טור קשה

התהליך שהציבור החרדי עבר בנוגע לפגיעות // נח קורמן

למרות השינוי שעבר הציבור החרדי בשנים האחרונות לגבי הנושא של פגיעות קשות. עדיין, המצב בכי רע והציבור בכללותו חושב כי 'אור השמש מרפא'. טור דעה מרתק של נח קורמן מ'בת מלך' (דעה)

נח קורמן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

'אור השמש מרפא'

וַיִּזְרַח-לוֹ הַשֶּׁמֶשׁ, כַּאֲשֶׁר עָבַר אֶת-פְּנוּאֵל; וְהוּא צֹלֵעַ, עַל-יְרֵכוֹ.

רש"י ומדרש אגדה ויזרח לו לצרכו, לרפאות את צלעתו, כמה דתימא (מלאכי ג כ) שמש צדקה ומרפא בכנפיה.

יעקב אבינו מסיים את המאבק הלילי לאחר שנפגע בירך והוא צולע. מגיע הבוקר, השמש זורחת, ולפי פירוש המדרש אור השמש מסייע ליעקב להתרפא.

היה זה בשנת 2005, ביקשתי מאנשי תקשורת חרדיים לסייע בהפצת מידע אודות פעילות בת מלך. כמה מעורכי העיתונים החרדיים ביקרו במקלט של בת מלך והתרשמו מאוד. זו היתה עוד פעולה שעשינו להעלאת המודעות בקהילה החרדית, לטובת נשים שזקוקות לסיוע ולמען הפחתת אלימות במשפחה בקהילה בכלל.

עורך השבועון 'בקהילה' דודי זילברשלג נענה לבקשה ופרסם טור במדור האישי שלו תחת הכותרת 'שוועת בת מלך' ובו תיאר את סבלן של נשים חרדיות מאלימות במשפחה, וכתב על ההצלה שיכולה להגיע על ידי פנייתן לארגון.

באותה תקופת זמן, הגיעו אל מערכת העיתון 'בקהילה' תגובות רבות בעד ונגד הטור שפרסם העורך. הכותבים נגד טענו לכך שאין לפרסם ולדבר על אלימות במשפחה, כי זהו נושא שהשתיקה יפה לו וכמובן שלא מכבסים בחוץ את הכביסה המלוכלכת.

אך באופן יוצא מהכלל, המשיך העורך דודי זילברשלג, להתכתב עם קוראיו אודות הנושא. ותחת הכותרת 'אור השמש מרפא חולים' כתב בשבוע אחר כך, חברה שבתוכה ישנה אלימות במשפחה היא חברה נגועה וחולה גם אם מדובר בתופעות שוליים. התרופה לחולי זה אינו בהסתרה אלא בחשיפה. כי אור השמש מחטא ומרפא.

המהפך בחברה החרדית

מאז עברה החברה החרדית מהפך, מרכזים לטיפול במשפחה הוקמו בערים החרדיות, רבנים ורבניות משתתפים בכנסים וסיורים להיכרות עם היקפן של התופעות המושתקות בחברה החרדית, ולהיכרות עם הארגונים המטפלים בהן.

למרבה הצער ובאופן פרדוקסלי, התופעות המושתקות נוגעות לפגיעה בערכים המקודשים ביותר לחברה החרדית, מדובר בפגיעות מיניות בכלל ובפגיעות מיניות בילדים, וכן באלימות במשפחה הסותרת את קדושת 'שלום הבית'.

מצער במיוחד שקרבנות התקיפות והאלימות נאלצים להסתיר ולהחביא את עובדת התקיפה, כאילו הם חטאו בכך שנפלו קורבן לבני בליעל, והכאב גדול מאוד על כך שההסתרה אינה מאפשרת להם לקבל את הטיפול הנפשי שירפא ויחזק אותם.

מאז קמו כמה ארגונים חשובים בתחום מניעת ההשתקה וההסתרה בנוגע לפגיעות קשות. הן ברשת האינטרנט והן ברשתות החברתיות.

אלי, אם לשישה ואשה מוכה בעברה, משתפת בחוויות

רבנים ומנהיגים הבינו שכבר אין מקום מתחת לשטיח ויתירה מכך אין שום תועלת להסתרה לא לנפגעים ולא לקהילה ולכן ברוב המקרים הם מסייעים לחשיפה של הפרשה ולטיפול וסיוע לנפגעים.

אחד הארגונים אף מעביר סדנאות של חינוך והדרכה ללימוד ילדים ולפיתוח המודעות שלהם להיזהר ולא לאפשר פגיעה בגופם. רבים מהרבנים מעודדים הדרכה לילדים ושיחות פתוחות בנושא כדי למנוע פגיעות.

התהליכים הציבוריים

אך התהליך מאוד איטי והמהפך לא הושלם. העיתונות החרדית הכתובה ברובה עדיין מתנגדת לחשיפה ואינה מאפשרת את החיטוי והריפוי הנדרשים. כמו כן בעוד לגבי תקיפות קשות יש יותר פתיחות הרי שבנוגע לאלימות במשפחה הקצב איטי יותר.

יחד עם זאת, חשוב לזכור ש'אור השמש מרפא' אך חשיפה מרובה ולא מבוקרת הינה מסוכנת ויכולה לגרום למחלות קשות, על כן יש לנהוג בחכמה ולאפשר חשיפה מבוקרת לאור השמש שתאפשר ריפוי של הקהילה, ותאפשר לרפא את הנפגעים קורבנות האלימות והתקיפות.

אני קורא מעל במה מכובדת זו - לרבנים, למנהיגים, לאנשי התקשורת, לאנשי הטיפול ולעסקנים מהמגזר החרדי והדתי.

אפשרו לאור השמש לחטא ולרפא, את הקהילה ואת הפרט. אל תתנו יד להסתרה ולהשתקה, וח"ו אל תמנעו את הטיפול מהקרבנות.

ויקויים בנו הכתוב המובא במדרש (מלאכי ג כ): "וְזָרְחָה לָכֶם, יִרְאֵי שְׁמִי, שֶׁמֶשׁ צְדָקָה, וּמַרְפֵּא בִּכְנָפֶיהָ, וִיצָאתֶם וּפִשְׁתֶּם כְּעֶגְלֵי מַרְבֵּק".


הכותב, נח קורמן הנו טוען רבני ועורך דין, מייסד ומנכ"ל עמותת 'בת מלך'.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר