המלחמה על החירות

המאבק בפגיעות ובהתמכרויות: "מרגישים פתיחות גדולה יותר בקהילה"

חג החירות כשמו כן הוא - חירות מהעבדות גם להתמכרויות. ראיון חג מיוחד עם האיש שחרט על דגלו את המאבק בהתמכרויות ופגיעות חמורות בתוך הקהילה החרדית (חרדים)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
לוחם, צבי גלוק מנכ"ל עמודים (צילום: יח"צ)

נושא המאבק בפגיעות חמורות עלה בשנים האחרונות למודעות הציבורית, אך עדיין רחוק ממצב אופטימלי, במיוחד בקהילה החרדית שנושאים אלו בעייתיים במיוחד עבורה. אחד מנושאי הדגל לקידום הנושא החשוב הוא צבי גלוק מארה"ב, מנכ"ל ארגון 'עמודים', שחרט על דגלו את המאבק בהתמכרויות ובפגיעות חמורות בקהילה, איתו ערכנו ראיון מיוחד בו הוא מספר על הפעילות המאתגרת.

"אנו נאבקים לעורר את נושא הפגיעות בשתי דרכים, האחת על ידי תמיכה בנפגעים כדי לתת להם צ'אנס אמיתי להחלים מהפגיעה הקשה. אנו נותנים להם מערך עוטף ומסייעים להם קודם כל בשיחה עם כל הגורמים הקשורים, החל מהמשפחה, רב הקהילה וכל גורם אחר שיכול לסייע הן מהבחינה המקצועית והן האישית, עוזרים להם למצוא פסיכולוג שמתאים להם ופשוט מקלים עליהם את הדרך לטיפול יעיל", מסביר גלוק בהתלהבות רבה.

לדבריו, פעמים רבות הנפגעים מעוניינים לקבל טיפול ולהחלים מהפגיעה, אך הקושי שלדבר ולספר לכולם על העניין והצורך לחפש מטפל מתאים מקשה עליהם ומונע מהם לעשות את הצעד שיסייע להם כל כך.

"החלק השני בפעילות שלנו היא העלאת המודעות לנושאים האלו שקשורים אחד לשני באופן מעניין, הרבה מאלו שמכורים לדברים שונים, הם גם קרבנות פגיעה חמורה, שככל הנראה היא גם חלק מהגורמים לבעיית ההתמכרויות. אנו מפרסמים סרטוני יוטיוב קצרים שעוסקים בנושאים אלו ומעוררים את המודעות. קיבלנו אלפי פניות מהסרטון האחרון שלנו וזה היה פשוט מפתיע ומרגש", מספר גלוק.

הסרטון האחרון עם הראפר דיסקרייב שהביא אלפי תגובות

'עמודים' האתגר ה"ישראלי"

לאחרונה החל הארגון לפעול גם בישראל, "אחרי הסרטון האחרון קיבלנו כ-50 פניות מתלמידים אמריקאים שלומדים בישראל. כידוע, אחוז גדול מהפוגעים הם מהמשפחה הקרובה, כך שדווקא התלמידים שלראשונה מרוחקים מביתם ומשפחתם הרגישו שהם מסוגלים לפתוח את הפצעים ולספר לראשונה על מה שעברו. הבנו שיש צורך לפתוח שלוחה בישראל שתטפל בהם, מדובר בכאלה שאין להם קופ"ח בישראל ויש צורך לסייע להם בכל התהליך", אומר גלוק.

לצורך ההתמודדות עם האתגר ה"ישראלי" הוקם ארגון 'עמודים בקהילות' בהנהגתו ובפיקוחו של הגר"ב סולובייצ'יק לשורותיו גויסו אנשי מקצוע שונים. "רוב השיחות הם באנגלית אך תנאי סף לקבלה היה גם היכולת שלהם לדבר עברית מצוינת כדי לתת מענה במקרה וישראלי יתקשר ויצטרך את עזרתנו", מוסיף גלוק.

הצוות הישראלי של עמודים עם גלוק

בכמה פניות מדובר? המספרים גבוהים למדיי, "מתחילת הקמת הארגון בשנת 2014 טיפלנו במעל ל-4000 מקרים קשים. רק בשנה האחרונה 2017 הגיעו אלינו לא פחות מ-1700 מקרים כיוון שהמודעות הולכת וגדלה ורבים יותר מוכנים לפתוח את סודות העבר האפלים".

לא כל פנייה מגיעה לכלל טיפול, פעמים רבות המתקשר רק רוצה להרגיש שיש לו מקום בו הוא יכול לספר גם אם בעילום שם. "אנחנו נותנים למתקשרים את האפשרות לבחור בשם בדוי בו יזדהו ויופנו לאחד מאנשי המקצוע שלנו, גם אם הם לא מוכנים כרגע להגיע לשלב הטיפול ורק רוצים לשוחח ולספר לראשונה על מה שחוו כילדים.

רוצים לשנות

בעיקרון הארגון מסייע בעיקר בהקשבה והפנייה לטיפול מקצועי, אך לא רק. "אם למשהו אין קופ"ח אנחנו עוזרים לו להשיג את הכסף, אך רוב האנשים רק צריכים את ההדרכה, חלקם לא יודעים למי לפנות וכיצד בכלל להתחיל תהליך כזה", מסביר גלוק.

לדבריו, בישראל הטיפול בהתמכרויות זקוק לשינוי ולקידום משמעותי, כיוון שהגישה היא שמדובר במשהו שנוגע לתחום הנפש וממילא מגיע לטיפול הרווחה ולא לבעיה בריאותית המטופלת על ידי קופות החולים, "בשונה מארה"ב שהתמכרות מוגדרת כבעיה רפואית וממילא נכנסת תחת הביטוח הרפואי, בישראל מתייחסים לזה כנושא של רווחה כך שהטיפול פעמים רבות נעשה רק באופן פרטי ומאד יקר". ב'עמודים' פועלים גם בתחום זה, כדי לנסות לשנות את הגישה של החוק הישראלי לנושא ההתמכרויות.

"הקהילה החרדית מתעוררת לנושא של הפגיעות וההתמכרויות והקשר ביניהם וכרגע כ-80% מהפניות אלינו מגיעות מהקהילה החרדית בארה"ב ובעולם ואנחנו רואים מידי שנה הרבה יותר פתיחות ומוכנות לשוחח על הנושא הכאוב ואנו מקווים שנוכל להתקדם כל העת כדי למגר את התופעה", מסיים גלוק.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר