היסטוריה ואקטואליה

"הינוקא הפלאי" ש"המלאך לא סטר לו" לפני שנולד

לפני שנים רבות פורסם הרה"ח ישראל משה מנדל כ-'הינוקא הפלאי' - בשל שהמלאך בבטן אמו לא סטרו על פניו, וכך הילד לא שכח את תלמודו; מה באמת היה ואיך שכח הכל? (היסטורי)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: Hu Chen on Unsplash)

פרק ו': לפני שנים רבות (תשי"ד 1954), הרה"ח ישראל משה מנדל פורסם כ-'הינוקא הפלאי' ורבים האמינו שהוא יודע לצטט פסוקים מהתנ"ך, וקטעים שלמים מתלמוד בבלי וירושלמי בעל פה. כל זאת, אירע כשלמד בכיתה א' אצל המחנך ר' ישראל פולאטשעק.

המעשה התפרסם בארץ ובעולם, ורבים האמינו שהילד, שהיה כבן ארבע שנים, יודע לצטט בעל פה גמרא, ראשונים ואף מהזוהר הקדוש, בשל שהמלאך בבטן אמו לא סטרו על פניו, וכך הילד לא שכח את תלמודו שלמד עמו המלאך במשך תשעה ירחי לידה כמובא בחז"ל.

הרה"ח ישראל משה מנדל – הינוקא הפלאי (משמאל) עם גאב"ד חרדים הרה"צ אשר אנשיל כ"ץ (באדיבות עלון 'לקראת שבת מלכתא' היוצא לאור ע"י 'דרשו ה' ועוזו' קרן עולמית לחיזוק ועידוד לימוד התורה)

מעשה זה סיפר המשגיח הגה"צ רבי יחזקאל לוינשטיין והוסיף את השמועה שרווחה באותו דור, על המלאך ששכח לסוטרו בבטן אמו.

במאמרו בקובץ 'עץ חיים' (באבוב)[1] כתב הרב דוד מאיר ישראל רוס שהוא שלח מכתב למשגיח הגר"י לוינשטיין ושאלו האם יש להאמין בכל דברי הסיפור, שהרי מה פתאום שהמלאך ישכח את שליחותו לסטור על הילד כפי שעושה כל מלאך בבטני כל נשות ישראל??

שאלתו של הרב דוד מאיר ישראל רוס למשגיח הגר"י לווינשטין, האם יש להאמין בשמועות על הינוקא הפלאי (אוצר החכמה)

ועוד הוסיף וכתב שיש להראות את הילד לכל העולם, וכדאי שיביאו את אותו הילד לאמריקה להראותו ולפרסמו לעין כל, וכך יתברר אמיתת דתנו לכל העולם, שהנה יש ילד קטן שיודע את התורה כולה בעל פה.

וענה לו הגר"י לוינשטיין שאף הוא חשב לילך לראות בעצמו את הפלא הזה, והחליט שלא לנהוג כן, למרות שהילד מתגורר ליד ביתו שלו בבני ברק.

לדברי המשגיח הגר"י לוינשטיין; ללכת לראות את אותו הילד ולא להאמין לשמועות (ששמע מביתו) היא לא פחות מעצת היצר היא להרוס כל יסוד אמונתנו שנבנית על "אבותינו ספרו לנו".

המשיך וכתב המשגיח: "ואם אעיד פני לומר שאני מסתפק בזה ששמעתי מבתי, ומבקש אני לבדוק בעצמי אם אמת הוא, הרי מוכח שהאמונה עדיין אינה ברורה אצלי באופן מוחלטת", והמשיך וכתב: "ואם כן הולכים ודורשים ראיות לאמת קבלתינו, והרי הוא כהרמת ראש בעזות מצח נגד מסורת אבותינו, והרי הוא כאילו מחוש על המשך הדורות מאבותינו שקבלו את התורה, שאולי טיפשים היו, ורימו אותם לקבל דבר כזה ח"ו".

את דבריו מסיים המשגיח: "ולכן עצם הרעיון לילך ולראות, הוא מזור לי".

"אם הולכים ודורשים ראיות לאמת קבלתינו, הוא כהרמת ראש בעזות מצח נגד מסורת אבותינו" כתב המשגיח הגר"י לווינשטין (אוצר החכמה)

בראיון לעלון דרשו סיפר הרה"ח ישראל משה מנדל לגאב"ד חרדים הרה"צ אשר אנשיל כ"ץ שהיו גדולי ישראל שהגיעו לבוחנו כגון: הגאון רבי פנחס אפשטיין ראב"ד 'העדה החרדית', בעל 'להורות נתן' רבי נתן גשטטנער, ואפילו גאוני ארה"ב - הגאון רבי אהרן קוטלר, הגאון רבי דוד שפרבר אב"ד בראשוב, והגאון רבי אלימלך אשכנזי אב"ד מלבורן.

סוף המעשה היה, שהינוקא הפלאי ואביו נכנסו אצל מהר"א מבעלזא זי"ע, שבירכו והורה לאביו שלא ידבר על כך עם אף איש, ותוך זמן קצר הילד התנהג ככל הילדים, ולא ידע בע"פ במנהגו כמקודם.

במאמרו בעלון דרשו גאב"ד חרדים הרה"צ אשר אנשיל כ"ץ, דוחה בתוקף את השמועות כאילו מהר"א מבלזא סטר לינוקא כפי שמובא על המלאך שעושה כך במעי אמו. לדבריו, הרבי אמר רק: "די מספיק", והתופעה נגנזה. עוד הוסיף שהרבי לא הוזקק לסוטרו על פיו, שכן הוא עשה כך רק בדיבור, ולא הוזקק למעשה, שכן צדיק יותר גדול ממלאך, ודפח"ח.

• • •

[1] י"ב עמוד 308 והלאה

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר