היסטוריה ואקטואליה

פולמוס שריפת 'בגדים יקרים' לכבוד הצדיק

במאה הי"ט נהגו לשרוף בגדים יקרים לכבודו של הצדיק, אך המנהג הופסק עקב התנגדות חלק מגדולי ישראל לעניין. עדות: האור החיים הקדוש שרף "כמה בגדים יקרים" (היסטורי)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הדלקת נרות במירון (צילום: David Cohen/Flash90)

ימים ספורים לפני מערכת הבחירות האחרונה, עלה ראש הממשלה בנימין נתניהו לציון הקדוש במירון, והדליק נר לעילוי נשמת מעל 6,000 ישראלים שנפטרו מנגיף הקורונה: "הרשב"י הוא אחד מגדולי עמנו, ולעולם לא נשכח את מורשתו", אמר ראש הממשלה.

נר נשמה הדליק ראש הממשלה, אולם לא שרף בגד יקר כפי הנוהג במאה הי"ט והופסק עקב התנגדות חלק מגדולי ישראל לעניין.

המוני נוסעים מעידים שבמדורה שמדליקים לכבוד רשב"י במירון החוגגים הקפידו לזרוק אליה בגדים יקרים.

ל"ג בעומר במירון, ב-2008 (צילום: MARK NEYMAN, לע"מ)

תלמיד ה'אור החיים' משנת תק"ב (1742) כותב: "לוקחים בגדי פשתן לבנים וטובים, כל אחד לפי ערכו, ועושים אותם חתיכות חתיכות, וטובלים אותם בשמן זית וממלאים הגומה שמן זית, ודולקים אותה... ופעם שלחה גבירה אחת מקוסטנטינא בגד אחד ארוג עם כסף שוה מאה פיישאש והדליקה אותו לכבוד הרשב"י ע"ה... והרב הדליק כמה בגדים".

וכן מעיד על ה'אור החיים', הגאון רבי שמואל העליר רב העיר צפת (נפטר בתרמ"ד -1884):

"ומעיד אני באמת, כי בילדותי שמעתי פה מרבני קשישאי רבני הספרדים, אשר אבותם ראו וספרו להם, כי הרב הקדוש רבי חיים בן עט"ר זיע"א היה פעם אחת בהילולא פה עיה"ק צפת ת"ו, וכשעלה למירון והגיע לתחתית ההר שעולים משם אל המקדש ירד מהחמור, והיה עולה על ידיו ועל רגליו, וכל הדרך היה גועה כבהמה וצועק, היכן אני השפל נכנס למקום אש להבת שלהבת, קודשא בריך הוא וכל פמליה של מעלה הכא, וכל נשמות הצדיקים שמה. ובעת ההילולא היה שמח שמחה גדולה, והוא בעצמו שרף כמה בגדים יקרים לכבוד הרשב"י זיע"א, וגם הזקנים מהספרדים פה ידעו ושמעו זה".

מירון (צילום: Chen Leopold/Flash 90)

וכן מובא באגרת המסע של ר' יוסף ב"ר שבתי מקאליש: "ועתה אכתוב לך על ההילולא דרבי שמעון בר יוחאי זי"ע... ועתה פשט העשיר את המטפחת העדינה והיקרה שצנף לראשו והדליק בה את השמן, וכל הנדחק קרוב ללהבה וזורק בה שמלה או מטפחת, נחשב הדבר למצווה רבה ובמיוחד רב ערך של ההדלקה בעיני הנשים, וכל אחת רואה חובה לעצמה לזרוק לתוך הלהבה שמלה מטפחת או סינר".

בעניין זה צוטט הסטייפלר (אורחות רבינו ח"ב קי"ד) שענה לתלמידו הרב הורביץ: "מה שהספרדים זורקים דברים יקרי ערך, כגון בגדים יקרים וכו' לתוך המדורה בל"ג בעומר במירון, זה משום שחושבים שמביאים קרבן, ואסור הדבר".

הובא בספר אורחות רבינו ח"ב קי"ד (אוצר החכמה)
  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר