"בנפשנו הדבר"

זוהי עת רצון: הגיעה שעת המעשה! // דעה

השבוע המטלטל שעברנו צריך להוביל אל המסקנה המובנת מאליה: כל נפגע הוא עולם ומלואו, והוא הדמות שאנחנו צריכים להגן עליה • עכשיו הזמן למעשה • טור אישי (חרדים)

רפאל כהן | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

השבוע שחלף היה אחד השבועות הקשים שידענו בחברה החרדית, ולצערנו ידענו לא מעט. זה היה שבוע שבו המאבק היה מוחשי, בין הרע ובין הטוב, ועדיין - רבים בחרו לנסות להקטין את גודל השבר ולהפקיר לגורלם מאות אלפי נפגעים, שקיוו שאולי דווקא ממעמקים ישמעו קולות תחנוניהם הרבים והדוממים, שאולי דווקא אחרי ההלם תבוא התרופה.

חיים ולדר הוא לא הסיפור. הוא רק דוגמה אחת מני רבות לטורפים החיים בקרבנו - בגינת המשחקים, בבית הכנסת, בישיבה ובסמינר - ופועלים בלי הפסקה כדי למצוא את הקורבן הבא. הם נראים לנו הטובים מכולם, ותוך כדי פועלים כדי לטמון לנו ולילדינו את המוקש שיפלח את ליבנו לעד.

אדם שנפגע הוא אדם שנפשו נכתמה, ועליו לעבור הליך ארוך ומייגע להשקיט את ייסוריו הפנימיים. אדם שנפגע הוא אדם שאמונתו חטפה מהלומה, ולעיתים הוא נשאר עם המכה הקשה בהתמודדות פנימית ואישית. הגיע הזמן לשנות את המצב הזה, ולהראות את הדרך המוארת, לצאת מאפילה לאורה. הגיע הזמן לומר לנפגעים: אתם הצד הטוב, והעתיד צופן לכם טוב.

עלינו, על כולנו, לצאת ולחבק את הנפגעים, ולומר להם בקול חד וברור: מה שהיה לא יהיה. לעמוד איתנים מול כוחות הרשע, שמנסים לכתר אותנו בכל פינה ולעצור את הפשע.

אחד העקרונות הגדולים בתורה הוא שהנשמה קודמת לגוף. לפי תפיסה זו, אם בקורונה עמדנו והתפללנו איש איש במרפסת ביתו, שינינו מנהגים בני אלפי שנים כדי לשמור על גופנו - כאן זו הנשמה שמדממת, שזועקת בקול חרישי, נשמה שצריכה תרופה. על הנשמה הזו חשוב שנשמור.

הגיע הזמן שכולנו ננקה מעלינו עקרונות שמסייעים לטורפים להמשיך ולצוד נפשות - ולהתעורר. אסור להמשיך להסתתר מהעולם עד הרגע בו המשגיח יושב עם הבחור לפני החתונה. אסור לחכות לנערה שתגיע לפרקה. זה צריך להגיע מגיל ילדות, מהרגע שהילד מתחיל לשאול שאלות, ולהעביר את המסר לאט ובזהירות.

אם אתה אבא שהבן מספר לך סיפור על נגיעה לא רצויה של המלמד - תן לו את הביטחון לספר לך, תראה לו שכולך מקשיב, שאתה מאמין לו. ישנן פעמים רבות שילדים מספרים בכוונה חלק קטנטן מהאירוע כולו - רק כדי לבחון את תגובת הוריהם. כאשר התגובה שלך כאבא תהיה מכילה ומחבקת, אתה תציל את נפש בנך.

אם אתה רב קהילה שמגיעים לפתחך חשדות כגון אלו - תכיל אותם ואל תעלים אותם. לכל הפחות תעביר את הטיפול למי שמבין בזה, למומחים לטיפול בפגיעות, כאלו שכל פעולתם ולימודם הן רק למען הצלת נפשות.

אם אתם נפגעים, דעו שאתם לא אשמים. לא עשיתם דבר רע שמצדיק את מה שקרה לכם. אם זה מעמיס לכם על הנפש, פנו לבקשת עזרה. יש הרבה מאוד שיוכלו לעזור לכם.

גם לתוקפים, דעו שיש לכם יכולת לתקן ולשנות, לכפר על מעשיכם. אל תתביישו לגשת לטיפול פסיכולוגי-רפואי, שכן הכל תחת חיסיון מוחלט, שיסייע לכם לעבור את ההליך הנדרש. תהיו בטוחים שתקבלו את כל הסיוע.

אם אנחנו רוצים לשמר את "המחנה הקדוש", את אהבת השם פועמת, צריך לעשות מעשה. ישנם בתי דין לממונות או לשבת, עכשיו הזמן להקים בתי דין לפגיעות, כאלו שיוקמו בכל קהילה חרדית בארץ. במבנה בית הדין צריכים להיות רבנים ומטפלים, שישמעו יחד תלונות, גם אם אנונימיות, ויידעו איך לפעול: איך להתייחס לנפגע, ואיך להתייחס לפוגע.

בנפשנו הדבר, ואין עת טובה יותר מהרגע.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר