היסטוריה ואקטואליה

מה דעת הרבי מליובאוויטש על "קרב הטרקטורים"?

'קרב הטרקטורים' שנערך בעיצומה של שבת פרשת נח בקיבוץ שעלבים, הגיע עד למעונו של הרבי מליובאוויטש זצ"ל. כיצד הוא הגיב על האירוע ומה סבר הגרש"ז אוירבך? (היסטורי)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
"עמק איילון" בו התרחש 'קרב הטרקטורים' בשב"ק פרשת נח תשכ"ז (1966) (צילום: ישראל שפירא)

פרק ב': אמש חשפנו על 'קרב הטרקטורים', בו בעיצומה של שבת פרשת נח תשכ"ו (שנת שמיטה), ע"פ פסיקת הרב שלמה גורן יצאו חקלאי קיבוץ שעלבים, וחרשו את אדמותיהם לבל יקדימו אותם חקלאים ירדנים, ובכך עם ישראל יפסיק את נחלתו.

מספר רב הקיבוץ שעלבים הרב מאיר שלזינגר, שנסע לארה"ב חודשים מספר לאחר 'קרב הטרקטורים' למעונו של הרבי מליובאוויטש זצ"ל. בפגישה תכנן הרב שלזינגר לספר לרבי מחב"ד על המעשה, אולם הרבי עצר אותו ואמר לו: "כבר שמעתי, וזה חידוש".

שאל אותו הרב שלזינגר: "האם זה דרך לומר שלא עשיתי נכון?", ענה לו הרבי מחב"ד: "לא! עשית נכון, וזה חידוש". בראיון סיפר הרב שלזינגר שתשובתו של הרבי מחב"ד היא הייתה בגדר: "סתם ולא פירש". מסביר הרב שלזינגר: "היה לו חשוב לומר שעשיתי נכון, אבל היה לו חשוב לומר שזה חידוש".

מעניין שישנו מקור בו נטען שגם מרן הגרש"ז אוירבך אתו היה מקושר הרב מאיר שלזינגר, הורה לו כהוראתו של הרב גורן לצאת כנגד הירדנים בשבת.

המקור הוא ר' משה אורן[1] רכז המשק של קיבוץ שעלבים. יש בנותן טעם להוסיף פה את שהוסיף וסיפר ר' משה אורן. כשהרב גורן הגיע לבקר ביום שישי בקיבוץ שעלבים, ולאחר התלבטויות פסק לצאת נגד הירדנים בשבת. התבטא ואמר, שאילו היה לו את הזכות של יהושע בן נון הוא היה פוסק "שֶׁמֶשׁ בְּגִבְעוֹן דּוֹם וְיָרֵחַ בְּעֵמֶק אַיָּלוֹן" על מנת שהיום ימשך וכך ימנע חילול שבת.

נסיים עם עדות מופלאה שכתב ר' משה אורן ששאל את הרב קלמן כהנא, האם "וְצִוִּיתִי אֶת בִּרְכָתִי" היא כאשר קיום השמיטה רק מדרבנן?

הרב קלמן ענה לרב משה אורן, שאת שאלה זו הוא שאל את מרן החזון איש, שענה לו: בוודאי ש"וציויתי את ברכתי" חל גם כאשר השמיטה מדרבנן, אלא שגם "וציויתי" זה הוא מדרבנן...

החזון איש סתם ולא פירש לרב קלמן מהי המשמעות של ברכה "מדרבנן". אחרי מלחמת ששת הימים שאל ר' משה אורן שוב את הרב קלמן: "האם מותר להבין ש"וציויתי את ברכתי" התקיים הפעם על ידי קבלת כל שטחי עמק איילון"? הרב קלמן כהנא ענה לו בחיוך: "כנראה שכן"...

לקריאה נוספת:

- אתר chabad.org, המוזהה עם חסידות חב"ד
- "וציויתי את ברכתי" מדרבנן ומלחמת הטרקטורים תשכ"ו. משה אורן. המעין גיליון 218 תמוז תשע"ו עמ' 62.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

[1] "וציויתי את ברכתי" מדרבנן ומלחמת הטרקטורים תשכ"ו. משה אורן. המעין גיליון 218 תמוז תשע"ו עמ' 62.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר