ידיד המשפחה כואב

חזקת הבריאות // על השמועות באסון הנורא

דובי וינרוט, ידידה הקרוב של משפחת הר כסף שאביה חיים ז"ל ניטל ממנה בתאונה הקשה אתמול, לא נרגע מהשמועות שהופצו בעקבות פציעתה של הבת, נעמה. ויש לו הצעה (טור)

עו"ד דובי וינרוט | כיכר השבת |
האב חיים ז"ל עם משפחתו. משמאל, הנערה נעמה, שנפצעה (צילום: יחזקאל איטקין)

אשפוך קצת את נפשי על המקלדת: אתמול אירע אסון. אצל חלקים מהאוכלוסייה הייתה זו ידיעה חדשותית, 'אבא לשישה נהרג בתאונה ובתו נעמה נלחמת על חייה', אבל אצלי זו לא ידיעה חדשותית. מדובר במשפחה שלי.

איך? כי אם לי יש זמן מסך בטלפון שלי, לבת שלי יש 'זמן נעמה' ביום שלה. נעמה היא חברת נפש שה. זה לא סוד פה בשכונה.

מדובר באירוע קשה, שיש בו כל כך הרבה דברים מקוממים. אני לא בא כרגע להטיף לכלל, כי לא אשנה תופעות ציבוריות. אין מה להילחם במוות ובמיסים, ואבא שלי לימד אותי שאין מה להילחם גם בתקשורת. היא לעולם תהיה צמאה לדם. קבל זאת כעובדה ותקל על החיים שלך.

יחד עם זאת, בהחלט ניתן לשנות אדם ספציפי, גם אם התופעה תישאר בעינה. זה קצת כמו במצרים. הגזירה היתה שנשתקע שם כמו שבורא עולם אמר שנים קודם לאברהם אבינו: "ועבדום ועינו אותם ארבע מאות שנה". כך שלמעשה אין מה לבוא בטענות למצרים כאומה - שהרי זו גזירה שנכפתה עליהם - ועם זאת, לכל מצרי בפני עצמו אפשר לבוא בטענות, כי הוא יכול היה לבחור שלא להשתתף בפשע הזה. לא היתה גזירה על המצרי הספציפי.

ופה, רבותי, היו פשעים, והם עדיין מתחוללים לנגד עינינו. הפשע הראשון, הוא פרסום מותו של אב המשפחה בתקשורת, לפני שהאמא ידעה על פטירת בעלה. מזעזע בפני עצמו, אבל את הנעשה אין להשיב.

כרגע נעמה בבית החולים. תכל'ס אף אחד לא יודע מה המצב לאשורו - תאמינו לי, אני יודע ממקור ראשון. אבל פרסומים של אנשים רחוקים, שכבר "יודעים הכל", קיימים למכביר.

"נעשה את כל מה שחינכת אותנו"; ההלוויה (צילום: בעריש פילמר)

ידם של אנשים קלה על המקלדת, והם מפרסמים. אנשים מתקשרים אלי כמי שאמור לספק להם את המידע, ומצפים לשמוע שיש פגיעה מוחית. הם מסרבים להאמין לסתם תשובה שהרופאים אופטימיים. זה לא מספיק חדשותי ומספק את יצר המציצנות כרגע.

האמת היא פשוטה: אין לי מושג מה מצבה. אבל אני נותן לנעמה המתוקה את חזקת הבריאות. מבחינתי, נעמה בריאה ושלמה וחוזרת בקרוב למלא "זמן נעמה" לבת הנפלאה שלי.

זו ההסתכלות שלי, וכך היא צריכה להיות, ולא להיפך. אני נותן לנעמה את חזקת הבריאות, בדיוק כשם שאני מצפה לתת לאדם את חזקת החפות. אין זו סתירה לכך שאני מתפלל עליה מכל הלב והנשמה. זה הרבה יותר נקי ונכון לי.

מזמן פטירתו של הרב רפאל הלפרין ז"ל, בני משפחתו משקיעים הון כספי ואנושי להשריש את הסלוגן "לשון הרע לא מדבר אלי", והם הצליחו להשריש זאת אצל רבים. תאמינו לי, הם לא מדברים לשון הרע במשפחה. ניסיתי אותם...

ואני חושב שהסלוגן הבא צריך להיות ש'הפרת חזקת הבריאות - לא מדברת אלי'. בוודאי לא כשזה מגיע מאותו יצר של לשון הרע ורצון מציצני להיראות מעודכנים ראשון ב"אקשן".

אתם צריכים להבין, כי בשביל רבים מכם זו עוד ידיעה; בשביל המשפחה עצמה מדובר בדיני נפשות.

הרכב, בזירת התאונה (צילום: תיעוד מבצעי מד"א)

דיני נפשות לא חייבים להיות חיים ומוות לצמיתות. יש חיי שעה, והם שווים לחיי עולם. אבי ז"ל דאג במשרד לדרוש, לפני פסח, על כך שאנחנו אוכלים מצה משום שבורא עולם אמר לעם ישראל, תצאו ממצרים מהר מהר ואל תתנו לבצק להחמיץ.

הוא שאל: מה הביג דיל, למה לא לתת לבצק להחמיץ, שיהיה טעים? והוא השיב, שמלמדים אותנו את השיעור הגדול, שאת הסבל של האחר יש למנוע - גם אם מדובר בכמה דקות. אלו חיי השעה שלו, והם שווים לחיי עולם.

ואני פונה אליכם, עד כמה שידי משגת: לתת לאנשים את חזקת הבריאות. לתת להם לחיות פשוטו כמשמעו. בוודאי ובוודאי כשאין לאף אחד באמת ידע אמיתי מה המצב לאשורו. כל ידיעה שלכם על פגיעה קטנה, הופכת מיד לכותרת גדולה ולא נכונה.

אז בסדר, לא אני אהיה זה שאמנע את התופעה הזו מהכלל, אבל אם אמנע את התופעה הזו ממך, קורא הטור, דייני!

האב חיים ז"ל עם משפחתו. משמאל, הנערה נעמה, שנפצעה (צילום: יחזקאל איטקין)
עו"ד דובי וינרוט, כותב הטור (צילום: מתוך 'כאן 11')

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר