סערת הגזענות ביקב

בכיר ב'העדה': "אולי האתיופים אינם יהודים; לא ניקח סיכון"

"זו אינה גזענות", טוען בתוקף גורם בבד"ץ 'העדה', בשיחה עם 'כיכר השבת', לגבי סערת היקב שהעביר חרדים שעלו מאתיופיה מתפקידם • "היה צריך לתת 'הסבר יותר יפה', זה כן", הוא אומר (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
העובדים שפוטרו ממשרתם ביקב ברקן (צילום: באדיבות חדשות הערב, כאן 11)

הפגיעה בעובדים ממוצא אתיופי על ידי הנהלת יקב ברקן, שהעבירה אותם ממשרתם בשל חשש נותני הכשרות כי אינם יהודים ו"ביזנס זה ביזנס", ממשיכה להסעיר את הציבוריות הישראלית, לאחר שנחשפה ב'כאן'.

• מתקפה חריפה נגד 'העדה החרדית': מזכירים את הנאצים

• הראשל"צ נגד 'העדה': "ספק גדול אם ניתן לסמוך עליהם"

• תחקיר: כך 'העדה' דרשה לפטר אתיופים

כעת, מגיב לראשונה לדברים גורם בכיר ביותר בוועד הכשרות של בד"ץ 'העדה החרדית', בעלי ההכשר ליקב, שמתייחס להאשמות וקובע: "פעלנו כשורה, על פי ההלכה".

בשיחה עם 'כיכר השבת' הוא עונה על הטענות כביכול מדובר באפליה ובגזענות, וטוען שזהו שקר מוחלט: "אולי האתיופים יהודים ואולי לא. נכון שעל פי חוקי מדינת ישראל הם יהודים, אבל על היין שאנחנו שותים, מהכשרות שלנו, לא ניקח שום סיכון".

"לא המדינה תקבע מי יהודי ומי לא. רק הדת קובעת ברגע שיש ספק, אפילו קטן, אם הם יהודים. עצם זה שכולם צועקים עכשיו שהם יהודים, זה לבד אומר שיש פה בעיה. בעלי היקב צודקים במה שהם עשו. מה שכן, הם היו צריכים לעשות את זה עם 'הסבר יותר יפה' לאתיופים, וככה לגמור עם הסיפור".

'תחקיר הגזענות ביקב ברקן' (באדיבות חדשות הערב, כאן 11)

גורם בכיר אחר ב'העדה מוסיף ומפרט: "דבר ראשון, כשהיה הפסק של מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל (שהכיר ביהדותם של העולים מאתיופיה. י.כ.), זה היה לגבי אנשים ספק יהודים. היום אנחנו מדברים על חשש גויים ממש".

לדבריו, "יש לנו משגיחים אתיופים שהם נאמני כשרות. הם עובדים ביקבים ועברו גירות לחומרא, ואין לנו שום בעיה עם זה. רוב הרבנים האשכנזים, החל ממרן פוסק הדור הגרי"ש אלישיב זצוק"ל ועד הרבנות הראשית לישראל, סברו כל השנים שהם צריכים גירות לחומרא. זה לא סוד שמגיעים עולים מאתיופיה, ואנחנו לא יכולים לבדוק מי כן יהודי ומי לא, ולכן הדרישה שתהיה גירות לחומרא".

"דבר שני", הוא ממיך ומתגונן, "אנחנו מערכת כשרות שמקפידה על כל החומרות האפשריות, של כל החוגים. הרב עובדיה ביקש מאיתנו לפני עשרות שנים שנחמיר בדברים מסוימים גם על פי 'שיטת בית יוסף', אז קיבלנו על עצמנו לעשות כך. אנחנו ההכשר עם החומרות של כולם, כשרות אוניברסלית, שמתאימה לכל החוגים והעדות. ולכן גם במקרה הזה, שרוב הציבור החרדי מקפיד על כך, אנו נוהגים לחומרה".

חותמת כשרות 'העדה' (ארכיון כיכר השבת)

על השאלה אם הפרשה גרמה נזק למערכת הכשרות הוותיקה, משיב הבכיר: "לא. אם כבר הפוך, בגלל שעכשיו כולם יודעים שבבד"ץ העדה החרדית אין פשרות. כל יהודי חרדי שאוכל מהכשרות שלנו יודע עכשיו בבירור, שאנחנו לא מעוניינים להתפשר כהוא זה, 'על קוצו של יו"ד', בענייני הלכה".

"הענין הזה לא קשור בכלל לגזענות. גם אם היה מדובר באשכנזי שהיה לנו ספק עליו אם צריך לעבור גיור לחומרא, היינו פועלים בדיוק אותו דבר - ואני יכול לומר שזה כבר קרה בעבר: היה לנו באחד המפעלים יהודי גר, מגרמניה, שנוצר חשש לגברי הגיור שלו, וביקשנו שיעבור שוב גיור מהודר לחומרא, וכך נעשה".

לסיכום אומר בכיר ועד הכשרות של 'העדה': "ביקבי ברקן דאגו שהעובדים יקבלו עבודה חלופית, שמשכורתה אינה פחותה ממה שקיבלו עד היום, כך שאין פה לא גזענות, לא אפליה ולא פגיעה באף אחד, אלא דאגה להלכה. זה שכל מני ארגונים וחברי כנסת עלו על גל פופוליסטי, זה ענין שלהם. אנחנו לא חלק מהמשחק הזה; אנחנו גוף כשרות, ועלינו לעשות את העבודה שלנו באופן הטוב ביותר, וכך עשינו".

יצוין, כי מנהל יקב ברקן טען היום במכתב לעובדיו, כי העובדים המדוברים כלל לא פוטרו או הועברו מתפקידם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר