"גזר דין מוות למפעל החסד"

בחורי הישיבות הופתעו: חשבונות בנק של הת"תים יעוקלו

חשבונות הבנק של עשרות ת"תים (תומכי תורה) בישיבות בסכנת סגירה מיידית וסכנת עיקול מרחפת על הכסף בשל 'גזירת הגמ"חים' • ראשי הת"תים מנסים לגייס את עזרת הח"כים החרדים (חדשות)

חיים אבני | כיכר השבת |
בחורי ישיבה עמלים בתורה (צילום: יעקב כהן - פלאש 90)

חשיפה: בימים האחרונים עשרות בחורי ישיבה המנהלים חשבונות בנק עבור ארגוני הת"תים (תומכי תורה) הישיבתיים, קיבלו הודעות מהבנקים כי עליהם לסגור את חשבונות הבנק בתוך שלושה ימים, ובמידה ולא יעשו כן - חשבונות הבנק יעוקלו ולא תתאפשר פעילות בחשבון, כמו גם משיכת כספים מהחשבונות.

מדובר בעשרות חשבונות בנק שנפתחו על שם הת"תים השונים שעל פי הערכות גורמים המעורים בפרטים, מגלגלים מיליוני שקלים בשנה, המיועדים עבור בחורים הנזקקים לסיוע כספי. החשבונות שמוגדרים כחשבונות "גמ"ח" ולא רשומים כעמותה, סובלים מרפורמת הגמ"חים שהנהיג לאחרונה בנק ישראל במטרה למיגור ה'הון השחור' במגזר החרדי.

אלא שבניגוד לגמ"חים שזכו לסיוע מחברי הכנסת החרדים, בחורי הישיבה הצעירים שמנהלים את מפעלי החסד בישיבות ברחבי הארץ, לא היו מודעים כלל לעובדה כי על פעילותם מרחפת חרב הסגירה של בנק ישראל, וכעת הם מתקשים לגייס למאבקם את נציגי הציבור החרדי בכנסת שנלחמו עבור הגמ"חים.

המכתב שקיבלו ראשי הת"תים

"בת"ת שלנו ישנם שלושה בחורים שמנהלים אותו וניתן למשוך כסף רק במידה ויש שתי חתימות, בכל שבוע אני נפגש עם רב מוכר ומכובד שעובד בישיבה על מנת להעביר לו דיווח מדיוק על ההוצאות ועל מנת לאשר תמיכות", מסביר מנהל ת"ת בישיבה גדולה בירושלים בשיחה עם 'כיכר השבת'.

מנהל הת"ת אומר כי "מדובר בגזר דין מוות עבור כל מפעלי החסד הללו, אנחנו מסייעים כל הזמן לבחורים במצוקה ואנחנו לא יכולים להתנהל כעמותה". לדבריו, "מגיעים אלינו כל הזמן בחורים למשל דקות לפני שהם יוצאים לפגישת שידוכים וצריך לתת להם כמה עשרות שקלים, בעמותה זה דורש אישור של הוועד המנהל, אנחנו לא יכולים לעבוד ככה".

את ההודעות קיבלו מנהלי הת"תים והגמ"חים הישיבתיים בשבועות האחרונים, בהודעות נכתב כי עליהם להסדיר את מעמדם כעמותה בתוך שלושים יום, בהתאם להנחיות בנק ישראל. אלא שבימים האחרונים קיבלו מנהלי הת"תים הודעות ממנהלי הבנק כי במידה ולא יסגרו את החשבון בתוך שלושה ימים, הוא יעוקל ולא יוכלו למשוך כספים משם.

הפנייה לח"כ משה גפני

מנהלי הת"תים שמגייסים יחד מיליוני שקלים בשנה כבר מתמודדים מול הנחיות ותיקות יותר של בנק ישראל שהגביל את הפעילות למגבלה של עד 50,000 שקלים בחשבון בנק. כיום, מנהלים הת"תים חשבונות מורכבים כשמרבית הכסף משמש כגמ"ח לאברכים על מנת שיוכלו לעקוף את המגבלה, אך מנהלי הת"תים מדגישים כי הם לא יוכלו להסתדר כלל ללא חשבון בנק.

"אנחנו לא יכולים להחזיק את כל הכסף הזה בשחור, במזומן, זה גם מוריד את רמת הפיקוח על הכסף", הם טוענים.

בימים האחרונים התאגדו ראשי הת"תים של הישיבות הגדולות בירושלים, ביניהם מנהלי הת"תים של ישיבת חברון, ישיבות נתיבות חכמה (וולפסון), ישיבת באר התורה (גיל), ישיבת קול תורה, ישיבת חכמת שלמה (נויבירט) וישיבת איתרי.

מנהלי הת"תים פנו לחבר הכנסת משה גפני שנכנס לעובי הקורה ובשעות האחרונות אף ביצע שיחות טלפון אישיות עם מנהלי סניפי בנק בירושלים בטענה כי הצעד שנקטו אינו חוקי, אך לא ברור עדיין כמה הצעד הזה יפתור את המצוקה שכן נדרשת פעילות מול בנק ישראל ולא מול סניפי הבנקים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר