´ברית הזוגיות´: עו"ד וינרוט יהיה הבורר

משבר קואליציוני סביב חוק ברית הזוגיות והגיור. אם לא ימצא נוסח מוסכם, מאיימות יהדות התורה וש"ס על שלימות הקואליציה. עו"ד וינרוט הוזעק

יוסי וייס | כיכר השבת |
המתווך. עו"ד ד"ר יעקב וינרוט (צ´ פלאש 90)

" זעזועי דת" בקואליציית נתניהו. מחלוקת עזה בין שני מרכיבי הקואליציה הגדולים (גדולים דייקא, שהרי יש קטנים הבכירים מהם), מטלטלת קשות את ספינת הממשלה, זו ששטה לה עד היום במים רגועים יחסית, למרות ניסיונות התקיפה מצידו של 'דג הזהב' ציפי לבני.

הבעיה של נתניהו הינה, כי הפעם הצרה היא אמיתית. אין כאן כעת משחקי כבוד על משרות ותארים - כאלו שניתן לפתור באמצעות יצירת עוד משרד (או שניים) ממשלתי. המדובר כאן על עיקרי המצע של המפלגות הניצות.

עיקרי הדת

על הפרק שני חוקים חשובים. מחלוקת בהם, עשויה להביא אף לנפילת ממשלות. המדובר בחוק ברית הזוגיות ובחוק הגיור.

אחרי שנראה היה בסוף השבוע שעבר כי ההסכמות אליהן הגיעו לכאורה הצדדים בתיווכו של הראשון לציון הגר"ש עמאר הביאו את הפתרון המקובל על הצדדים, באו אירועי היום והשיבו את כולם אל זירת האיגרוף.

המחלוקת הבסיסית בסוגיית ברית הזוגיות הייתה, אי ההסכמה הדתית והחרדית להצעת החוק של 'ישראל ביתנו', המאפשרת (לראשונה בארץ) נישואין אזרחיים לכל דיכפין.

הצעת הפשרה שנתקבלה הייתה, כי נישואין אזרחיים יותרו במתכונת מצומצמת יותר. היינו, מי שיורשה להינשא בנישואים הללו, יהיו גויים בלבד, כאלו שאינם יכולים להינשא באמצעות הרבנות.

גם בתחום הגיור נראה היה כי ישנם סיכומים המניחים את דעתם של שני הצדדים, באופן הגדרת סמכויות הגיור בארץ.

הפשרה התפוצצה

עד לסוף השבוע היה נראה, כי ההצעה שגובשה בין ש"ס לישראל ביתנו, פותרת את אי ההסכמות, והאמת והשלום אהבו.

אלא שכאן בדיוק נכנסה יהדות התורה לתמונה. זו טענה בתוקף, כי סיכום מאחורי גבה מנוגד להסכם הקואליציוני, וכי העלאת החוקים באופן הזה, תהיה מבחינתה הפרת ההסכם, על כל המשתמע מכך.

הבעיה בסוגיית חוק הגיור, היינו הסעיף המאפשר לכל רב עיר לערוך גיורים. המדובר בסעיף המוגדר על ידי הרבנים כ"פרצה חמורה" ומכאן ההתנגדות הרבה אליו.

בשלב כלשהוא הצטרפה אליה גם ש"ס ליהדות התורה, והתנגדה גם היא להסכמים המוצעים, כשמנגד מבהירה ישראל ביתנו, כי מבחינתה מדובר בייהרג ובל יעבור, בפרט לאחר שליברמן כבר התחייב בפני בוחריו, כשהצהיר בשבוע שעבר כי החוקים הללו הולכים לעבור בכנסת.

בינתיים הושג הסכם ביניים, כזה שיאפשר למתווכים למיניהם פסק זמן בכדי לנסות ולהביא את הצדדים לידי הסכמות. הפשרה הזו הושגה בפגישה דחופה אותה כינס מזכיר הממשלה צבי האוזר, עם שר הפנים אלי ישי, וחברי הכנסת משה גפני, דוד רותם וזאב אלקין.

הוועדה תדון

על פי הסכם הביניים, יובא חוק ברית הזוגיות ביום שלישי לדיון בוועדת החוקה של הכנסת, כמתוכנן. ואילו חוק הגיור יובא ביום שני לדיון בוועדת החוקה, אולם לדיון בלבד, הוועדה לא תקיים כל הצבעה בעניינו.

גם היום ימשכו המגעים בין הצדדים והשותפות הקואליציוניות הבכירות, כאשר מי שהוזעק לתווך בפרשה, הינו עוה"ד ד"ר יעקב ויינרוט.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר