לסיום הש"ס • צפו

רבה הראשי של דרום אפריקה על עותק ה'קצות' מעליית הגג

רבה הראשי של דרום אפריקה, הרב וורן גולדשטיין, בסיפור ובמסר לרגל חגיגות סיום הש"ס הגדולות על לימוד התורה - שהיה נדמה בעבר כי עומד להיעלם מהעולם. צפו (אקטואליה)

הרב וורן גולדשטיין | כיכר השבת |
(צילום: לשכת הרב הראשי לדרום אפריקה)

רבה הראשי של דרום אפריקה, הרב וורן גולדשטיין, העלה סרטון מיוחד, בו הוא מביע את רגשותיו והרהוריו באשר למעמדי 'סיום הש"ס' הנערכים בימים אלו, עם סיום מחוזר הלימוד בדף-היומי.

"ראש הישיבה שלי, הרב עזריאל חיים גולדפיין, סיפר לי סיפור שהוא שמע מפיו של הגאון רבי מרדכי גיפטר", פתח הרב. "הסיפור קרה מיד אחרי השואה, הרב גיפטר שהה בניו יורק יחד עם הגרא"מ בלוך ראש ישיבת טלז, ושניהם היו בחנות ספרים יהודית, הרב בלוך ביקש מהמוכר שיביא לו את ספר 'קצות החושן'".

"בעל החנות עלה לעליית הגג והביא לו עותק ישן ומאובק של ה'קצות', כשהוא מוסר לרב את הספר, אומר לו המוכר, 'זה הספר האחרון שנשאר בארצות הברית וככל הנראה הספר עוד לא יודפס שוב - לעולם, כמו רוב הספרים היהודיים'".

"הרב בלוך לא הגיב לדברי המוכר, אך כשיצאו מהחנות הוא אמר לרב גיפטר - בעל החנות צודק. 'לפי החוקים הרגילים ולפי הכוחות החברתיים בארצות הברית, אכן, אין סיכוי שהתורה תיבנה מחדש באמריקה או בכל מקום אחר ואין שום סיבה ש'הקצות' הזקן והמאובק יודפס שוב'".

"'אבל'", הוסיף הרב בלוך, "'התורה לא כפופה לשום חוקי ההסתברות למיניהם, התורה היא מעל המוסכמות, מעל העולם הזה, ללא הפרעות של מוכרי ספרים או מדפיסים, התורה שניתנה על ידי בורא עולם מגיעה ממקום גבוה יותר'".

"עד כמה שזה נראה לא הגיוני, תמיד התורה תנצח ותהיה כוחה של חיוניות, חזון, מטרה, חכמה ואנרגיה לעם היהודי", הוסיף הרב בלוך.

"כיום, אפשר לראות במבט לאחור כמה ראש ישיבת טלז צדק, התורה הצליחה להיבנות מחדש אחרי חורבן השואה, למרות כל ההתפתחות הטכנולוגית האדירה שהייתה ב-70 שנה האחרונות, עולם התורה רק פורח".

"סיום הש"ס הראשון היה בשנת 1931 ואז החגיגות הוגבלו רק לירושלים ולכמה ערים באירופה, סיום הש"ס לאחר מכן היה במהלך השואה והתקיים במחנה העקורים ליד דכאו, והוא נחגג באופן שלא ייאמן על ידי ניצולי המחנות. ותראו מה קורה היום בסיום הש"ס ה-13, מאות סיומי הש"ס בכל העולם. כחצי מיליון יהודים יחגגו את הסיום ביחד", סיים רבה הראשי של דרום אפריקה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר