מאחורי הקלעים

אחרי הסיוט הארוך: ה'טיסה של כיכר' נחתה בישראל

שלושה חודשים של סיוט בדרום אפריקה, הסתיימו אמש עם נחיתת טיסת החילוץ בישראל - בעקבות פעילות 'כיכר השבת', למען שומרי המצוות שנתקעו זמן רב הרחק מהבית (אקטואלי)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
(צילום: באדיבות המצלם)

הסיוט של שומרי המצוות הישראליים, שהיו תקועים במשך שלושה חודשים בדרום אפריקה, הגיע אל סיומו אמש (שני), כאשר הטיסה נחתה בישראל, בעקובת 'כיכר השבת'.

הכתבות הקודמות בנושא >>

לפני כחודש פורסם ב'כיכר השבת', על עשרות חרדים ושומרי מצוות בהם אף בחור מאורס שאמור להתחתן, והורים שהיו אמורים להשתתף בבריתות ובחתונות בארץ, שמצאו את עצמם תקועים בדרום אפריקה, ללא כל יכולת חזרה לישראל, בעוד אחיהם החילוניים, קיבלו טיסת חילוץ בשבת קודש.

במהלך החודש האחרון, פעל 'כיכר השבת', על מנת לסייע לאותם יהודים לחזור לישראל במהירות האפשרית, עד שבחסדי שמיים הצליח לאחר הסבל הנוראי, אמש הם נחתו בנמל התעופה בן גוריון ונכנסו הישר לבידוד.

יהושע, אחד מהחרדים ששהו במקום, מספר ל'כיכר השבת', את השתלשלות החזרה לארץ: "התייצבנו בשגרירות בפרטוריה (בירת דרא"פ, מרחק של שעה פלוס מיוהנסברג. ח"ב), בשעה 10 בבוקר, כשאנחנו ממתינים בתור בלתי נגמר, הקונסול היה צריך לעבור על כל שם בנפרד ולבדוק את המזוודות שלנו.

"לאחר שזה הסתיים, הם אספו אותנו וחילקו אותנו לשלושה אוטובוסים ונסענו לשדה התעופה - שזה מרחק של רבע שעה מאיפה שאנחנו מתגוררים, אך היינו חייבים לעבור דרך השגרירות, נסיעה של קרוב לשעתיים".

"למרות הקושי, אלו החוקים של דרום אפריקה", מסביר יהושע, "כשהגענו לשדה התעופה, חיכינו לפחות חצי שעה כדי להיכנס, כפי שרואים בתיעוד, בשדה תעופה לא נתנו לנו להיכנס עד שכלב ירחרח את כל התיקים שלנו, ואז נכנסנו לשדה התעופה שהיה שומם לגמרי, כל חנויות הדיוטי פרי היו סגורות הרמטית".

יהושע ממשיך לתאר את השלבים ואת הסיוט עד להגעה המיוחלת לעמדת החתמת הדרכונים. "כאשר חשבנו שכל הסיוט מאחורינו", מספר יהושע, "התברר שכעת אנחנו צריכים להמתין לפחות שלוש שעות, עד שחברת אתיופיאן איירלנס - שעמה נסענו, תפרוק את כל טיסת המטען שהם הביאו מאתיופיה, ולכן הטיסה התעכבה - אחרי כל היום המתיש שעברנו".

"תכלס", מספר יהושע, "כאשר הגענו כבר למטוס, קיבל אותנו מטוס מרווח ונעים עם WIFI ואפילו אוכל סביר שהגיע מתאילנד, שחלק טענו שאפשר לסמוך על ההכשר".

"אך כל זה לא היה חשוב כמו הרגע שהמטוס נחת על הקרקע, אי אפשר לתאר את ההתרגשות שאחזה מכולם, ואת הצביטות שחילקנו אחד לשני, כדי לוודא שאנחנו לא בחלום בלהות. אנחנו מודים לכולם לעזרה, ובפרט ל'כיכר השבת'", מסכם יהושע, בשם כל נוסעי הטיסה המדוברת.

יצוין, כי במהלך השבועיים האחרונים, הגיעו לידי 'כיכר השבת', מספר פניות מאנשים שהיו בקייפטאון (המרוחקת כשבע שעות נסיעה מיוהנסברג, שם היו מרוכזים רוב הטסים), וביקשו עזרה.

אותם יהודים טוענים, כי הם נרשמו לטיסה, אך מכיוון שעל כל דרום אפריקה מוטל סגר כבד, מבלי אפשרות לעבור בין הערים, אין להם כל אפשרות להגיע לטיסת החילוץ שתצא מיוהנסבורג. גם כאן 'כיכר השבת', פנה אל השגרירות, עד שהעניין סודר.