היסטוריה ואקטואליה

כך רעייתו של החתם סופר - הניחה את דעתו

ראש גולת יהדות הונגריה החתם סופר זי"ע יום אחד היה נראה מאד טרוד באמצע לימודו; רעייתו, תהתה מה מטריד אותו כל כך? בתחילה סירב להשיב לבסוף - הניחה את דעתו (היסטורי)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
החתם סופר (צילום: יצחק אלמקייס - אמנות יהודית)

המאמר שעסק בנס המופלא ב'תל עזקה' בו דוד המלך הכניע את גוליית הפלישתי בעזרת חמישה חלוקי אבנים שחדרו למצחו של גולית הפלישתי עורר הדים רבים.

השיחה בין האבן לברזל כפי שהעיד הגאון רבי יהושע פלק, מחבר הספה"ק פרישה, דרישה, וסמ"ע, על ההבטחה שניתנה לברזל בזכות שהתפנה ממצחו של גולית, ונתן לאבן של דוד המלך לחדור ולהרוג את גולית, כך שהובטח לברזל שמהיום והלאה מצות ברית המילה תיעשה על ידיה, ולא על ידי אבן כפי שהיה נהוג עד כה – הרשימה את גולשי 'כיכר השבת'.

בעקבות המאמר, קבלתי תגובה מרתקת אודות סיפור דומה על מרנא ראש גולת יהדות הונגריה החתם סופר זי"ע שאירע ויום אחד, היה נראה מאד טרוד באמצע לימודו.

שאלה אותו אשתו מה מטריד אותו כל כך? וענה לה שזה לא עסק שלה ותתעסק ב'צְאֶנָה וּרְאֶינָה' שלה. (צאנה וראינה הינו ספר באידיש, שנועד לציבור הנשים שלא ידעו לקרוא בעברית).

אחרי שהפצירה בו אשתו, אמר לה החת"ס, שהיה קשה לו למה צפורה לקחה אבן צור למול את בנה ולא סכין?

ענתה לו אשתו שבדיוק היא קראה על זה ב'צאנה וראינה שלה' - שבזכות זה שדוד הרג את גלית עם האבן שחדרה את שריונו של גולית שעשוי מברזל, זכה האחרון למצות ברית המילה.

המדובר כמובן על מדרש שלא מופיע בשום מקום קדום, אולם מצינו רמז לדבר. הפסוק 'וַתִּקַּח צִפֹּרָה צֹר', המילה צור, היא ראשי תיבות צאנה וראינה. וכן בשיר השירים הפסוק 'צאינה וראינה בנות ציון', ונחה דעתו של החת״ס.

את המעשה המופלא הזה שמעתי בשם הגה"צ רבי דניאל אלתר בן הפני מנחם זצ״ל.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר