תפקיד המחנכים והגננות

משנתו החינוכית של הגאון רבי גרשון אדלשטיין לחינוך הבנים

הגאון רבי גרשון אדלשטיין, מסר במהלך שיחה בישיבת פוניבז', דברי הדרכה נוקבים הנוגעים לחינוך הבנים. "תפקיד המחנכים והגננות להשריש אמונה, מעשי אבות ושכר ועונש" (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
הגאון רבי גרשון אדלשטיין (צילום: בעריש פילמר)

בשיחה מיוחדת שנשא הגאון רבי גרשון אדלשטיין, בישיבת פוניבז', מסר דברי הדרכה נוקבים הנוגעים לחינוך הבנים, ומלמדים את דרכי החינוך הנדרשים מהמחנכים ומהגננות.

"כיכר השבת" מגיש את עיקרי משנתו החינוכית של ראש הישיבה:

בדבריו אמר הגרי"ג אדלשטיין כי "כל גננת בגן ילדים, מלבד החסד שהיא עושה בזה, ששומרת ומשגיחה על הילדים, וזה חסד עם ההורים, וגם עם הילדים שיהיו שמורים, בנוסף לזה הרי גם אומרים עם הילדים בגן מודה אני, ופסוקי שמע ישראל, וברכת המזון, ומדברים איתם על ענייני האמונה, וזה זיכוי הרבים באמונה.

"ובאמת זה מה שצריך שידברו עם הילדים בגן על אמונה, ועל בריאת העולם, שיש בורא עולם, והעולם נברא בששה ימים, השמש נבראה והירח נבראה, וכל ענייני האמונה, להשריש בילדים אמונה! וכך באמת עושים בגני הילדים של החרדים לדבר השם, שמחנכים את הילדים לאמונה, ומכניסים בהם הרבה אמונה, זהו זיכוי הרבים שעושים בגן ילדים, וגם זיכוי הרבים שכל אחד עושה בביתו.

"קל וחומר מי שהוא מלמד בחיידר, שמלמד את הילדים דברי תורה ממש, ומחנך אותם לתורה ולאמונה, וכן מחנכת ומורה ב'בית יעקב', ודאי שיש בזה זיכוי הרבים גדול מאד".

"והנה כשנולד ילד ומתחיל לדבר, מיד מלמדים אותו לומר תורה ציווה לנו משה, ופסוק ראשון של קריאת שמע וכן מלמדים אותו לומר 'מודה אני' ושאר דברי קדושה, אף על פי שהוא ילד קטן מאד, שרק התחיל לדבר, ועדיין אינו מבין פירוש המילים, רק יודע לבטא אותם בפיו, כבר מלמדים אותו שידע לומר בבוקר מודה אני, וילך לישון עם פסוקי שמע ישראל.

"נמצא שכל ילד שנולד ומתחיל לדבר, ההורים כבר מזכים אותו בתורה וברוחניות, שהם מחנכים אותו לומר מודה אני ושמע ישראל, שעל ידי זה גם כשיגדל, ידע שיש לו אמונה, כפי שהשרישו בו מילדותו, וזה שייך גם בגיל קטן מאד, לפני שיודע פירוש המילים, כשעדיין אינו בעל הבנה, כבר ההורים זוכים ומזכים אותו!.

"וזכורני מימי ילדותי, שתמיד דיברו עם הילדים על הגיהינום, שיש שכר ועונש, דיברו על זה גם עם הילדים הקטנים, כשילד התחיל להבין משהו, מיד כבר ידע שיש גן עדן ויש גיהינום, יש מצוות ויש עבירות, על מצוה יש גן עדן, ועל עבירה יש גיהינום, ואפילו היו ממחישים את הגיהינום, וזה לא גרם לעצבות ולהחזיק עצמו כרשע, מפני שלימדו והמחישו גם את גודל שכר התורה והמצוות, שמידה טובה מרובה ממידת פורענות, ולכן ידיעת העונשים רק הוסיפה יראת שמים ולא גרמה לעצבות, נמצא שכל אחד ואחד הרי הוא 'מזכה הרבים' בביתו, באמצעות החינוך שהוא נותן בבית".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר