האזינו

אלבז מהקיוסק בגאולה: הגיעו חתנים והחזירו 2 ש"ח

בעל הקיוסק המיתולוגי הצמוד לשטיבלעך "מנחה-מעריב" בגאולה מספר על כך שרק בגאולה הוא יכול להשאיר ציוד בשווי אלפי שקלים ואולי בודדים יגנבו וגם הם חוזרים ומשלמים (ארץ)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
אלבז, מהקיוסק (צילום: באדיבות המצלם)

כל מי שפוקד את גאולה בשעות בין הערביים מכיר את הקיוסק הצמוד לשיטבלך 'מנחה-מעריב' שבמלכי ישראל. בעל החנות - בני אלבז מספר על עשרות האנשים שפקדו את חנותו ו"הבליעו" ממתקים ולאחר כמה שנים חזרו בתשובה ובאו להחזיר לו את הכסף, ויש לו גם לימוד זכות: במשך שנים הוא משאיר סחורה השווה אלפי שקלים - ולא גונבים לו את זה.

כל ירושלמי יודע ומכיר את הקיוסק שנקרא על שם בעליו - אלבז, יש כאלו שמקפידים לשתות שם את הקפה בבוקר קונים ממתקים וכו', אך ימים ספורים טרם ראש השנה ניגש הרב יונתן שטנצל - יו"ר ארגון שיעורי התורה "אמר אביי" לשוחח איתו על מה שקורה מאחורי הקלעים של החנות.

הרב יונתן שטנצל: "בני, אנחנו נמצאים עכשיו בחודש אלול, ואנחנו מדברים על חסד עם הרבים, ויש, אתה יודע לפעמים, לצערינו, יש לפעמים ילדים שלא מתגברים על עצמם, אולי גם מבוגרים, אני לא יודע, ונכנסים כך פתאום נגיד לקיוסק, ומפלחים איזה ממתק, מי שגזל את אלבז אז ברור שהוא יכול לבוא לאלבז ולהחזיר את הכסף, אבל יש אנשים שכבר עבר שלשים שנה וארבעים שנה מאז, ולא יודעים כבר למי להחזיר את הכסף, דבר ראשון, אתה מכיר את התופעה הזו?".

בני אלבז: "התופעה ב"ה בגאולה, ועמך כולם צדיקים, אולי ילדים מפלחים פעם, או פעמיים שלוש בשנה, זה דבר לא רציני, למרות שיש סחורה ששווה אלפי שקלים בחוץ, אבל היו מקרים שבאו אחרי חמש עשרה ועשרים שנה, חתנים, וגם כלות, הגיעו אלינו בחמישים שנה שאנחנו פתוחים, שתי כלות, ושלשה ארבעה חתנים, לפחות, שאמרו שהיו ילדים קטנים ולקחו ממתק, אפילו שעלה שקל, או בקופה היה שני שקלים".

הרב שטנצל: "בני, אני רוצה להגיד עכשיו, אומרת הגמ' במס' ביצה בדף כט ע"א, מה עושה בן אדם שגזל, ואינו יודע למי גזל, אומרת הגמ', "יעשה בהם צרכי רבים", מה זה אומר? לעשות חסד עם הציבור.

"אמר רב חסדא בורות שיחין ומערות", זה אומר לתת מים, קפה, דברים שכל אחד יכול להנות, לדוגמא בזכרון משה יש את קפה זכמ"ש של הרב יואל טעפ, מקום מצויין לתקן גזילות, וכך גם הנגזל יכול להיות שהוא יהנה מזה, או היורשים של הנגזל, אז, בני, אני מאחל לך, שלא יהיה לך גניבות ולא פילוחים".

בני אלבז: "אמן, אמן, אמן, אבל זה מראה, בגלל שזה חודש אלול אין כעמך ישראל, למרות שהגניבה היתה פחות משקל או שניים, אנשים אחרי עשרים שנה זה עדיין מציק להם, והם באים לבקש מחילה, ולהחזיר, בד"כ שמים את זה בקופת צדקה, אבל אנחנו יש לנו מנהג בחנות, בלילה אנחנו מוחלים לכולם, אבל אם ילד נתפס, אז יש סדרות חינוך, חצי דף גמרא, משנה בע"פ, או איזה מעשה טוב, או איזה כמה פרקי תהלים שילמד בע"פ, ומקבל פעקל'ה".

האזינו להקלטה המלאה של השיחה

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר