חבר הקבינט במסר מאיים

דרעי: "לא נשב בחיבוק ידיים לנוכח התגרותו של החמאס"

חבר הקבינט יו"ר ש"ס דרעי, מאיים כי ישראל לא תשב בחיבוק ידיים מול התגרות החמאס, תוקף את השרים שמשמיעים ביקורת בתקשורת ומבטיח לא לתקוף את המשטרה על החקירה (חדשות)

דרעי (צילום: פלאש 90)

יו"ר ש"ס השר אריה דרעי, חבר הקבינט המדיני ביטחוני, מצוי בימים לא פשוטים, מחד מתנהלת נגדו חקירה במשטרה כשהוא עצמו טרם נחקר ומאידך עליו המשיך בשגרה, הן של ש"ס והן של משרדי הממשלה בראשם הוא עומד.

בראיון חג ליצחק קקון וחיים טריקי בביטאון ש"ס "יום ליום", מתייחס דרעי לאיום המנהרות ומאיים כי אם האיום יגבר, ישראל תאלץ לפעול.

"ראשית ויסוד לכל הוא אם ה' לא ישמור עיר שווא שקד שומר. אני חייב לומר שכוחות הביטחון עושים את עבודתם נאמנה. לא חוסכים כל גרם של מאמץ מתחת ידיהם כדי לשמור על ביטחונם של אזרחי ישראל. אין גבול להשקעה, לכסף ולריכוז הכוחות והמוחות שמערכת הביטחון משקיעה בחיסול התופעה, וצריך לומר בכנות שאף מדינה בעולם לא מצאה פתרון למנהרות", אומר דרעי.

"ועם זה אנחנו מודים לבורא עולם שחשפנו את המנהרה הזו, וקודם לכן נחשפו מנהרות נוספות, ועל אויבינו לדעת שאנו יודעים להתמודד עם כל איום, ואל להם לנסות אותנו", מבהיר דרעי. "עד היום הם מלקטים את השברים מצוק איתן, ואנחנו רק יצאנו מכך מחוזקים. אדרבה, יש לנו היום הרבה יותר אמצעים, ואני לא רוצה לפרט, אך אנו לא מעוניינים בהסלמה. עם זאת, לא נוכל לשבת בחיבוק ידיים לנוכח התגרותו של החמאס".

לדבריו: "מדינת ישראל נוהגת במידת הרחמים ומעבירה לחמאס למעלה מאלף משאיות מדי יום. עזה אינה בסגר. בברזל ובחשמל שאנו מעבירים להם הם משתמשים נגדנו, ולמרות זאת אנחנו לא רוצים להעניש את כל האוכלוסייה, אבל אם לא תהיה לנו ברירה ונגיע למסקנה שהאיום רק הולך וגובר, לא נוכל להחריש. כי כל המרחם על האכזרים סופו שיתאכזר על הרחמנים".

- בעניינים ביטחוניים אתה מתייעץ עם מועצת חכמי התורה, כפי שהיית מתייעץ עם מרן זצוק"ל בשעתו?

"אני בהחלט מקיים שיחות עם גדולי התורה, מרן ראש הישיבה שליט"א ומורינו הגר"ש בעדני וכן שאר חברי מועצת החכמים, ומעדכן אותם גם במצב הביטחוני, מכיוון שחשוב מאוד שיעמדו בתפילה על כלל ישראל, משום שהם חשים אחריות לכלל ולפרט, ותפילת צדיקים עושה פירות, וכל הנוטל עצה מן הזקנים אינו נכשל".

- אנחנו שומעים התבטאויות חריפות של שרים מסוימים, על פעולה צבאית נחרצת כנגד החמאס, אתה לא חושש מהקצנה של חלק מהחברים בקבינט?

"אני בדעה שברגע שאתה חבר בקבינט ויש לך מה לומר, אמור זאת אך ורק בישיבות הקבינט. גם אם יש לך ביקורת חריפה במיוחד, השמע אותה בתוך החדר ולא בכלי התקשורת. הקבינט הוא צומת רגישות מרכזי שבו מתקבלות הכרעות כבדות משקל, ולכן כל ביקורת פומבית נגד החלטות הממשלה, וכל שכן נגד מערכת הביטחון, היא ביקורת פסולה בעיני. זה מחליש את מערכת הביטחון.

דרעי בסיור בצפון (צילום: יעקב כהן, פלאש 90)

"צה"ל, השב"כ וכל זרועות הביטחון עושים עבודה יוצאת מן הכלל למען ביטחונם של אזרחי ישראל, ויש להם הרבה מאוד הצלחות וסיעתא דשמיא. המגמה הזו והתחרות מי אמיץ יותר מבין החברים, הם לא אחראיים, ולכן אני ממעט לדבר בנושאים הללו. אני משתדל לתת גיבוי מלא למערכת הביטחון, גם בתוך ישיבות הקבינט. גם לי לעתים יש ביקורת, אבל היא ביקורת בונה וחיובית, ואשמיע אותה בחדר סגור.

"אנחנו לא ימין ולא שמאל, ולא מחויבים לאמירות כאלו או אחרות, אני אומר את מה שצריך לומר ואת אשר מנחים אותי רבותיי. מה שעומד לנגד עיני זה פיקוח נפש, להיות מתון, לשקול כל החלטה בכובד ראש, כך קיבלנו מרבותינו כל השנים. הקבינט זה כמו סנהדרין, דיני נפשות של ממש, אחריות אדירה רובצת על כתפינו. לפני כל החלטה חייבים לשקול היטב את ההשלכות הנובעות ממנה, לטווח הקצר ועל אחת כמה וכמה לטווח הארוך, שזו לא התגרות מיותרת. צריך לדעת להתגבר על הרגש ולקבל את ההחלטה הנכונה והנבונה ביותר. לא כל דבר מתחיל ונגמר בפוליטיקה.

"האתגרים וההתמודדויות מול גל הטרור האחרון יעידו על כך. אתה לא יכול לצאת למערכה ולגרור את כל האוכלוסייה אליה. בתוככי מדינת ישראל חיים ציבור גדול מאוד של ערבים, שרבים מהם מוסלמים. הם מזדהים עם העם הפלסטיני, אי אפשר להתעלם וכל שכן למנוע את זה ולהפריד ביניהם.

"ועם זאת, אחוז קטן מאוד של ערביי ישראל היה שותף לגל הטרור. רוב ככל האוכלוסייה הערבית שומרת על חיים סדירים, אין הפרות סדר, אין התפרעויות גם בתוככי יהודה ושומרון, זו לא האינתיפאדה הקשה שהיינו רגילים אליה. נכון שאנחנו מתמודדים עם דברים קשים, אבל יחסית לטרור המשתולל בשאר מדינות העולם, מצבנו ב"ה טוב. וזאת הודות למדיניות שקולה ומושכלת, מחושבת היטב, אחראית ונבונה. מחד יד קשה כנגד המפגעים עצמם, וכמעט אף אחד מהם לא יוצא בחיים, ומאידך נחישות במאבק בטרור, אך מבלי לשבש את חיי האוכלוסייה הפלסטינית שיוצאת לעבוד בישראל.

"ודרך ההתמודדות הזו מוכיחה את עצמה. בצפון, בדרום ובמרכז הארץ. רק השבוע קיימה הממשלה את ישיבתה השבועית ברמת הגולן לא כל חשש, כשפסע מפריד בין הגולן לבין זירת הקרבות בסוריה. וכך גם ב"ה בכל הגבולות בלבנון, בירדן, במצרים ובדרום אנו זוכים לשקט של ממש. הודו לה' כי טוב. לכן, הייתי אומר לכל המבקרים ולאלו שמדברים על התמוטטות ורפיסות בהחלטות הממשלה, שזב נובע מתסכול ופחות הבנה למצב הקיים".

כך השמיד צה"ל את מנהרת הטרור של חמאס (צילום: דובר צה"ל)

באשר לחקירה המתנהלת נגדו, אומר דרעי: "אני מודה לחברי חברי הכנסת, לנציגים, לפעילים היקרים, לציבור כולו, שמחזקים את ידי יום יום שעה שעה, אין ספק בכך שזה מה שנותן לי את הכוח להמשיך, וזה גם מחייב. כשאתה רואה את מרן ראש הישיבה שליט"א, את מועצת חכמי התורה ואת גדולי ישראל, כמה הם מחזקים וכמה הם מעודדים, כשאתה רואה את הנציגים ואת השטח, אתה מבין שיש לך שליחות ויש לך אחריות, ואין לי ספק שהכול זה לטובה. גם כשיש קשיים כאלו ואחרים עם כל ההסתר פנים, בסופו של דבר אנחנו כיהודים מאמינים בני מאמינים מבינים שהכול הוא מלמעלה.

"אני שב ואומר, הדבר היחיד שמחזק אותי בעת הזו, זה מבחן התוצאה. גודל ההישגים והתוצאות, אם זה לדאוג לשכרם של עשרות מורים בעלי משפחות שהם בשר מבשרנו, ואם זה לכנס את ראשי הרשויות החרדיות ולפעול יחד למחוק את האפליה.

"אני רוצה לומר דבר אחד ברור: גם במקרה שחלילה הסיפור הזה יימשך, ואפילו במקרה שיודיעו שאין כלום וסוגרים את התיק, לא אבוא כלל בטענות למשטרה ולפרקליטות. הם עשו את עבודתם והיה עליהם לבדוק את הטעון בדיקה".

על המצב ברשת החינוך של ש"ס, אומר דרעי כי "אין פתרונות של שחור ולבן. יש ראשי רשויות אוהדים יותר ויש אוהדים פחות ואפילו נלחמים. ככלל, רשת החינוך כיום ב"ה עלתה על דרך המלך. נעשית שם עבודה יוצאת מן הכלל על ידי הרב חיים ביטון, היא יותר מוערכת, יותר ממוקדת, אחראית ועניינית".

על קבלת ההחלטות בממשלה, אומר דרעי: "אני כל הזמן אומר: הממשלה הזו היא הבית שלנו. אדם שיש לו בעיות בתוך הבית, אינו מאיים לפרק את הבית, הוא פותר את הבעיות בתוך הבית עצמו. הממשלה הזו היא הבית שלנו, אין טובה יותר ממנה. אין חלופה אחרת. אנחנו ונתניהו באותה ספינה, נצטרך לשבת ולחפש דרכים וליצור רעיונות כדי להתמודד עם הבעיה. כך גם בנושא הכותל, הגיור והגיוס, כולנו בממשלה מסכימים זה עם זה, אך מנסים למצוא את שביל הזהב כדי לעמוד בכל הדרישות החוקתיות, ובאתגרים השונים העומדים מולנו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר