"לא מתאימה לבית יעקב"

תקציבים הוסטו, תלמידות פוזרו; התעמרות בנערות חרדיות

אף אחד לא מסכים לקבל אותן, את אותן נערות חרדיות. המוסד שהוקם במיוחד בעבורן עומד לקראת סגירה • אימא מספרת: "הפעילו לחצים על הבת שלי שתעזוב" • משרד החינוך: "כולן מסודרות" (ארץ)

שלומי מלוביצקי | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)

חשיפת 'כיכר': מוסד חינוך ייחודי בצפון לנערות חרדיות בסיכון עומד בפני סגירה. זאת לאחר שמשרד החינוך, שתמך עד כה במוסד, הפסיק את התקציבים. כך לטענת הנהלת המוסד. ל'כיכר' נודע כי חלק מהנערות שוהות כבר למעלה מחודשיים בביתם.

ישנם מוסדות חינוך רבים המהווים פתרון לבחורים המתקשים במסגרות הרגילות, אך מעטים מוסדות דומים לנערות חרדיות. כפר הנוער האמור, שפועל כבר כשלוש שנים בנושא זה, הווה את הפתרון לנערות רבות, וכעת הוא עומד בפני סגירה. "משרד החינוך מסרב לממן, מגלה אטימות ואינו מוכן לפתרונות", אומר גורם בהנהלת המוסד.

"בשונה מהישיבות במגזר החרדי, בהן בחור שנזרק מישיבה ימצא את מקומו בישיבות אחרות, נערה חרדית שנזרקת מסמינר לא תקבל שום יחס ואף מקום לא יסכים לקבלה, זאת מסיבות רבות", מסביר הגורם. "אמנם בסמינרים לא ממהרים לזרוק את הנערות אך נערה שכבר נזרקה תהיה 'שקופה', אין לה לאן לפנות מלבד לרחוב, רק במקרים חמורים מוכנים ההורים בקושי וחשש גדול להוציא ילדה מהבית".

בניסיון לפתור את הבעיה הכאובה פתחה גב' ציפורה גוטמן לפני כשלוש שנים, בשיתוף מנהל החינוך ההתיישבותי (שתחת משרד החינוך), כפר נוער לנערות חרדיות בצפון. הכפר זוכה לתמיכה נלהבת של רבנים שעוסקים בנושא כמו הרב קשר, הרב אייכנשטין, הרב שכטר, הרב וולף ועוד.

שנתיים אחרי פתיחתו, המקום עבר לניהולם של בני הזוג רוזנפלד. המקום, שכאמור קיבל הסכמה רבנית רחבה, קיבל לשורותיו בנות ממיטב המשפחות במגזר, שהסכימו לשלוח למקום בתקווה למנוע את יציאת הבנות לרחוב.

כפר הנוער (עזריאל משה)

מי שעמד בראש מינהל החינוך ההתיישבותי היה ד''ר בני פישר שדאג להעברת תקציבים ותמך ועודד את העניין תוך שהוא מתחייב כי משרד החינוך יממן את המקום. במכתב ששלח המשרד בעת הקמת המוסד נכתב כי "אנו נתמוך בהקמת תוכנית ייחודיות לנערות חרדיות בסיכון". בהמשך, כשלא היה למשרד תקציב מימוני טיפולי, משרד החינוך העביר את התקציב בדרך עקיפה. בשנה האחרונה הועברו התקציבים באמצעות 'שעות עודפות'.

לאחרונה עזב את תפקידו מי שעמד בראש המינהל - ד''ר בני פישר ולתפקידו נכנסה גב' אילנה נולמן. לטענת ראשי המוסד, נולמן החליטה שאין עניין במקום ואין צורך במוסד חינוכי חרדי נפרד. לטענתה, כפי שאומר גורם בכיר במוסד, ניתן לשלוח את הבנות אל מוסדות אחרים של הציונות הדתית, זאת תוך אי הבנה של אופי המגזר החרדי והקושי בהוצאת נערות אל מחוץ למסגרת החרדית.

לטענת הגורם, נולמן נלחמה ואף הסיטה תקציבים שהיו מיועדים למקום - אל מטרות אחרות, תוך אי התחשבות בהורים ובנערות הנזקקות. הגורם מספר כי עשתה זאת למרות פניות אל ח"כים חרדים בכירים ושרת החינוך. הגורם מספר כי לטענת השרה, הפסקת התקציבים קשורה בפקידות ששולטת - דוגמת נולמן ואין לה את היכולת למנוע זאת, הפסקת התקציבים היא גורפת ואפילו מנעה את אפשרות ''מחנה קיץ'' במוסד, כשהבנות כבר שוהות בביתם - ברחוב כחודשיים וחצי.

במכתב הסגירה ששלחה נולמן אל מנהלי המוסד כתבה: "מאחלת לתלמידות הצלחה בהמשך לימודיהן, ובטוחה כי יעשו חיל". "הציעו לנו לעבור למקומות דתיים לאומיים", מספרת אימא של אחת התלמידות. "שתיים מהן היו מעורבים - בנים ובנות".

מכתב הסגירה שנשלח למנהלי המוסד ממשרד החינוך

"הפעילו עלינו לחץ לבחור במקום אחר, התקשרו לבת שלי. ניסינו לפנות אל שרת החינוך, אבל המפקחת כל הזמן אמרה "תפסיקו לנסות להפעיל לחץ, אין תקציבים, אתם לא מבינים שהמקום נסגר?!".

האימא הוסיפה: "המפקחת אמרה: "אין לי כח לטפל בכם יותר, אין לי כח לטפל בבנות של 'כפר שירה!" ברמה כזו של 'יאללה יאללה' לכו כבר מ'כפר שירה' ותתחילו לשתף פעולה".

"אמרתי לה: תקשיבי אני לא אחת שטומנת את הראש בחול ואני בודקת מקומות אחרים, אבל אני לא מוותרת על כפר שירה! עד הרגע האחרון אני אאבק על זה! כי המקום הזה נתן לבת שלי מה שאף מקום לא ייתן", סיפרה. "היא אמרה לי, "אתם סתם נלחמים, מבזבזים את הכוחות שלכם על המקום הזה, לא יקום ולא יהיה! עד שאני לא אראה את הזוג רוזנפלד (מנהלי המקום ש.מ.) עולה על משאית והולכים מפה אני לא ארגע!".

אימא אחרת סיפרה: "אנחנו משפחה חרדית רגילה, הבת שלנו לא הלכה לגמרי בתלם, היא למדה במוסדות 'בית יעקב' ואז החליטה שהיא הולכת בדרך מעט שונה, היא הוצאה מהתיכון והחלנו במסע חיפושים אחר מוסד חרדי מתאים, לבסוף מצאנו. היא קיבלה שם חום אהבה והכלה והצוות היה מדהים. הם הציגו להם גישת עולם יפה, הבנות היו מחוברות למקום אהבו את המקום, נהנו מההווי, מהשבתות ומהצוות במקום".

"עכשיו אומרים שאין תקציבים, יש אחת שמתעקשת לסגור את המקום המפקחת התקשרה לכל ההורים כשהיא אומרת שאין תקציבים", מתארת האימא.

"ניסו תוך הפעלת לחצים להעביר את הבת שלנו למקומות אחרים, אך הם לא היו אותו הדבר, לא התאימו, הבהרנו שאנחנו רוצים דווקא את המקום בגלל האופי הייחודי שלו. אנחנו עדיין בלי מסגרת לבת שלנו", היא מספרת. "יש עוד בנות רבות בבני ברק שמחפשות מוסד עם אופי כזה, אין עוד מוסד כזה וחשוב שיישאר. הגיע הזמן שהורים ידרשו מסגרת כזו". מסיימת האימא את דבריה הכואבים.

כיום למרבית הבנות אין מסגרת תומכת וההורים המודאגים רק מצפים לנס. מנהלי המוסד כבר שלחו מכתבי סגירה לצוות המקום הכואב. עוד מוסד שמנע את נשירתם של הנערות נסגר.

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "ההחלטה על סגירת "מסלול שירה" התקבלה על ידי רשת החינוך "דעת". המשרד מייחס חשיבות רבה למענים שיש לתלמידים עם צרכים ייחודיים. מדיניות זו קיבלה ביטוי גם בעניינו של מסלול שירה בכפר הנוער "כפר חסידים"".

"לאור זאת, כל התלמידות שובצו במסגרות חינוכיות התואמות את צורכיהן, בליווי של מעטפת אישית הכוללת מענים רגשיים ולימודיים. תהליך ההשמה נעשה בדיאלוג צמוד עם התלמידות והוריהן".

'כיכר השבת' ניסה להשיג את תגובתה של גב' אילנה נולמן, אך לא התקבלה תגובה עד עת פרסום הכתבה. ברגע שתתקבל תגובה, זו תפורסם.

מכתב התמיכה שנשלח בעת הקמת המוסד

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר