"שניים אוחזים" באיטלקית

נשיא איטליה קיבל מסכת ראש השנה מתורגמת • צפו

בטקס מרשים שהתקיים באקדמיה הגבוהה למדעים ברומא, הגיש רבה של רומא, הרב שמואל די סיניי, את כרך המסכת הראשונה, ראש השנה, שתורגמה לאיטלקית, לנשיא איטליה • צפו (חרדים)

(צילומים באדיבות: melonifoto)

בטקס מרשים שהתקיים באקדמיה הגבוהה למדעים ברומא, הגיש רבה של רומא וסגן נשיא 'ועידת רבני אירופה', הרב שמואל די סיניי, את כרך המסכת הראשונה, ראש השנה, שתורגמה לאיטלקית, לנשיא איטליה סרג'ו מטרלה.

"תרומת יהודי איטליה לתלמוד הבבלי הייתה גדולה לאורך ההיסטוריה", אמר הרב די סיניי, "כולנו מכירים את ספר 'הערוך' שנכתב ע"י רבי נתן בן יחיאל מרומי לפני כ-1000 שנה וציוני 'מסורת הש"ס', 'תורה אור' ו'עין משפט נר מצוה' על הש"ס שנכתבו ע"י רבי יהושע בועז, בעל הפירוש הנודע 'שלטי הגיבורים' על הרי"ף, והנלמדים כיום ע"י קהילות ישראל בעולם כולו".

"גדולי תבל שהתגוררו לא הרחק מהמקום בו אנו משיקים את הכרך הראשון של הש"ס הבבלי שתורגם לאיטלקית. עלינו גם לזכור כי התלמוד הבבלי הראשון הודפס באיטליה וכי במעבר חד, לא הרחק מכאן גם התקיימה הטרגדיה הנוראה של שריפת התלמוד ולא מכבר הצבנו שם שלט הנצחה ע"י הממשלה. אנו ההוכחה כי נצח ישראל יכון לעולם", הוסיף הרב בהתרגשות.

בטקס השתתפו יושב ראש הסנאט פייטרו גראסו. שרת החינוך של איטליה, סטיפניא גיאניני. נשיא האקדמיה, אישי ממשל. ראשי הקהילה ובית המדרש לרבנים, השותפים לפרויקט הענק, ומדענים בכירים.

בהקדמה לתרגום הבבלי כתב נשיא 'ועידת רבני אירופה' הגאון רבי פנחס גולדשמידט כי "התלמוד היה נחלת כל העם כל אחד לפי דרגתו. תלמידי חכמים ומורי הוראה הגו בו יומם ולילה וחידשו בו תילי תילים של הלכות וחידושים וארון הספר היהודי מלא באלפי ספרים של פירושים ופירושי פירושים על התלמוד. אבל גם הפועל הפשוט והסוחר אשר עבדו לפרנסתם מצאו לעצמם זמן בכל יום בבוקר ובערב להקדיש ללימוד התלמוד עם מנגינה מיוחדת לבדם או בחברותא עם בנים ונכדים. זהו יומא טבא לרבנן ולתלמידיהון וליהדות העולם. עלינו לשבח את רבה של רומא על היוזמה האדירה ולברך; ברוך הטוב והמטיב".

פרויקט תרגום התלמוד לאיטלקית החל לפני כשש שנים ביוזמת 'בית המדרש לרבנים באיטליה' שע"י 'איחוד הקהילות האיטלקיות' שבנשיאותו של הרב שמואל די סיניי. הפרויקט הענק ממומן ע"י משרד החינוך האיטלקי.

התרגום נערך ע"י בני תורה שלמדו בישיבות בישראל ובארה"ב במסגרת 'בית המדרש לרבנים באיטליה', בפיקוח ובהנהגת, נשיא איחוד הקהילות ובית המדרש, הרב די סייני.

ובתוך כך, השבוע התקיימה אפיית המצות המסורתית בקהילה היהודית ברומא. "מרבית המצות ליהודי איטליה מיובאות מישראל אולם יש המבקשים להשתתף ב'חבורה' לאפיית מצות שמורה עבודת יד ואפיית מצת העירוב המוצבת בבית הכנסת הגדול בשלמותה כמסורת יהודי רומא שנים רבות, ואנו מקיימים את האפייה הזו למהדרין מן המהדרין מידי שנה", אומר הרב די סיניי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר