היסטוריה ואקטואליה

מדוע הגר"ח קנייבסקי לא מגרש דיבוקים?!

בעוד החת"ם סופר היה מגרש דיבוקים, בימינו תופעות אלו נעלמו. פרופסור מעוז כהנא מסביר מדוע התופעה - איננה, וגם, מדוע השדים המפורסמים נעלמים ולא רואים אותם? (טור)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
(צילום: David Cohen/Flash90)

פרק ג': מדוע היום לא רואים את 'תופעת הדיבוקים'? מדוע השדים המפורסמים נעלמים ולא רואים אותם? פרק שלישי ואחרון לריאיון עם פרופסור מעוז כהנא שחוקר, בין היתר, את הנושאים הנ"ל.

מקובל לומר שהיום יש 'הסתר פנים' ולא רואים דיבוקים וכו', אתה בספריך 'מהחתם סופר לנודע ביהודה' חושף על גירוש דיבוקים שהחת"ם סופר ערך, כפי שפורסם ב'כיכר השבת' מאמר קצר מתוכו. לאן נעלמו בימינו תופעות אלו?

"כהיסטוריון אין לי תשובה חד משמעית לשאלתך. לעיתים מה שלא נמצא במרכז התודעה, נוכח מאוד בשוליה. אפשר להבין שלכל דור יש רגישויות רוחניות אחרות ודרכי הביטוי של הנפש ושל הגוף משתנות לחילופי התקופות. בעיות שהיו נחלתם של בעלי שם במאה ה18 למניינם, התפצלו היום למגוון תחומים שונים: תפקידו של בעל השם, למשל, התחלק ונפרד, והיום ׳מחליפות׳ אותו שלש סמכויות נפרדות לכל הפחות: הפסיכולוג, הרופא ה׳רשמי׳ עם החלוק הלבן, והרב הגדול בתורה. (ואכן פעמים רבות הגבולות בין שלשת אלה היא מטושטשת, ולגמרי לא ברורה). חלק אחר של הבעיות שלהם מובאים גם היום אל סמכויות ׳מאגיות׳ יותר בעולם הדתי, או אל מה שקרוי ׳רפואה אלטרנטיבית׳ בשפה הרווחת בציבור הרחב.

"במובן הזה הרפואה הכוללת והרופאים ובעלי שם בתקופות קדומות, האמינו שהרפואה הגשמית והרוחנית היא אותו הדבר, לעומת העולם המודרני שבאופן חד משמעי חילק בין גישה מכנית לגוף לבין גישה נסתרת אל הנשמה.

פרופסור מעוז כהנא (באדיבות המצלם)

"לגבי הנושא של יהודים וגוים שהזכרת. יש משהו מאוד מענין בנושא ההלכתי. ישנן סגולות שאתה רואה בהם את הנוכחות הברורה של העולם הכפרי העממי שמורכב מיהודים וגוים. יש לא מעט סגולות כמו דם של שועל או דם הנידה, או לב של בעלי חיים, שמשתמשים בהם לסגולות, ואלו דברים שאינם פשוטים ע"פ הלכה. ואפשר לראות בהם את הרקע העממי הכפרי שבו יהודים ושאינם יהודים, מחליפים ביניהם סגולות שקשורים לעשבים ולחומרים שונים מן הטבע שמועילים למדווי גוף ונפש.

"נקודה שניה שיש תופעה מעניינת כפי שהבאתי במאמרי על החת"ס ('מגרש השדים מפרשבורג׳), שיש תיעוד היסטורי מעניין לכך שיש יהודים שבשעה של דיבוק הם מתחילים להתנהג כנוצרים מאמינים ואפילו להזכיר שמות של עבודה זרה. קטעים מתוך מאמרי אתה ציטטת בעבר ב'כיכר השבת'.

'מגרש השדים מפרשבורג' - המאמר המלא:

"אירוע כזה מוזכר בספר 'חוט המשולש' לנכדו של החת"ס, ואירועים דומים מובאים בעוד כמה מקורות יהודיים. היו מקרים קיצונים שיהודים שנכנס בהם דיבוק הזכירו שמות של ע"ז עתיקה שאפילו נוצרים לא הכירו אותה".

איך אתה מסביר את זה?

"אין לי הסבר מוכח, זה קשור אולי לכך שיהודים חיים באותה תקופה בדרך כלל בערים גדולות, בקרבה פיזית רבה לנוצרים, ולפולחן הראוותני שלהם שוודאי מעורר עניין גם בזה שהוא מקומם מאוד את היהודי במובן הגלוי, שהרי זו עבודה זרה. אך דווקא בגלל העניין, בצד הפחות מודע, ישנן כנראה גם משיכה והפנמה נסתרת, שמשהו מהן פורץ לפעמים דרך מצב החולי. התופעה של השדיות מגלה לנו משהו גם על זה. אולי...".

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר