"יש שם עצמות מהשואה"

מזעזע: בליטא בונים שביל אופניים במקום בו נרצחו יהודים

בעיירה סיאוליאי שבליטא, החליטו לבנות שביל אופניים, היכן שנרצחו ונקברו יהודים על ידי הנאצים ימ"ש • הרב כלב קרעלין ל'כיכר השבת': "מזעזע, בינתיים הצלחתי לעכב, אבל זה לא לזמן ארוך" (עולם)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
שביל אופניים במקום קברים יהודיים (צילום: הקהילה היהודית בליטא)

אֶרֶץ אַל-תְּכַסִּי דָמָם: בשבוע האחרון, החלו בעיירה הליטאית סיאוליאי ליד שוואל שבליטא, לבנות שביל אופניים, סמוך לכביש ראשי, ומתברר כי בחלק מהמסלול, יש עצמות יהודים שנקברו - לאחר שנרצחו על ידי הנאצים יימ"ש.

מדובר בעיירה, הרחוקה מהבירה - וילנה וקרובה ליותר לקובנה, בזמן השואה נרצחו במקום אלפי יהודים, על ידי הנאצים וחיילים ליטאים, ועצמותיהם נקברו סמוך לכביש הראשי.

בעיירה המקומית, החליטו לאחרונה לבנות שביל אופניים מסביב לכביש הראשי - כדי לעודד נסיעה ירוקה באופניים, אלא שמתברר, כי בחלק מהמסלול יש קברים יהודיים, וכן עצמות רבות פזורות לאורך חלק מהמסלול.

הרב כלב קרעלין רבה של ריגה בלטביה (ולפנים רבה של ליטא. ח"ב) וחבר 'ועידת רבני אירופה', שהצליח לעכב קצת את בניית המסלול, אומר בשיחה עם 'כיכר השבת': "אני מזועזע מאוד, אם לא די בכך שבני עמנו נרצחו במקום שם ועצמותיהם התגלגלו לכל עבר, עכשיו, הם צריכים לסבול שוב בגלל שביל אופניים?!".

קבר במסלול אופניים; "מתחת לקבר יש עצמות של יהודים שנרצחו בשואה"

לדברי הרב קרעלין, "כעת הצלחתי לעצור את בניית השביל, היכן שיש עצמות, זה נעשה במאמצים אדירים, כאשר הממשלה בתחילה לא הבינה למה אני כל כך מזועזע מכך. אבל צריך להבין, שהם הולכים להקים שביל, היכן שידוע בבירור שיש מקום קבורה".

עוד קברים יהודים בשביל האופניים

"אני מודאג", מוסיף הרב קרעלין ואומר: "נכון עכשיו נעשים מאמצים חובקי עולם, בניסיון למנוע את בניית השביל ואני מקווה באמת שהלחץ גם מישראל יעזור. אך מה שחמור מבחינתי, זה שהם ידעו שיש שם קברים, ואף על פי כן, הם החליטו לבנות שם את השביל. הם ממש תכננו את זה במקום שם. זה מדאיג אותי".

הרב כלב קרעלין

כך או כך, ל'כיכר השבת' נודע, כי לעת עתה הבנייה במקום הופסקה, זאת לאחר הוראה של הממשלה לעירייה במקומית, אך הצו שניתן, הוא צו זמני וביהדות ליטא, מקווים שיצליחו למנוע לגמרי את הבנייה על הקברים.

כזכור, לפני כשלושה חודשים פורסם ב'כיכר השבת', תיעוד מזעזע מהעיר רובנו (ראוונא) שבחבל וואהלין באוקראינה, שבה חיו לפני השואה רבבות יהודים - חיללו צעירים את בית העלמין היהודי ועקרו שברי מצבות מן הקרקע בכדי לרכב עליהן באופניים.

התיעוד המזעזע • צילום: UJCU - איחוד הקהילות היהודיות באוקראינה

בתיעוד נראים שברי מצבות עתיקות שנערמו על הקרקע, שעליהם עולים רוכבי אופניים למרבה הביזיון. כמו כן שברי מצבות נוספות הונחו כמסלול מכשולים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר