מכתב חסר תקדים

הרבנית קולדצקי: 'הקושי הנפשי בציבור החרדי, כמו מגיפה'

"רוצים לישון כל היום, רוצים להתאבד... מה קרה בדור שלנו?" - כך, במכתב חסר תקדים הנחשף כעת לראשונה, מתארת הרבנית המוכרת, בתו של הגר"ח קנייבסקי, מה קורה "גם בבתים מצוינים" (חרדים)

יענקי כץ | כיכר השבת |
הרבנית קולדצקי (צילום: עזרא טרבלסי)

הרבנית לאה קולדצקי, שהפכה בשנים האחרונות למוקד פופולרי עבור בקשת ברכות וסגולות מצד אלפי נשים, קובעת במכתב חסר תקדים כי ישנו משבר קשה ביותר בקרב בחורי הישיבות בגילאים 12 עד 18, כמו גם אצל בנות בתי הספר והסמינרים, והוא גורר לעתים מחשבות אובדניות ואף מקרי טרגדיה קשים.

את המכתב, הנחשף כעת לראשונה, כתבה הרבנית - בתו של מרן הגר"ח קניבסקי - כמי שמקבלת קהל רב מדי יום ושומעת את מצוקות הנשים החרדיות ובני הנוער, והוא הוקרא בכנס מנהלות הסמינרים ובתי הספר של החינוך העצמאי שנערך לאחרונה בצפון הארץ.

במסמך הנדיר מתייחסת הרבנית קולדצקי לצערם הגדול של הורים, הנתקלים בקשיים עם בנותיהם, מציינת את עומס הלימודים הגדול כמניע לרצון להתאבד ומבקשת מהמחנכות לזכור לומר מילים טובות גם להורים וגם לתלמידות.

לדבריה, ארגוני החסד החרדים מטפלים מבוקר עד ליל בבעיות נפשיות של בני נוער. עוד היא טוענת, כי הבעיות בעת הקבלה לסמינרים ובתקופת השידוכים גורמות להורים להזדקק לכדורי הרגעה.

מכתבה של הרבנית (צילום מסך)

וכך כותבת בין היתר בתו של מרן שר התורה, בכתב ידה ומדם ליבה: "אני מתרגשת ומתביישת לכתוב דברים לצוות כל כך חשוב, כל כך מלומד, אבל היות ובזמן האחרון מצב הבנים והבנות, מגיל צעיר ועד החתונה (סיום הלימודים), באים אלי הורים בוכים עם ילדים, רועדים פשוט, שלקו בנפשם, זה לא אחת ולא שתיים בזמן האחרון, המצב ממש כמו מגיפה ל"ע. בנים מוכשרים עם משפחות מצוינות מגיל 18 ופחות, מישיבות הכי טובות, בנות מוכשרות וצדיקות וצנועות ומוכשרות, מגיל 12 עד 18 בערך".

"פשוט לא ייאמן!", מתארת הרבנית קולדצקי: "פתאום לא ישנות בלילה, אין להן תיאבון, יש להן פחדים נוראים, לא יכולים להתפלל ולא ללמוד, לא מרוכזים, רוצים לישון כל היום, רוצים להתאבד... מה קרה בדור שלנו? אני חושבת, שזה לחץ חזק חברתי, לחץ לימודים, שיעורי בית רבים ומבחנים קשים. האמהות עובדות, חוזרת מהעבודה, ובמקום שהבנות יעזרו קצת להורים אחר הצהריים או קצת ינוחו, הכל הפוך: שיעורים, מבחנים, אסיפות, תוכניות, טיולים - הכל על ההורים".

והמכתב הנוקב ממשיך: "בנותינו בנות מלכים, נסיכות, כולנו רגישות, כולם היום חלשים בגוף ונפש, אין כוח להתמודד, כמעט בכל הבתים... דור ביאת המשיח. יש לחץ, מחלות לא עלינו, פרנסה קשה, בכל בית כמה ילדים מבוגרים, אני לא צריכה להגיד את הלחץ שיש בבית, בירורים, פגישות, תשובות שליליות - חייבים לעשות מעשה לפני שיהיה מאוחר".

וכאן עוברת הרבנית לעצות מעשיות "א. להוריד לחצי את כמות שיעורי הבית אחר הצהריים, לעשות מבחנים קלים, שכולם יצליחו. לתת ציונים טובים, להתחשב, לעודד, בסוף המבחן מילים טובות ומחמאות, כמה שאפשר ביום גשום להתחשב במאחרות. ולאלו שמגיעות בזמן או מתנהגות טוב, משתדלות ומתאמצות, לתת הרבה מחמאות ועידוד וכוח להמשיך הלאה. היום גם ההורים צריכים מחמאות שהילדות מגיעות מטופחות, מגוהצות, מכובדות, בזמן, מותר לכתוב לאימא מכתב יפה 'אשרי יולדתה'".

מרן הגר"ח קנייבסקי, בחתונה שערכה בתו הרבנית קולדצקי (ארכיון כיכר השבת)

"זכינו שלקחו על עצמם אנשים חשובים וצדיקים לטפל בכל הנושא החשוב הזה: הרב חנניה צ'ולק עמוד החסד, מחלקת ילדים ונוער באגף החינוך המיוחד בעזר מציון, שגם שומעים ועוזרים מבוקר עד ליל, כל המצוקות הנפשיות הנוראיות, מבינים שמצב כזה לא יכול להמשיך".

ובפנייה למשתתפות הכינוס החינוכי: "מנהלות יקרות. חשוב מאוד להעביר את כל המסר החשוב הזה לכל צוות המורות, הסייעות וכל צוות בית הספר והסמינרים: לטפל בנושא כמה שיותר מהר".

"וכל העוסקים בצרכי ציבור באמונה, הקדוש ברוך הוא ישלם שכרם" - וכאן מפרטת הרבנית איחולים רבים, כשהיא מציינת: "את הברכות אני מברכת בשם אבי שליט"א".

לסיום, הוסיפה הרבנית לאה קולדצקי בקשה מיוחדת "בשם כל הרבנים והעוסקים בנושא הרישום": "מורות יקרות. לא להשלות את התלמידות שיתקבלו בטוח לסמינרים שבסוף לא יתקבלו מכל סיבה שהיא. אפילו בנות מצוינות בצניעות, חרוצות, ממשפחות נפלאות ומבריקות, לא תמיד מקבלים, בגלל שיש אחריות... כל בת, שתירשם לשתי סמינרים לפחות, שלא יהיו בעיות ולא יישארו בבית חס ושלום".

"שהבנים והבנות לא ישתגעו מצער והורים יצטרכו לקחת כדורי הרגעה, וכל הבית יושבת מצער. הרבנים והרשמים מתמוטטים", טוענת הרבנית, וממליצה: "להסביר לבנות או להורים שכל הסמינרים מצוינים, ובכל מקום צריך להתחבר לבנות הטבות, והרבה הרבה תפילות, והעיקר: הכל תלוי איך ההורים מגיבים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר