידה ויש מחלוקת לגבי היקף השימוש ביצירות, קיים באקו"ם מנגנון ערעורים שעומד לרשותם של כלל היוצרים. כל ערעור שכזה נבדק לעומק הן על ידי אקו"ם והן על ידי המומחים בתחום זה. בשורה התחתונה, כל הכספים שנגבים על ידי אקו"ם מחלוקים ליוצרים ובהתאם להיקף השימוש וכן היקף הגבייה".

"לסיכום, עלות הרישיון לאירוע משפחתי בודד הינו 215 ₪ + מע"מ (251.50 ₪ כולל מע"מ). אקו"ם פועלת לקידום היוצרים ויצירותיהם ומעניקה שירותים נרחבים לכלל היוצרים שזו פרנסתם היחידה".

"תחשבו, במהלך אירוע אחד כמה שירים מושמעים, כמה יוצרים עמלו בעמל רב כדי ליצור היצירה והכי חשוב, מה היינו עושים בלי השירים הנהדרים שמלווים אותנו לאורך כל חיינו" נמסר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר